sjukdomar hos siameser
Jag har erfarenhet av fyra siameser, två födda i början på 80-talet och två födda i slutet på 90-talet. Alla fyra har haft astma och diverse sjukdomar som FIV, cancer, njursjukdomar bland annat. Hur är det med rasen egentligen? Är det en frisk ras eller har jag haft otur? Jag har försökt leta lite bland ärftliga sjukdomar och då hittar jag mest ovanliga ämnesomsättningsfel och skelettfel. Hur ovanliga är de? Ni som föder upp funderar ni något på vilka sjukdomar avelsdjuren haft för att förebygga sjukdomaer hos ungarna?

hmm, det låter som om du har haft otur med astma på alla katter. Fiv är ju katternas HIV och det smittar från andra katter, menar du att du har köpt en katt som redan var FIV smittad? Den sjukdomen smittar genom blodsmitta precis som hos människor och är inget rasspecifikt. Njursjukdomar är vanligt på gamla katter, alla raser. Kan bero på felutfodring också. Cancer är också vanligt på gamla katter, inte heller rasspecifikt. Miljögifter, p-piller och annat kan vara orsaker beroende på vilken cancerform det gäller. Om du är tvungen att behandla astman med läkemedel så kan de i sin tur sätta ner njurfunktionen.

Nei dette er ingen selvfølge på siameseren eller kat4 rasene generelt. Det er som Rovardotters sier "otur" .
Sterk og god immunitet er nøkkelen til god helse…..avler man på sterk og god helse styrker vi våre raser.
Karitzy(。❤‿❤。)
Men är inte astma ganska vanligt bland kat 4 raserna?

Vår enkätundersökning inom siames och orientalgruppen där 45 svenska uppfödare deltog och rapporterade in alla problem de hade haft på 1078 levande kattungar visade följande:
Bland diverse problem relaterade till immunförsvaret ligger återkommande ögoninfektioner i topp med 34 katter, därefter FIP på 18 katter, 15 katter rapporteras ha allergier, allvarligare tandköttsproblem finns hos 13 katter, 12 katter har fått Felv, vaccinationsbiverkningar har noterats hos 9 katter och allmän infektionskänslighet på 5 katter (återkommande infektioner av olika slag). Foderomvandlingsproblem har noterats hos 2 katter.
Bland sjukdomar ligger hjärtfel i topp: 17 katter plus 2 fall av säkra HCM, följt av svår tandlossning hos 9 katter, njurproblem på 4 katter och leverproblem på 3 katter, ett fall av hemolytisk anemi har rapporterats in. Notera att bland hjärtfelen kan det finnas flera fall av HCM då några kattungeköpare inte har velat medverka till att undersöka hjärtfelet närmare.
Bland defekter ligger knickar i topp: 60 katter med ordinär knick plus 5 katter med rotsvansknick och 2 katter med ryggradsknick, tätt följt av defekter på sternum på 59 katter, 18 skelögda katter, 15 katter med navelbråck och 12 katter med för djupt liggande ögon. Notera att en del av katterna har flera av dessa defekter.
Bland fertilitetsproblemen ligger kryptorkism på första plats: 24 hanar plus 1 fall av dålig fertilitet på hane, tätt följt av livmoderinflammation på 23 honor plus 15 fall av andra fertilitetsproblem på hona och ett fall av dåliga modersinstinkter.
Bland temperamentsproblem ligger protestkissning och skygghet på delad första plats med 19 katter vardera, 3 katter med tvångsmässigt beteende och endast 1 aggressiv katt är inrapporterad.

