Döv katt?
Jag har blivit tillfrågad om jag kan vara behjälplig med att titta på en kattunge för att undersöka om den kan vara döv. Jag är lite osäker på kattens ålder, men den är över 14 veckor iallafall.
Är det någon som har några tips?
Hur ska jag göra för att få en fingervisning om det med ett enkelt hembesök?
Jag har aldrig stött på eller hört talas om en döv siames tidigare, men jag tänker att det borde finnas beteendetecken att leta efter? Visst borde den bete sig annorlunda än syskonen i lek och bus? Eller vad tror ni?
Iann

Hej
Har aldrig stött på en döv katt men jag kan ju tänka mig att du skulle kunna testa om den hör genom att göra lite ovanliga ljud med munnen, knäppa med fingarna, eller med en liten skrammelleksak, prassla med lite ihopknycklat papper, dock utan att göra stora rörelser för då går den ju på synen istället. Om man gör ljuden en bit ifrån när den tittar åt ett annat håll så borde det kunna tyda på någonting om den inte reagerar. Alla katter brukar ju titta vad det är för något om de hör ovanliga ljud. Du eller de som äger katten får väl göra lite experiment av olika slag.
Du kan alltid göra som när man testar små barn, genom att göra ljud bakom den, tex som Rovardotters föreslår med en skrammelleksak eller liknade dock så att de inte ser det.

Hei Iann :D
Jeg vil tro en døv kattunge ikke reagerer på t.ex at du står bak den og kanskje ikke hører deg snakke når den ikke ser deg.
"Standarden" når vi var å fikk hørselsattest (til utstilling - hun er hørende) til vår huskatt som er helthvit odd-eyed så var det klapping i hendene etc for å se hvordan den reagerte med ørene. Men dyrlegen sa også at han merket hun hørte på måten hun oppfører seg også i forhold til omgivelsene.
jag skulle göra som dem andra…. typ skramla genom att slå ihop kökslock när dem inte ser… och när den är ensammen så att den inte tittar för att syskonen vänder sig

Katter hör ju om en annan katt kommer smygande in i rummet och då brukar de spetsa öronen. De hör små surrande insekter, ja allt möjligt som vi knappt hör. En döv katt borde bli överraskad när andra katter kommer nära, bakom dem tex.

Ja, det borde ge mycket att studera den, och se hur den reagerar också i förhållande till sina kattkompisar. Det jag funderat på är hur mycket den reagerar på synintrycken. alltså hur mycket synen hjälper den att "höra". Det ska bli intressant att se den och att få höra vad det är som gör att de som har den börjat fundera på om den kan vara döv. Jag ska berätta sen när jag vet mer.
Jo, sen tänker jag också på det här med katter och att deras beteende ibland är ganska, hur ska jag säga… bedrägligt… ;-) Vår Tussapussa är t.ex stendöv (och blind!) när vi varit för länge hemifrån. Vi är som luft för henne, vi kan prata, ropa och vissla hur mycket som helst utan att hon reagerar. Den dövheten kan sitta i allt ifrån ett par timmar till ett halvt dygn. Men som sagt, lite skrammel och sen får ögonen och förnuftet arbeta också. Tusen tack för era svar.

Hur gör man radbrytning här?
Funkar inte med shift tangenten.
shift fungerar för mig iaf… hmm
Katterna använder ju morrhåren för att 'se' och höra också, de känner vibrationer, luftströmmar osv. med hjälp av morrhåren.. Så katten hör ju t,ex. att du smyger dig upp bakom den och lär ju vända sig om för att se vad du sysslar med- på andra känsloförnimmelser.
Om du använder mac så ska det vara krumelur+retur tror jag. eller krumelur+äpple+retur, jag minns inte.
men håll ner shift och tryck retur fungerar inte?

Om det är viktigt att veta om katten hör eller inte, varför inte BAER-testa honom då?
Visst kan man ju testa själv med… men blir du alldeles säker då? Hur du än gör?

Jag tror inte att jag kommer att bli säker alls, men någonstans måste man ju börja, och en bra start är att träffa katten tycker jag.
Och din fråga: "Om det är viktigt att veta om katten hör eller inte, varför inte BAER-testa honom då?" vet jag inte svaret på heller. Hur viktigt är det egentligen att en inomhuskatt hör? Om den nu inte har balansrubbningar eller andra fel som kan vara kopplade till örat, kan den leva ett bra liv som döv då?
Någon som har egen erfarenhet?
PS. Om radbrytning: Kringla/Retur funkade inte heller. (Ska testa en annan webläsare nästa gång - det kanske är safari som inte vill.)

Jag har levt med en döv katt. Han var mycket speciell, inte den chamigaste katt jag träffat om man säger så ;-) Han skramlade mycket och hade en märklig bräkande röst (lite som mina orientaler när jag tänker efter, haha). Men någon nöd gick det inte på honom. Han levde som vilken hörande katt som helst, men med en del annorlunda hyss för sig.