Siames iFokus

Siames

Etikettomröstning
Läst 1824 ggr
Nilla
0

Undersökning hankatt.

Föredrar du att hålla dig med egen fertil hane eller åker du hellre med din hona till uppfödare som har?

Fördelar med egen hane kan vara följande:

• Katterna befinner sig i sin lugna hemmiljö
  • Både ägare och hona slipper långa resor.
  • Mindre smittorisk
  • Mindre kostnad för kullen

Nackdelar kan vara:

• Kostnad för nerkissade möbler och sanering
  • Urindoft
  • Rubbad husfrid och sinnesro hos de tvåbenta

Väljer du att låna ut din hane till andra uppfödare, har vi helt andra för/nackdelar. Nackdelar är ökad smittorisk, ökade kostnader för provtagningar och sanering etc etc…

Fler fördelar respektive nackdelar? Fyll gärna på med åsikter i ämnet fertil hane. Fler undersökningar och diskussionstrådar kommer i ämnet.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Avions
0

Har ingen möjlighet just nu att ha fertil hane så jag åker glatt iväg!Skrattande

Rithwa
0

Det var för lite alternativ att välja på i denna tråd. Det ena innebär inte att man väljer bort en annan sak.

Jag har en fertil hane men för den skull vill jag ha möjlighet att låna  en hane av någon annan.

kalindas
0

Har egen hane och vill gärna ha egen hane. Men de blir sällan fertila så länge här. Just för jag vill slippa att de kissar ner huset.
Nackdelen är att jag sitter med flera kastrater sedan.
Vill helst inte placera om mina katter. De är ju mina bebisar…

Håller med #2 även om jag skulle kunna ha en hane här en längre tid. Så kan jag mycket väl tänka mig att para hos andra, om jag hittar nåt fint..:-)

/Elisa

Avions
0

Håller också med #2. Har man egen hanne åker man ju ändå iväg till andra.

Nilla
0

När jag skrev inlägget, tänkte jag mig en undersökning av "basic-typ", ja eller nej till egen hankatt. Men jag förstår, att jag borde haft med ytterligare alternativ. Nu går det inte att ändra, tyvärr.  Generad

Attacks
0

Trives med å holde hannkatt selv. Skal jeg låne utenfra,så er jeg utrolig kresen.Mye skal klaffe,men så klart også sender jeg ikke ev mine hunnkatter på parring hvor som helst. Hønemor når andre skal passe på katten min.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Biames
0

Jag håller med Rithwa, ha en egen hane är skönt men lånar gärna andra hanar också

Juliette-
0

Här hemma har det än bara blivit att vi använt våra egna 2 hanar (bor i olika hem) vi har ju till och med e fertil orientalhane förmycket hahahha.. fast det är nog inte bara för jag föredrar egen hane såmen jag tycker det är kul med en vacker hane och showa och det är nog där i grunden det vart egen hane… ser nästan smått fram emot när han är kastrat och bara min mysnalle *ler* Fast visst är de bekvämt med egen hane inte åka på parningen fråga runt osv men jag kommer dit en vacker dag jag med
Å är ni i behov av orientalhane att låna har vi en som vi inte änns har egen hona till hahahha men jag tror inte hanblir fertil allt för länge pga vi inte har egen användning av honom

SacredSouls
0

Egen hannkatt.

Men for tiden har jeg jo en fertil hannkatt som går kun til en av jentene mine,så vi skal låne en hannkatt nå snart.

Så ja takk begge deler sier jeg Skrattande

Bakdelen ved en fertil hannkatt i huset er for meg markering.Jeg har ikke mye tålmodighet ved det og da må det bli truse/bleie på dagen og event.badet om natten(eller annet rom) Så det er jo mye jobb (og rengjøring)

Den største fordelen ved egen hannkatt er i mine øyne at du kjenner hva du får 100% gemyttmessig og det synes jeg er en veldig viktig bit.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
0

Jag har haft egen hane och nu vill jag gärna låna andras hanar. Jag föredrar hanar som kastrerade mysfarbröder… Jag vill själv inte hålla hane mer i den boendeform jag har nu.

Kapusta
0

Hade gärna haft egen hane men har inte den möjligheten just nu. Svårt att hålla kat IV-hanar fertila då de ofta börjar markera tidigt. Gjorde ett tappert försök att hålla vår första oriental fertil och kastrerade inte honom förrän han var ett och ett halvt år men ångrar det nu. Nu är han sex år gammal (idag :-) och tror fortfarande att han är den stora starka avelshanen här hemma. "Parar sig" hejvilt med allt och alla som kommer i närheten och håller hårt på sitt revir. Det går inte att ställa ut honom, han blir helt vansinnig när han känner lukten av andra hanar. Han går dagligen och markerar mot soffa och annat men som tur är så kommer det inget, det är bara beteendet som sitter i. Någon gång bor jag kanske så det är möjligt att ha egen avelshane men i dagsläget får jag låna andras hanar.