# 3 Jag har endast träffat en enda kat IV katt med astma, hon var resultatet av en tjuvparning (far-dotter). Ingen från min uppfödning, ska jag tillägga och ej heller släkt med mina katter. Har du träffat eller hört talas om kat IV katter med astma, jag menar katter som du konkret har kännedom om?
Min Holly hade astma. Osäker på om den var ärftlig, kan vara ett problem pga mattes dåliga ordningsinne..
De sista åren fick hon långtidsverkande kortison och hostade inte lika ofta.
Lät henne somna in vid 14,5års ålder då hon magrade av och fick gulsot.
Borstett från hosta ett par gånger om dagen så var hon en frisk och sund katt.
Har även hört om andra SIA med astma. Vet dock inte hur vanligt det är…

/Elisa
En tjej jag känner har några siameser och de har astma allihop utom en. Och alla är släkt med varann så det verkar ju ärftligt. Hon har sagt att det är vanligt. Vet också att veterinärer säger att det är vanligt, men å andra sidan så är det ju just de katter med problem som dom träffar. Alla friska siameser går ju inte till veterinären så ofta och uppmärksammas ju inte på samma sätt.
Jag har ju fött upp exotic/perser innan och måste säga att generellt sett så uppfattar jag siamesen som en mycket friskare ras.
Hei
Jeg har ikke hatt de problemene på mine balinesere. Min elste bali døde av kreft og hennes datter døde av nyresvikt det er de to eneste hos meg. Har min elste balis sønn og han er nå 8 år og er så frisk som en fisk.
Er enig med det av_katizty sier i hennes innlegg.

Finska siameser / OSH verkar ofta ha problem med tänder, även FORL. Det är det vanligaste bekymmer. Har hört om katter som äter ull / tyg. INTE hört om siameser med astma eller liknande, de räknas som ganska så frisk ras… Men visst, har man otur då kan man ju få vad som helst.
*knock-knock*
Mina två gulliga katter har varit knallfriska, än så länge!

Jag har en siames som har astma. Hon har varit lite hostig ända sedan hon var liten och jag har tagit alla möjliga olika tester och hon har fått antibiotika i flera omgångar utan att bli bättre, ända tills hon fick ett rejält astma anfall och då upptäcktes det att hon var allergisk och hade astma. Efter ett blodprov för att ta reda på vad hon är allergisk emot fick jag svaret att hon är allergisk mot katt (!!) och måste medicinera med kortison restan av livet. Hon mår nu prima och hostar bara lite ibland om jag inte tvättar liggpuffarna tillräckligt ofta.
Hon har visst flera i hennes släkt som är allergiska. Astma är visst inte så ovanligt bland katter, många katter som ofta har problem med hosta och trötthet kan ha astma utan att fått diagnosen, enligt min veterinär. Vet inte om någon speciell ras är överrepresenterad.
Kan tillägga att hon aldrig fått några kattungar, kunde inte bli dräktig. Nu när man veta att hon förmodligen är lite allergisk mot sig själv och kanske även bebisarna är ju det inte så underligt. Och tur är kanske det, vill ju inte sprida allergigener vidare!
Jag är också av den uppfattningen att astma är ganska vanlig. Även kallat "siameshosta" - och det är väl inte kallat så helt ut ur det blå… Trots att man gör en bred studie med hjälp av enkätundersökning tror jag inte riktigt man kan komma underfund med hur pass omfattande ett så 'litet' problem är.

Ja, det er nok riktig at det kan være vanlig i noen linjer. Ordtaket sier; "Det man putter inn i avl, får man ut"
Karitzy(。❤‿❤。)

#1 Ja, jag köpte en katt som var född med FIV enligt vetr. Katten med cancer var bara 9 år. Det tycker inte jag var gammalt. Hon hade ett perinealbråck också. När man läser om det står det att det drabbar främst äldre hanhundar! Vetr. hade aldrig tidigare varit med om en katt med det. Katterna har varit kastrerade så p-piller har inte varit aktuellt. De har fått foder som anses bra. De har fått medicin för astman. De senaste har fått medicin i inhalator. Då verkar kortisonet lokalt så inga andra organ drabbas.
#4 Intressant läsning.
#9 En av mina katter var faktiskt yllebitare.

