Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1130 ggr
iafia
0

Färgval i avel?

Tänkte höra lite med er hur ni väljer era avelskatter.
Väljer ni vilka färger ni vill få på kattungarna?
Är det eran personliga smak eller tänker ni mera på efterfrågan?
Hur pass attraktivt är det med oriental-sköldpaddor? Själv tycker jag de är underbara, men man ser dem inte alltför ofta.

Eller struntar ni helt i färgerna & avlar bara på typ & stamtavlor?

Nyfiken på hur ni tänker. :-)

yahtzeecats
0

Stamtavlor! Färger kommer i sista hand… hälsa och temperament och typ går före. Skrattande

[hakkapelitta]
0

Stamtavlor och typ och färg hör till en del.
Sen hälsa och temperament är det som står bredvid i en egen kolumn men inte saknar betydelse.

Sen känns det lite som så med vitfläcksavel att jag som avlar på vitfläckar ska kunna se det som en del av typen. Eftersom våra raser tävlar i färg på show och färgen är en stor del av typen så intregreras det liksom i avelsarbetet. T.ex att jag vill vara noga med att mina vitfläckar har bra mängd vitt osv. Men jag sätter inte färgen i första rummet men visst blir man färgblind då och då när man letar hane t.ex.

Jag älskar t.ex paddor och dilution, så visst letar jag hanar som ska matcha mina önskemål, ifråga om både typ, tavla och färg..!

Attacks
0

For meg er det stamtavlene som betyr mest. Og i stamtavlene kan en jo dermed finne masse ut om både helse,temperament og typen.

Neste år ser jeg for meg det blir morsomt her i huset.Sjokolade er ikke blandt favorittfarge nr 1 her i huset( på siam ),men regner med sjokoladene dukker opp da. Er ikke så veldig glad i blått heller,da på solide siamesere,men fargen er noe jeg ikke prioriterer overhode.Noe annet med mønster.Det er jo best med et bra mønster om man først avler den ems skalaen. Men får kattungen(e) en flott farge i sin utgave,enten det er OSH eller flotte points på masker,så er det jo veldig pent,uansett hva farge dem har om en tenker helheten.

Selv har jeg en veldig flott sjokolademasket hannkatt.Masken har vært jevn og flott siden han vokste seg til,men noe annet ville vært merkelig,med de flotte maskene det er på foreldrene. Men sammenligner jeg han med Lisa som er brunmasket,så blir sjokolade så "kjedelig" i forhold. Så det blir jo en smaksak.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

hoffens
0

Stamtavlan i första hand för att se om de passar för varandra tex om det finns samma katter i deras stamtavla, sen hälsa och temperament. Stämmer dessa tre så kan man gå vidare med tex färger.

AFamosa
0

Allt är viktigt för mig- uppfylls kriterierna Stam/Typ/Hälsa/Temperament men inte färg- då passar jag! :)
Det är därför inget händer med min Javanesavel f.n men jag väntar gärna, förr ell senare…förmodligen senare…. så dyker den "perfekta" javan upp för mig igen.
Rasen har faktiskt "råd med" att jag också är selektiv avs. vissa färger. Är någon här av annan mening?

:-) Louise

kalindas
0
  1. Hälsa

2. Temperament

3. Stamtavlor (Inte för närbesläktat helst under 0% i 4 generationer. Men med chansen att få roliga katter)

4. Färg/teckning (ju mer färgvarianter i en kull, desto roligare)

5. Ögonfärg

6. Typ

/Elisa

yahtzeecats
0

Under 0 % i 4 generationer säger inte så mycket om där finns flera gemensamma katter i generation 5 och baköver. För min del försöker jag kolla många många led baköver för inavelsprocent.

kalindas
0

Jo det vet jag. Brukar kolla längre om möjlighet finnes. Men samtidigt är jag så ny på detta. Så jag har ingen aning om vilka katterna är längre bak, eller vad de bär på för defekter eller liknade. Försöker inte ha mer än max en eller två lika katter i stamtavlan.

I kombinationen Skatan + Odin så är det 0% i 5 gen. och 0,195% i 6 gen. Den totala inavelsgraden är 2,36% vilket jag tycker är helt ok.

HÄR kan du läsa mer.

/Elisa

SacredSouls
0

Nei jeg velger etter min egen personlige smak. Både når det gjelder stamtavler,type og farge.

Gemyttet og helse er dog de aller viktigste punktene.

Det er jo en generell større etterspørsel etter f eks brune siamesere enn røde, men jeg valgte rødt og padder fordi rødt er den fargen jeg fullstendig forguder og det er den jeg ønsker å holde på med.Dette er jo min lidenskap og store hobby så jeg kunne ikke tenkt meg å avle etter kun etterspørsel.

Når det gjelder orientaler skilpadder så vet jeg ikke. Er ikke så innsatt i orientaler avl og etterspørselen der.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus