Överfertil = aggressiv?
Är det någon som upplevt att era fertila hanar blivit aggressiva mot er?
Kan man skylla detta på hormoner?
Hur stor är risken att det aggressiva beteendet inte går över efter Kastrering?
Och, bonusfråga: tror ni chansen att det försvinner minskar beroende på hur länge han får fortsätta vara fertil?
Erfarenheter?
Av kärlek till dej, kan det väl lätt slå över och han kan verka aggressiv. Det är väl av lustkänlor som det ibland slår runt i huvudet på dem. Min Oci ( kastrerade hane) kan väl visa dessa känslor fast han är kastrerad speciellt när han ska vara riktigt gossig.

Hejsan!
Har också erfarenhet från ocicat. När våran hane var fertil så kunnde det "slå över" när vi var på koppelpromenad och han fick syn på huskatterna. Eftersom han inte kom åt dem (han skulle försvara sitt revir) så fick han ta det som var närmast, nämligen den som höll i kopplet. Det var inte alltid så roligt att brottas med en 7 kg oci… men han lugnade ner sig så fort han kom in i sitt hus igen.
Det försvan vid Kastrering men som Tuska skriver så kan det komma tillbaks när han är extra kelig.
Rick var fertil i ca 3 år.

men hur står man ut?
jag orkar inte riktigt leva med en hane som jag inte själv ska använda, som varit iväg tre gånger på parning och inte lyckats, senaste parningen vet vi iofs inte men jag är tveksam… han skriker, jagar kiku, tuggar sönder henne, attackerar mig om jag försöker bryta, hugger mig när jag försöker klappa.
jag har dessutom en hona som han inte FÅR para, det blir en icke godkänd parning.

Kastrera katten
. Det skulle i alla fall jag gjort.

#4 Japp håller med det är lösningen och han blir sitt goa jag igen
Testa om du kan få honom att bryta jakten på Kiku med en vattenspraystråle, sej ett skarpt nej. han kommer inte att tycka om det. jag skulle inte ha det som du har det nu Jag vet de som ger sina hanar p-piller kanske det vore något för att dämpa ner honom. P-Piller till hankatt kan ju göra så att han inte kan göra ungar förrän det gått någon månad efter piller. Jag har inte sån där stor erfarenhet av det. Kanske någon annan vet bättre som har en fertil hane. Bra är det säkert inte, men vad ska du annars göra för att stå ut. Jag vet vad jag skulle göra… hanen skulle få eget rum.
Jag har sagt skarpt nej i flera månader :(
Och nu slåss han i princip med mig och hugger/jabbar mig och morrar om jag går emellan..
Nu pissar han och bajsar på golven i ren protest. Han har aldrig gjort såhär förut.

Har du så du kan ha honom i eget rum? Det är nog det bästa. Om du inte kastrerar förstås. Tror nog han blir mycket lugnare då.
Hoppas det går bra.
Nei huff sånn kan du ikke ha det
Om du ikke skal bruke han selv så hadde jeg kastrert med en gang jeg.
Selv har jeg bare erfaring med to fertile og ingen av de har vært slik,men derimot jeg har en kastrat som ikke er helt god. Han avskyr de andre kattene og er veldig til å hugge etter/bite både de og oss. Sofus begynte med det da han var rundt to år. Han har alltid vært kastrert da så det blir litt annerledes.
Men det er vanskelig uansett når det er slik og det er jo ikke så perfekt for de andre kattene man har heller. Det kan jo være dine andre begynner å bli redd han også.Om du ikke ønsker å kastrere så prøv feliway,eget rom,p-piller. Det kan jo være noe av det hjelper.
Tassen her får p -piller og jeg synes de fungerer.Til å begynne med: En pille hver dag i 5-6 dager forså å gi oppfølgingspille hver 6-7 dag alt ettersom.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Tack allihopa. Jag har gråtande ringt till veterinären och fått tid kl. 8.30 imorgon.
han är instängd nu… för den delen.
Ja men da blir det nok bedre snart. Håper det.

