Vaccinationsprat igen...

Tiramisú, 9 veckor.
Tja, så börjar det bli dags för " Bröderna Fluffs " första vaccination. (Min Ocicat kull.) De är redan 10 veckor nästa vecka. Jag ringde som vanligt min veterinär för att boka en tid och för att försäkra mig om att doserna i min specialbeställda ask från SVA skulle räcka. Jag är en "krånglig" och petig kattuppfödare och dessutom "stabo".
Vaccinet är avdödat och heter Fel-O-Vac PCT. Enligt veterinären finns inte längre detta vaccin att tillgå och de måste rätta sig efter FASS och beställa genom Djurapoteket. Jag hävdade att det beställts från SVA sist och att detta måste göras även denna gång.
"-När det avdödade vaccinet tar slut i lagren runt om i landet, ÄR DET SLUT!" , var hennes ord.
Jag går ut på SVA´s hemsida och finner att Fel-O-Vac PCT inte finns med. Men ett samtal till försäljningsavdelningen bekräftar att de visst har 45 pkt i lager och stadigt får in vaccinet från Irland. Min veterinär är alltså inte vidare uppdaterad i ämnet.
Länk till SVA´s info om vaccin.
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Bestalla-produkter/webbutik/Vaccin/Katt/
Här kommer en undersökning om vaccin och biverkningar. Jag vet att detta diskuterats till leda, men känner att jag behöver era åsikter inför mitt stundande veterinärbesök. Svarsalternativen är spretiga, men jag hoppas ni hittar något alternativ som passar.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Distriktsveterinärerna brukar kunna hjälpa till att ordna fram avdödat vaccin, det var genom dem bl a som vi kämpade oss tillbaka till avdödat i Örebro, idag har alla veterinärer tillgång till det i stan. Vet beställer direkt från SVA, det är inget svårt alls.
Väldigt många hade fått problem både på kattungar och gamla katter inom alla möjliga raser. Anemi, anorexi, kroniska snuvor, totala kollapser och död- det var väldigt hemskt. När man vaccinerar med levande är det väldigt viktigt att veterinären är noga så att ingen droppe frisätts i luften, då blir de sjuka istället för vaccinerade.
Vaccinerar bara mot kattpest/snuva. Detta med levande. Har ännu inte fått någon reaktion på kattungarna…
Vaccin är ett gissel. Vet en del som har småbarn som inte vaccinerar mot bl.a. mässlingen. På grund av att flera barn fått kraftiga och livshotande reaktioner. En del barn blir aldrig normala igen.
Skulle tro det är samma på övriga däggdjur. Vissa tål det och vissa inte. Det är ett lotteri helt enkelt.
/Elisa
#1 Vad använder du för vaccin, Rövardotter? Vaccinerar du mot FeLV?
#2 Ja, det är samma dilemma när man har barn. Minns diskussionen och rädslan när min son var liten och skulle vaccineras.

Jag vaccinerar senare, inte under 12 veckor och använder levande vaccin. Efter att ha plöjt genom åtskilliga rapporter om vaccin och biverknngar med mera så bestämde jag mig för att inte använda avdödat pga biverkningar av ajuvansen(tror det stavas så) alltså tillsatserna till vaccinet som finns dar för att aktivera immunförsvaret. I levande vaccin finns inte detta, utan de försvagade smittämnena gör det de ska, aktiverar en antikroppsbildning som är mer naturlig.

Hade ockå øvervægt ett levande vaccin om jag litat mer på min vetrinær. Vi anvænder två olika vetrinærer pga. ekonomi och tid. En som sætter vaccin årligen och som skriver ut intyg mm. Hon ær billig. :) Men jag vill inte att hon sætter levande vaccin før ibland ær det lite støkigt hos henne. Vid kattungars vaccinering och vid ev. større problem, diagnoser och mer avanserade frågestællnigar anvænder jag med glædje Jeløy Dyreklinikk. De er super og de skulle gott få setta ett levande vaccin på mina katter.
Jag undrar också øver FeLV vaccinet. Mer hur det vaccinet påverkar provresultat vid testing?
Ska sætta Fel-O-Vax IV imorgon men funderar ev. på Fevaxyn Pentofel i framtiden…
#5 Ja, jag gör som du. Använder mig av min lantveterinär vid vaccinationer och enklare saker. Det är en trevlig liten klinik och veterinären kommer hem om det behövs. När jag ska ha kull, har jag veterinärens privata mobilnummer ifall det skulle tillstå komplikationer. Ett kejsarsnitt klarar de t e x.
Men när det gäller viktiga saker, blir det Blå Stjärnan i Göteborg. Då har min lantveterinär helt enkelt inte resurser nog.

Vaccinet mot FeLV påverkar inte testresultat, testet påvisar del av viruset, inte antikroppar.

