Rabies
Har idag varit hos veterinären och rabiesvaccinerat mina två balineshonor som jag så småningom har tänk ta med mig utomlands för utställning så nu har jag ett par frågor till er som kan det här.
Jag har tagit ett första rabiesvaccin och kan om 120 dagar ta blodprov men alternativ nr två är att jag gör om vaccinationen om en månad och därefter väntar i 120 dagar för blodprovet. Vilet sätt rekommenderar ni och med vilka erfarenheter? Enligt min vet. så är procentsatsen ca 93-94% på att få ett lyckat resultat efter en vaccintion och ca 95-96% om man vaccinerar två gånger. Känns som om procentsatsen är marginell så jag skulle vilja höra era erfarenheter.
Fråga nr två. När jag väl fått hem blodprovssvaret ska jag då åka tillbaka till min veterinär för att få det infört i passet?
Jag har vacinerat min ena hona med två sprutor då min vet. sa att då kan man i princip vara helt säker på att man får tillräckligt med antikroppar, jag kommer dock bara ta en spruta på min lilla hane. Förutom detta så finns det ju olika vacin, tre årigt och ettårigt, vet att det ettåriga är "starkare" än det som är treårigt, tog dock treårigt på honan då hon som sagt fick två sprutor men eftersom jag bara skall ta en på hanen så kommer han få det ettåriga.
När du fått provsvaret så måste detta föras in i passet om jag inte har fel för mig så då måste du tillbaka till vetrinären.

Jag har det treåriga.
Hur fungerar det sen? Räcker det att jag vaccinerar vart tredje år? Säg att jag är kvar här i sverige i två år och sen vill jag åka utomlands till ett land som kräver att man vaccinerar varje år räcker det bara att jag vaccinerar en gång innan jag åker elelr måste jag göra om proceduren med blodprvstagning osv?
När jag vaccinerade med 2 sprutor, först en väntade cirka en månad sedan en till och det var ett vaccin som jag tror hette Rabbicin. Det här var 2002 när jag åkte till Helsingfor på WW med Cider.
Kobold är vaccinerad med 3 årigt vaccin.
Rithwa