Kastrera eller ge honom ett eget rum, ge p-piller om du inte ska kastrera. Oftast blir de lugnare när de lyckas para några gånger men han blir hela tiden lockad av din honas dofter och då slår det över så han behöver lugn och ro. Om du kastrerar kan du ge honom en hormonspruta, det får honom att tagga av väldigt snabbt. Om du låter denna situation fortgå kan det "ta hus i helvetet" hemma hos dig med katter som inte tål varandra senare.
#13 Vad heter dessa hormonsprutor? Hur verkar de?
Hus i helvetet är vad jag är rädd för. Min kastrathane är förbannad på honom nu och hugger efter honom. Ett totalt kattkaos.
Borde jag göra något åt kattbetten på handen? Jag har tvättat med alsolösning men låter det lufta nu. Det bultar som sjutton.
Jag hade aldrig trott att jag skulle bli rädd för min egen goe snälla vän.. :(((

Stackars dig. Inte kul när det blir så här. Han blir nog en gosig kastrat *kram*
Blev så trött på min hannes strilande och gapande så en söndag åkte jag in till jobbet och kastrerade honom. Han skulle ju inte användas i avel heller.
Riktiga katt hugg ger bultande värk å behöver åtgärdas men antibiotika

Du borde nog åka och kolla handen. Kan behövas antibiotika som tuska säger. Det bultar när det sväller. Gör skitont.
#14 Å har du blitt bitt i hånden. Ja da burde du ringe legen.
Vi hadde faktisk i går et uhell her med Tassen. Han elsker plastposer og eldste sønnen satt med en i hånden. Tassen skulle bite posen men bet Mathias og det gikk gjennom.Så da var det bare å reise til legen med en gang,fingeren hovnet opp ganske raskt. Han slapp stivkrampesprøyte fordi det ble satt på skolen i fjor men han går nå på Apocillin.
Ja, jag får ta och ringa till doktorn imorgon. Sist blev min sambo biten i fingret och det blev infekterat på en dag, och tog 14dgr att få bukt med :((
Jag ska linda in den med alsolösning så det drar ur det värsta tills imorgon. Just nu städar jag i ursinne som jag alltid gör när det händer tokigheter…
vänta inte tills i morgon, åk på en gång sluta städa
Stakkars deg Hakkapelitta *klem*
Men nei ikke vent til i morgen. Nå har du jo selv erfaringen med samboeren din da. Dra til legen eller ring nå!!
Hej
Du måste ha antibiotica ajg fick ligga inne med dropp. Jag har fått besked att man ska åka till läkare med alla kattbett.

#14 Hormonsprutor som man kan ge fertila honor, veterinären vet namnet, jag har glömt vad de heter. Vi gjorde så på en översexuell hane vi hade tidigare, han blev from som ett lamm på en gång. Kan vara lite för starkt kanske om han fortfarande ska vara fertil men det kan vara en nödlösning även för en fertil hane. Kan dock minska ner fruktsamheten så det är en chansning. För en bråkig hane som kastreras är det en väldigt bra lösning.
Jag ska ringa och höra iaf. Dropp? Men jag har inte tid med sjukhus nu… :(
Tack för allt stöd allihopa. Jag har pratat med min sambo nu och då släpper ju alla känslor.. Det känns som jag sviker hans uppfödare åh det grövsta för att jag gör såhär istället för att vänta och se om parningarna tagit, men det går bara inte, han mår verkligen inte bra :(
#23 Jag ska höra med vet. imorgon. Vore ju skönt att få lugn och ro omedelbums efter det här totala kaoset :(

Dropp slipper du nog men det lär bli infekterat.
Med det jobb jag har åker vi in nån gång då och då med bett på händer och armar och då brukar det bli antibiotika. Samt kolla stelkrampspruta.
Ring å tala med kattens uppfödare, om ni nu har något avtal mellan er
#25 Jag har stelkrampsskydd. Usch, han har bitit så hårt också så handen börjar bli blå här och där emellan betten :(
#26 Jag har gjort det men får inte tag på henne. Dealen var två parningar, men i värsta fall får jag betala en parning åt henne om inte den här har tagit nu.
Å tok…. om katten mår pyton å visar det med att bli så arg måste hon begripa. Det du tänker på är kattens bästa, det måste även hon göra. Få ett intyg vid läkaren eller veterinären att du blivit kattbiten, kanske bra att ha om du inte får tag på uppfödaren i kväll då.

Det blåa är blödningar under huden och det är det som gör att det bultar. Är nästan bättre om det går hål och börjar blöda.
Kattbett gör så in i vassen ont.
Linda in lite is i handduk och håll mot blånaderna.