Rithwa
0

Det är inte bara fertila hanar som sprayar, även honor och kastrerde hanar kan börja spraya.

tuska
0

#12  Det ska gudarna veta.  Har en sån där kastrerad Pisse Nisse.  Han markerar bara nattetid.  jag hänger upp hans ega handukar på köks stolarna varje kväll för där ska han kissa. Han skulle aldrig förnedra sej med att sitta å kissa i en kisslåda.  Han har ett till säkert kiss ställe det är bakom soffan på tapeten. Det händer även på alla andra ställen men inte så ofta.  Tar inte med mej honom i sängkammaren längre  för där har han kissat ner allt. Som ni förstår trots sitt kissande så är han GULD  värd för mej min 9 årige grabb. Törs för allt i världen inte skaffa egen avelshane, med den anledningen.

Nilla
0

#12 & 13

Själv har jag inte sovit en blund i natt pg a just höglöpande hona. När jag skulle gå och lägga mig igårkväll upptäckte jag, att hon kissat ner mitt täcke samt kissat på två ställen i min bäddsoffa. Det blev till att sova med kläderna på under en filt.

Jag har legat med öronpropparna ipluggade, men vaknat varenda gång hon patrullerat ryggstödet på min bäddsoffa för att kissa på väggen. Klockan 05.00 fick jag nog och placerade Fröken Gaphals i badrummet tillsammans med min andra hona. Hon ställde sig direkt uppe på tvättmaskinen och kissade en lång strååååååååle mot kakelväggen bakom.

Hon har också kissat i kökssoffan på mina fina kuddar, på min halsduk som hänger ner från en klädkrok och på väggen bakom spisen. Det värsta är att det smittar av sig. De andra katterna vill dit och undersöka, står där och gapar med öppna munnar…samt bidrar sedan med några egna gyllene droppar.

Nu har jag släppt ut mina vilda kattungar och sitter med  kaffekoppen vid datorn. Har precis fått iväg min dryga tonårige son till skolan och moppat upp översvämningen efter hans morgondusch.

Dagen ska jag ägna åt att tvätta och sanera…

-Grrrrrr!

tuska
0

Det här med katter tror jag inte alla gånger kan kallas en hobby det blir en livs stil.

kalindas
0

Låter som du haft en jätterolig morgon…*ironi*

Odin har fått för sig att allt ska vara kliniskt rent om han ens ska nedlåta sig att kissa i lådan. Ofta håller han sig så han håller på att spricka och rusar till lådan när jag gör rent den.
Ett par gånger har han tyckt att jag är för slö att göra rent lådan och satt sig eller varit på väg att sätta sig på golvet.

Tror det är sanden den fisförnäme killen inte gillar. Men jag vill inte ha massa finkorning sand över hela huset!

Markerar gör han inte ännu. Men varken farbror Jackson eller farfar Elcan markerade.

/Elisa

Rovardotters
0

#15 Livsstil, absolut!

SacredSouls
0

#14 Skrattande Herlig.Sånne dager og netter er så skjønne så Räcka ut tungan

Nilla
0

Skönt att man inte är ensam, att det finns fler "knasiga kattmänniskor" där ute. Skrattande

Canoodles
0

Vill absolut helst ha egen hane. Dels bor jag totalt fel vad gäller orientaler och dels är det allmänt bekvämt. Den ekonomiska biten är inte helt ovidkommande heller för min del.

Gurkan, min tidigare avelspojke, var helt underbar. Väldigt hanig, det sprutade testosteron ur öronen på honom men han var peppar peppar ganska sparsam med sitt markerande. Efter kastreringen fungerar han helt perfekt i sitt nya hem och tar hand om barnbarn och tjejer på ett alldeles föredömligt sätt.  

#14 Peppar peppar har jag sluppit de värsta piss-ruskorna men inte gapandet!! Min Dazy slår de flesta, grannen i huset bredvid kom och frågade vad det handlade om, de hade svårt att sova på natten…. ;-))

Rithwa
0

#15  ABsolut att det är en LIVSSTIL.

Jag tror inte många ¨normala¨ (missförstå mig ej) skulle stå ut med katter som går omkring och duttar lite här lite där lite överallt. Men utan katt ALDRIG, dom ger mer,  än dom ger ifrån sig.

tuska
0

Visst kan man som kattägare stå ut med mycket som aldrig de "normala" människorna skulle göra… men å andra sidan tycker jag då att dom inte är normala som inte är ägare av katter. Skrattande

SacredSouls
0

Skrattande hehe ja man kan jo diskutere hva som egentlig er normalt.

Hva gjør det egentlig å plukke et par (snarere 50) hvite hårstrå ut av brødskiva med syltetøy på,eller stikke nesa ned i sure sko noen ganger i uka for å kjenne om noen katter har vært der. Skikkelig dra inn duften av hannkatt tiss når du entrer soverommet du glemte å lukke døren til.. ahh nei det er de som aldri har det sånn som ikke er normale Räcka ut tungan

kattguld
0

Jag skrev "hålla egen hane", men borde kryssat i "låna". Vår grabb kan ju bara användas till en av honorna hemma. Och fem ungar har de båda fått ihop, upprepa kombinationen ytterligare en gång tänker jag inte. Så veterinärbesök blir det i nästa vecka…

Kanske kommer jag hålla egen hane igen någon gång i framtiden, men just nu känns det inte så lockande. Största problemet jag ser nu blir ju att få tillsammans vår hane med resten av kattgruppen. Vill inte behöva omplacera vare sig honom eller kastrathanen.