#3 Jag har vaccinerat alla katter och ungar med Fevaxyn Pentofel en längre period nu men funderar på att ändra mina rutiner. Har inte bestämt riktigt än hur jag ska göra. Tror jag ska använda ett trekomponent till första sprutan och femkomponent till den andra sprutan och den nya ägaren får lägga på en tredje med femkomponent vid 16 veckor eller om jag gör det och ungarna flyttar senare. Men jag ska diskutera lite med min veterinär först.
Mina tre katter har olika grundvaccineringar.
Purevax rcp
Fevaxyn Pentofel
Nobivac Tricat
Men i framtiden har jag tänkt att alla skall få Fevaxyn Pentofel.
Detta vaccin finns i lager hos vår lokala veterinär.

upplevde inga biverkningar när jag vaccinera 7st bebisar vid 9 och 12v förra året
Låter vacinnera med levande vaccin. Första kullen vi hade fick två av ungarna hälta vid första vaccinationen. Hältan klingade av efter ett par dagar. Andra vaccinationstillfället fick de inga problem. Tredje ungen (för övrigt var det Toblerone, Nilla) fick aldrig några problem alls.
Andra kullen också levande vaccin. Inga problem.
Tredje kullen - tre veckor - ska jag också låta ge levande vaccin.
Läste - nåja det jag kunde ta till mig - en drygt 70-sidig rapport om biverkningar av vaccin. De flesta inrapporterade biverkningarna kom från just avdödat, tydligen pga det som tillsätts det avdödade vaccinet. En sorts formalin om jag förstått det rätt. Hu, sådant använder man ju när man balsamerar lik…

Vi vaksinerer utelukkende med død vasksine (Fel-O-Vac). Det er i hovedsak denne de bruker i Norge.
Jeg har aldri hatt problemer med dette, med unntak av at en av mine voksne katter fikk utslett og mistet pelsen rundt stikkstedet da hun fikk vaksine som var tilsatt stoffer mot clamydia. Sist fikk hun uten clamydi-delen og ingen bivirkninger.
#11 Jag har också kört med levande vaccin, Nobivac Tricat. Min första unge vaccinerades med Nobivac utan en enda biverkning.
Men då nära uppfödarkollegor med många kullar och stor erfarenhet, haft problem med levande vaccin på just kattungar, vågar jag helt enkelt inte ta den risken. Jag har valt att lyssna på dem.
Har man en unge som inte är 100% kry eller om veterinären råkar spilla en liten droppe innan han injicerar, är risken stor att kattungen blir sjuk. Inte kan jag påpeka för min veterinär som haft sin praktik i hundra år:
"- Akta nu så du inte spiller! "
När jag åker till kliniken med en kull, sitter kattungarna i bilen tills det blir vår tur. Då säger jag "-Ett ögonblick bara…" och går ut och hämtar dem.
Fler gånger har det slarvats med avtorkningen av behandlingsbordet. Då har jag fått påpeka detta. Tvättar också händerna innan jag tar i kattungarna, när jag själv varit inne på kliniken i förväg.
De ÄR inte vana vid raskattuppfödare här ute på landet. Här kommer man in med bondkatterna i öppna korgar och en gång föreslog min veterinär att jag skulle komma in till kliniken med vår bagge Petter för Kastrering.
Utanför ämnet…

Min tacka "Fröken Fröken" och hennes lilla nyfödda Viola. När mina älskade "gamla tanter" trillade av pinn, sålde jag övriga ungtackor till en granne. Jag hade helt enkelt inte tid med dem längre. Det är mycket pyssel med får.
Bilden är från 2005.
#13 Bagge Peter?
Vi bruker kun Fel-o-vax PCT. Veterinæren min synes det er like morsomt hver gang å hyle ut : Nei nå satte jeg Nobivac DHP vet istedet og være vitne til mitt skrekkslagne ansikt
Nettopp fordi han vet så godt hvilken vaksine jeg vil ha.
Jeg kommer til å fortsette å bruke den mest fordi vi aldri har hatt bivirkninger og fordi jeg har hørt om kattunger som har blitt alvorlig syke og dødd av levende. Når det gjelder voksne katter så har jeg tenkt at vi kanskje skulle endre det til å vaksinere med Fevaxyn Pentofel istedet.Men når det gjelder kattunger så holder jeg meg til Fel-o-vax Pct så lenge det er mulig.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag har fått biverkning av levande vaccin. Det var inte en unge som jag fött upp utan en inköpt katt. Som tur var blev hon bra på några timmar igen, men det var otäckt när det hände.
Jag vaccinerar alla mina ungar och vuxna katter med fevaxyn pentofel och har hitills inte haft några biverkningar.

# 8- Hej Rövardotter! Vilka produkter har du i åtanke om du byter vacc.rutiner och kanske även typ/vaccin?
Jag håller fast, ännu, vid Fevaxyn och i de vanliga två steg intervallen som grund då det hittills fungerat bra men visst funderar man på allt man läser och jag är öppen för allt som möjligen kan bli ännu bättre ;)
Skriv gärna lite mer då du har diskuterat klart med din vet.
Louise