Åh! Detta var ju hemskt att läsa. Hoppas det ordnar sig, med hand och arg-katt och de andra katterna och allt!!
Jag blev biten i ena skinkan en gång, av en galen schäfer. Det blev inte infekterat, men fick rådet av sjukvårdsuypplysningen att sätta mig i en balja med såpvatten för att dra ut eventuella bakterier. :/
-Fast det kanske inte funkar med kattbett…
Verkligen, Lycka till!!
Prøv å få tak i oppdretteren før du kastrerer han. Så det ikke blir noe uvennskap. Hun/han forstår sikkert om du ikke orker mer og heller vil betale for en parring.
Er mer bekymret for hånden din jeg. Håper du har fått tak i legen.
#29 Ja, det är både hål och blåmärken. Det är som blåmärken emellan hålen. Det är ju på båda händerna men värre på den ena.
#31 Vi är rätt goda vänner, så jag hoppas inte h*n blir alltför arg, jag har mailat, sms:at och ringt flera gånger nu, så h*n hör nog av sig så fort h*n kan!
Oroa er inte för handen, den kan ju inte precis trilla av? ;-)
dom där hålen du talar om som blivit, håll dem öppna med alsolsprit omslag…. Annars kanske händerna trillar av. Ett gott råd när du inte åkte till läkaren….
Säger som de andra: Ring en läkare och få antibiotika omedelbart.
Himla synd med hankatten. Men det är inte något okänt fenomen, efter vad jag har hört.
Hoppas det löser sig med både hankatt och hand väldigt fort.
Skulle önska jag började städa varje gång jag blev ursinnig… På sistone har jag blivit lite arg några gånger, men det har aldrig resulterat i någon städning. Tyvärr!!! :-)
#33 ja men det er jo fint da.
Nja nei den kan jo ikke trille av
men jeg husker Attacks fortalte hun var blitt bitt/klort engang og ble veldig dårlig. Nå er hun på jobb da ellers så hadde hun sikkert ropt ut om det selv her. Husker desverre ikke hva som skjedde men hun forteller det sikkert senere.
Så ring legen,hilsen mamma!!!
Nu har jag pratat med hans uppfödare - som är världens gulligaste person i övrigt. Hon känner ju Nemesis utan och innan och förstod att gör han såhär så mår han riktigt, riktigt dåligt. Så imorgonbitti blir det snippsnapp med kulorna, ev. en hormonspruta. Det tar emot på ett vis, för jag hade velat vara säker på att han fick ge vidare av sina vackra gröna - men vad ska man göra när det blir såhär?

Kanske låter grymt men jag är tveksam om jag tycker det är bra att använda en katt som blir så aggressiv av att vara fertil i avel plus att han ju uppenbarligen inte mår bra av det. Jag skulle absolut kastrera honom och slippa stoppa i honom massa hormoner. Tror ni alla blir nöjda o glad då
#37:
Du skall göra precis som du gör.
#35 Jag städar som en idiot så fort jag blir uppriven/stressad/oroad/arg över något. Det är faktiskt himla praktiskt. Det är lite som om man går in i trance när man städar, för efteråt har jag ibland svårt att minnas vart jag städat undan en del saker ;-)
Ullizen - jag håller med litegrann. Men förmodligen har han fått en hormonchock av att para i veckan (han fick till det för första gången) och min egen lilla hona rör väl upp känslorna. Sen blev han väl helt enkelt skitförbannad på mig för att han inte fick fortsätta para…
jag har fortsatt kompress på såren, med alsolösning. har konsulterat min kära mor som är sjuksköterska som sa att det är bra tills jag kommer iväg.
Så bra at oppdretteren var enig. Det viktigste er jo å ha en katt som har det bra med seg selv og de han bor med.
Da er det bare hendene igjen da.. hmm de detter vel av innen du kommer deg til legen vel. Farvel vask og rydding 
- farväl rensa kattlådor *hehe*

*3
När det gäller ocicats som jag ändå har den mesta erfarenheten av…
Du får helt enkelt säja tll på skarpen när han överreagerar så här. De flesta katter lär sej faktiskt vad ett nej betyder…även om de är mer svårdresserade än en hund.
Lycka tll.
/Toyza

^7
Kastrering är väl kanske en lösning..även om det inte garanterar att han slutar efter det.
Det låter ju som om han har det jobbigt med sej själv åxå.
/Toyza

