OT: Vad är detta för växt?
Har denna växt stående utanför mitt hus. Är det någon som kan säga vad det är för något? Den är ca 50cm hög…

/Elisa
Kan det vara nån prakttry kanske?
Vad är det för nåt?
Det är iallafall någon typ av perenn (eller hur det stavas) den har vuxit lite varje år.
/Elisa
Jag har också en sådan, men bara en liten kvist av en gammal buske. Den blommar på bar kvist, när ingenting annat blommar. Om du tittar i en trädgårdsbok, hittar du nog den direkt.
Den är mycket vacker och muntrar upp en vintertrött själ. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag har ingen trädgårdsbok.
Odlar bara Kirshkol här och Vintergröna.
Så var nu så snäll och säg vad den heter!
/Elisa

Det är en tibast! Ska kanske tillägga att den är giftig, så plocka inte in några kvistar.

Oj! Den var fin. Jeg vil også ha hage :/ Men til sommeren netter jeg inn balkongen og planter masser av planter, men ingen trær dessverre.
Tack!
Lovar att inte äta på den…
/Elisa
Jag har slagit i mina trädgårdsböcker här hemma, men inte blivit klokare. Blev ju nyfiken eftersom jag har en själv i min gamla torparträdgård. Tack, ossilian!
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/thymelaea/daphn/daphmez.html

Bären lär smaka starkt av peppar så inget man ens skulle vilja äta…
Vacker är den iallafall. Står mitt ibland blåbärsriset här hemma.
/Elisa
Jamenvisst är det en tibast! Vacker som få ;)
Jag är extremt förtjust i allt som blommar på bar kvist ^_^
Nu måste jag gå och pyssla med mina orkidéer bara därför :D
Har en praktig en med 8 utslagna blommor och 8 knoppar kvar just nu! Den ni!
Javisst är det tibast. Bland det giftigaste man kan ha i trädgården. Men mycket vacker och väldoftande. Vi har en hemma, den blommar också nu. (Skulle aldrig våga ha den i katternas rastgård. Där har vi bambu, lavendel och storfryle).
Rekommenderar också starkt att ha ett eller ett par kejsarolvon (Viburnum Farreri tror jag latinska namnet är, den har namnbytts någon gång). Hos oss har de denna vinter blommat från oktober och håller fortfarande på! Doftar ljuvligt, särskilt om man nänns bryta en kvist att ta in i rumsvärmen.

Otroligt vacker!
#12 Kejsarolvon:

Ok. Nu nær vi ændå næmner tidigblommande vedartade perenner elr liknande kanske man kan få poppa in en trollhassel, Hamamelis mollis. De finns i olika gula till røda nyanser. Från klart lysande gul till mørkt rød. Sjælv gillar jag den brinnande oranga med doft av apelsinskap, eler var det citrus min næsa mins inte.
Ossilian, du bor ju en trevlig væxtson, sæger jag lite avundsjukt. Har du varit nere i Alnarpsparken ngt i vår? Ahh. jag saknar gamla Alnarp…
På Ås har vi gråregn idag, igen. Men skam den som ger sig. Min sambo och jag har gjort upp en plan før vår trædgård och till sommaren, efter vi fixat taket och drenerat av kring huset och hela tomten, ska vi impotera væxter så det står hærliga till….

#11 Åh du har orkidéer, vad bra då kan jag passa på och fråga en sak som jag har försökt hitta svar på länge nu. Men jag antar att jag fick svar på frågan bara genom att veta att du har orkidéer i och för sig
Jag har nämligen letat efter information om huruvida orkidéer är giftiga eller inte. Har länge velat ha några med inte vågat skaffa eftersom jag inte varit säker på deras "ätlighet" 

#15 Jodå, vi har varit och gjort den årliga vårinspektionen i Alnarpsparken! Och njutit av hundratals lökar och doftat kejsarolvon.
#16 Jag vet faktiskt inte hur pass giftiga orkidéer är. Jag är väl en dålig kattmatte för jag har aldrig velat kompromissa med mina växter till förmån för hungriga katter :P
Men just orkidéer är inte med på några listor över giftiga växter. En bra tumregel är att ju mer krukväxten påminner om gräs desto sannolikare att den är ofarlig för katter!

Har en studiekamrat, kompis och gammal kollega som skrivit en bok…. tada nu avbryts inlägget för reklam!
Trädgård för tassar och tår
Nu kommer boken för alla villa- eller radhusägare med barn, hund, katt, barnbarn eller vänner med någotdera eller allt!
Författare: Susanna Hultin
www.riktig-länk-till-boken-hos-bokus.se
Annars kan jag säga att vissa orkideer är giftiga men man ska nog ta det med ro.

Den boken måste man ju ha!

Vill bara råda dem som har barn och tibast i sin trädgård att plocka bort bären när de kommer. Så ingen får för sigatt provsmaka…