Usch vad jobbigt, hoppas verkligen det löser sig i och med kastreringen! Skriv gärna och berätta hur det går, både med kissen och handen.
Hej
Jag fick en bakterie som hetter Pasteurella som katter har i sin saliv, stafylokocker och en gång blodförgiftning. Enl veterinären är Herracillin den bästa antibiotikan mot kattbett. Fick först Kåvepenin, fick tre sorters, men inget hjälpte. Inte förrän jag fick Heracillin blev jag bra.
Oj oj, Hakkapelitta! Jag har inte varit inne på hela dagen och läser tråden först nu. Du måste kontakta läkare.
Min mor blev biten av sin huskatt och fick blodförgiftning ganska så snabbt. Hon nonchalerade bettet och gick och la sig. Vaknade med feber, bultande arm och en svart rand från handen upp mot armhålan. Blev gipsad, tror jag.
Jättetråkigt med katten. Något har slagit slint eller så reagerar han mot något. Hoppas att kastreringen löser det hela. Det tar nog ändå flera veckor innan hormonerna lagt sig efteråt.
Jag kastrerade min Gucci i januari och först nu börjar han lugna ner sig, vad gäller hanbeteendet. Håller tummarna för dig.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Pastuerella är ju en vanlig bakterie i kattmunnar.. usch och fy. Jag har dock kvar kompresser med alsolösning som jag byter, och så har jag sånna honungsplåster på armen som 'drar' ut dumma bakterier och annat smått och gott.
Det är mer sår på högra och på vänstra handen har han tryckt sönder en ven så det är ett väldigt fult blåmärke.. :(
Tro mig, den här katten har man kunnat i princip ta i nackskinnet och kastat i väggen och han har bara kurrat till svar.. så visst har jag provat säga till honom på skarpen - men idag var det slut med det och han började slåss. Det var ren maktkamp… :(
Se upp med kattbett
Hur är det med infektionsrisken när man får ett sår? Blodförgiftning var den stora skräcken förr, men det hör man inte talas om så ofta nu för tiden?
- Visst förekommer blodförgiftning, men det är inte så vanligt.
Om man får rodnad och svullnad runt ett sår och om man ser en röd strimma utgå från såret, är det ett varningstecken. Det är en så kallad lymfangit-strimma. Det har kommit in bakterier i vävnaden runt såret, kroppens försvarssystem lymfan har tagit hand om dem, och lymfvägen kan ha blivit infekterad.
Om man ser detta ska man ta kontakt med sjukvården, för om bakterierna kommer ut i blodbanan kan man bli allvarligt sjuk. En riktig blodförgiftning, sepsis, innebär att man får feber, kallsvett, allmänpåverkan och illamående. Då måste man snabbt komma till sjukhus eller läkare för att få antibiotikabehandling.
I det sammanhanget vill Per Ullhammar att vi ska ha stor respekt för kattbett.
- Katter har ofta bakterier i munnen och på klorna, i synnerhet om de är utekatter. Har man fått ett bett eller ett rivsår av en katt ska man göra rent noga - och här är det befogat att använda till exempel klorhexidinlösning. För här har vi ett sår som redan från början kan vara infekterat.
Om området kring såret blir rodnat eller svullet - det händer oftast inom ett dygn - ska man kontakta sjukvården för att få antibiotika.
Källa: Apoteket
Gå också in och kolla i följande tråd på Katter.nu.
http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=113869&highlight=&sid=b16b1427c17643108fc5971d8cb5a1a7
Blir det blodförgiftning, lär du märka det ganska snart genom att du börjar bli stel i handen. Dränk kompresser i sprit och linda in handen, ifall du tänker vänta tills imorgon med läkarbesöket.
Oroliga hälsningar från Nurse Nilla. 
-Aha, jag har slarvat att läsa tråden och ser nu att din mor är sjuksköterska. Ja, men då har du ju expertis på nära håll och behöver inga goda råd från Skaraborg.
Lycka till i allafall. 
Nurse Nilla - som den präktiga fru jag är så har jag svarat lika oroligt i tråden du rekomenderade! Men när det gäller mig själv så är jag väl som jag är. Jag ser ut ungefär sådär på båda händerna fast med mer blåmärken :/
Men jag har som sagt kompresser med sprit på och ska åka in imorgon direkt efter kastreringen!
Ja, själv bor jag ju på landet och hade haft 40 minuter upp till NÄL. Nä, jag hade också väntat tills imorgon.
När jag blev sparkad i ansiktet av min häst då jag var femton, hade jag ett flera cm gapande sår under hakan plus krossade tänder. Jag skötte om min häst och tvättade håret innan vi åkte in till sjukhuset…

Jeg ble bitt av en katt for ca 5 år siden. Dro til legen etter noen timer og fikk stivkrampesprøyte + antibiotika. I løpet av natten ble det bare verre og jeg havnet på sykehus ca 1 døgn etter at jeg ble bitt. Jeg hadde over 40 i feber da jeg ble lagt inn, og fikk antibiotika intravenøst i armen. Smertene var ubeskrivelige i hele armen, jeg kunne ikke bevege hånden og det hele var en skummel opplevelse. Etter noen dager var armen så hoven og betent at de vurderte å operere. Legene fortalte at de hadde flere slike tilfeller i løpet av ett år på vårt lille lokale sykehus. I flere av tilfellene måtte de amputere! I endel av tilfellene ble det blodforgiftning i tillegg til infeksjon.
Etter å ha vært på sykehuset i litt over ei uke, dra jeg hjem med 6 ukers antibiotikakur og smertestillende. I tillegg måtte jeg ha behandling av ergoterapeut for å trene hånden opp igjen. I flere måneder var det uvisst om jeg kunne klare å trene opp tommelen slik at den ble som før.
Kattebitt er farlig, det utsetter man ikke behandlingen av! Det kan ende fryktelig galt……
Trist at det ble sånn med den vakre katten, men når et dyr angriper menneskene rundt seg, må man gjøre det som er best for både dyr og mennesker. I dette tilfellet kastrere katten. Han har det jo heller ikke bra sånn som han har det nå.
Hormonsprøyten veterinærene bruker her, heter Promon.
Oj ja det var alvorlig. Så skummelt. Vår Maja var 11 mnd og innlagt på sykehuset pga lungebetennelse og fikk blodforgitning. Gudskjelov skjedde det på sykehuset så hun fikk behandling med en gang. Men gud så redd jeg var.Hun hadde denne stripen oppetter armen.
En annen ting er jo streptokokker.. Usj.Det har jeg opplevd. Hadde en enkel operasjon på sykehuset og endte med disse kjøttetende bakteriene og lå der i 11 dager med antibiotika inn i halsen og et digert hull i armen og som deg lisme,mnd med trening etterpå.
Man skal absolutt ha respekt for slike bakterier og kattebitt.
Hei Jenny.
Jeg håper alt er bra etter forholdene både med katt og deg. Jeg ble bitt i begge armene en gang av balineseren min, Kiss.Det var så enkelt som at hun hektet seg fast i trappegrinden,og fikk panikk da hun ikke kom seg løs. Sønnen min ville hjelpe henne,men jeg fikk han til å løpe opp på badet å hente hånkle. Hun var drektig å det hele,og jeg fikk panikk og fikk henne løs.Jeg ringte dyrlegen for jeg var jo livredd ben var knekt på henne,men hun var like hel. Utover kvelden,en lørsdags kveld,så klart…. så mistet jeg følelsen i begge hendene,så ble jeg nummen i armene.Jeg hadde ikke noe valg annet enn midt på natten,vekke foreldrene mine,så dem fikk meg ut på legevakten.Der ble legen bekymret fordi jeg ikke kjente noenting da hun stakk. Fikk vond stivkrampestprøyte,og antibiotika i flere dager. Det var en veldig ekkel opplevelse,at kattebitt kan få en til å miste følelsen helt i armene.Men det endte bra med både meg og katten. Og Kiss var verdens beste venn da hun kom seg løs fra den dumme trappegrinden igjen.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Kom hem och läste tråden nu…
Så tråkigt att du blir tvungen att kastrera den vackre killen. Men jag tycker ni gör helt rätt!
Hormonsprutan är absolut viktig att han får. Du får räkna att det kan ta ett tag innan han går ner i varv. Men förhoppningsvis får du tillbaka din gamle Nemesis om en vecka.
Hade jag varit dej så hade jag bett att få utskrivet antibiotika till din hand. Har du tur så är det ingen fara, men ta det säkra före det osäkra.
Håller tummarna att allt kommer gå bra. Både för dej och katten!
/Elisa

Men, Hakkapelitta, jag har ju missat denna tråd! Kattbett är inte att leka med. Farbror Doktorn bums i morgon bitti!
Det var nog det värsta jag hört! Huvaligen!
Idag när jag lugnat ner mig och är lite mindre uppriven vill jag bara säga STORT TACK!! Tack alla snälla som var ett enormt mycket större stöd igår än ni visste om
Händerna ser bättre ut idag, det såg nog värre ut än vad det var igår när det var nysvullet! Ska iaf traska iväg till farbror Doktorn iaf idag!
#60 Så bra at alt føles litt bedre.Det er det som er så godt med et forum som dette,at man kan få litt støtte når det stormer som verst.
Nå er du vel hos veterinæren for Kastrering,så lykke til med den og lykke til med hendene senere.
Klem

Lycka till med kastreringen!
Hur har det gått idag?
Imorse begav jag och Nemesis oss iväg till veterinären, tidigt på morgonen i fullsatt buss med skolbarn som undrade varför en katt låt mjau mjau från bakifrån bussen.
Hos veterinären var det inga problem att hantera honom, hans hjärta lät bra och konditionen var super enligt veterinären. En och en halv timme senare kom en vimsig, yr och snöpt Nemesis tillbaka till matte och husse. Hela dagen har han sovit, varit lugn och lite groggy. Han sover fortfarande. Han har ätit, varit på toaletten och kurrat med husse - han är en husses pojke.
Enligt veterinären var hormonspruta onödigt vid Kastrering, det tog faktiskt längre tid för den att verka än hormonerna att lämna kroppen vid en Kastrering, så det blev ingen hormonspruta.
Det är så lugnt och skönt än så länge, det är svårt att förstå att jag för första gången på två och ett halvt år ska leva utan fertil hane. Har sovit hela dagen för jag kunde inte sova inatt, var för uppjagad och stressad och en instängd Nemesis grät i datarummet.
Hej
Hur är det med din hand, är lite orolig för jag vet vad som kan hända om man har otur.
#64 -Men handen då? Har du varit hos Farbror Doktorn?
Det är först nu som jag läser denna tråd. Du har gjort helt rätt som har kastrerat honom. Hoppas han blir den gosiga katten somdu är van med sedan tidigare.
Gå genast tilldoktorm med handen. Det är inget att leka med ett kattbett. Jag har själv råkat ut för det och jag fick äta penicillin och hade en uppsvälld hand som jag inte kunde använda på någon vecka. Asollösning är bra jättebra men du behöver nog anitbiotika.
Rithwa
Det är ingen fara med handen! Svullnaderna har gått ner och såren har dragit ihop sig. När svullnaden gick ner så märktes det att det inte var så djupt. Har inte varit till doktorn men veterinären tittade på det (nu skrattar jag åt mig själv, det låter ganska kul) och sa att det nog inte var någon större fara. Det är mest det att jag är blåslagen på händerna som gör ont nu… att en katt kan ha sån kraft i labbarna!!
Du hade tur att det inte var djupa bett. Skönt att höra. 
Så flott du fikk litt behandling av veterinæren også
Kjempefint at det går bra med hånden da og at du er bedre.

Skönt att det inte var något allvarligt med handen. Hoppas att det går bättre med kissen också.
Håper katten trives som "tante" og at matmor sin hånd blir god igjen på rekord fart.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag har en kastrerad hane som triggar upp min fertila hane bara genom att visa sig..Dom går inte ihop..min fertile har gett sig på min man en gång,han blir väldigt upprörd ibland om han ser kastrerade hanen genom fönstret eller nåt..Jag tror inte dom skulle gå ihop även fast den okastrerade blev kastrat..Perserkatter hanar,som varit i avel o sedan blivit kastrerade har inte gått ihop med andra kastrerade hanar..Det sitter liksom i..Men emot människor ska det gå bort men har man då en kastrerad hane hemma redan kan det bli svårt tyvärr,man kan ju komma emellan, enligt min erfarenhet:( Fast det kan ju vara en annan sak när dom gått ihop hela tiden.Men kolla om beteendet inte skulle gå bort om den kastrerade kanske triggar det hela utan att veta om det..Vår kastrerade hane nu är helt omedveten om att den fertila hanen vill spöa honom..
Tack allihopa - återigen! Ni var ett sånt stöd när det var jobbigt. Nu hälsar en trött, lekfull och matglad Nemesis till er allihopa :D
ElisaCosmos - Det var inga som helst problem mellan katterna, tvärtom var det fortfarande min kastrathane som var dominant (han parade tom den fertile hanen för att visa vart skåpet ska stå).. Det som hände var att hans fertila aggressivitet smittade av sig på mig eftersom jag var den som inte tillät honom para.