Det låter som om du har haft en väldig otur, beklagar!

Jo jag hade en fråga i slutet på mitt fösta inlägg som jag inte fått svar på. Jag hoppas ni vill besvara den.Det var denna fråga?
Ni som föder upp funderar ni något på vilka sjukdomar avelsdjuren haft för att förebygga sjukdomar hos ungarna? Kolla ni upp vilken bakgrund avelsdjuren har när det gäller sjukdomar? Jag tänker på kullsyskon, föräldrar mor-farföräldrar o.s.v. ? Är detta en intressant fråga eller är t.ex. exteriör viktigare?

Men sjælvklart ær sjukdomshistoria viktigt. Och jag tror nog att många kollar upp sjukdomshistora væl. Men man måste se det nyktert vetenskapligt och inte stirra sig blind på sjukdommar. Jag menar canser och astma risk ær en sak men t.ex Chlamydophila ær en annan. Samtidigt kan både astma och canser vara orsakat av externa faktorer, miljøbetingat. Miljø som riskfaktor ær en viktig parameter.
Det finns vackra katter som ær friska också. Så man behøver inte vikta mellan utseende mot hælsa.

# 15 Det är jätteviktigt, men det är precis som Micael skriver, viktigt att skilja på ärftliga sjukdomar och miljöbetingade sjukdomar och på tillfälliga slumpartade fel. De ärftliga sjukdomarna kan vara dolda sjukdomar som nedärvs recessivt och dessa märker man inte förrän kullen är född om man inte DNA testar innan. De recessiva sjukdomarna kan ligga i vassen länge och lura innan någon märker dem i en viss speciell kombination och då är det inte alltid man förstår vad det är eftersom tidigare generationer varit så friska, både bakom mor och far. Det är inte så lätt alla gånger att bedriva en fullständigt perfekt avel. Dessutom berättar inte alla om vilka sjukdomar som ligger bakom, det är ytterligare en komplicerande faktor för den enskilde uppfödaren, särskilt för de som är nya. Därmed inte sagt att man inte försöker avla friskt, det tror jag de allra flesta försöker.

Jag hoppas att de flesta försöker avla friskt som rövardottern skriver. Jag förstår att arvsgången kan vara okänd vid sjukdomar och defekter. Jag tycker detta är en mycket viktig etisk fråga. Det är fr.a. katten som lider om den är sjuk. I andra hand drabbas köparen av sorg och extra arbete och utgifter. Jag har tagit upp detta för att jag precis har köpt kattungar. Innan jag gjorde det pratade jag med några uppfödare. Jag tycker inte att det verkar vanligt att ha pejl på avelsdjurens släktingars hälsa. Det förvånar mig lite. Hur vet man då att djuren kommer att vara friska? Tyvärr finns ju oärlighet här också som du skriver rövardotter, alla berättar inte hela sanningen. Vem tjänar på det egentligen? Inte är det katten. Nu finns ju djurskyddslagen och EU-regler om detta vilket resulterat i att Sv. kennelklubben har påbörjat ett arbete som kallas RAS = rasspecifika avelsstrategier. och jag tror nog att hunduppfödarna är mer intresserade av släktingarna till avelsdjuren. (Inte alla naturligtvis) Nu är jag fullt medveten om att det finns fler defekter hos hundar (?!) och fler defekta hundraser än kattraser men blir avelsbasen för snäv så kan det ju bli problem i vilken art som helst.

#18. En snæv avelsbas ær aldrig bra. Det du skriver om slæktingars hælsa ær visserligen viktigt. Men om det inte finns ngn som helst bevisad form av nedærvning av sjukdomen i fråga ær det faktiskt rætt ovesentligt. Jag tror inte att hundøppfødare har bættre koll. Absolut inte. Det finns rasspecifika avelsstrategier før olika kattraser. Detta arbete kan givetvis bli bættre och uppdateras efter ny information/kunskap. Sveraks och NRRs avelsråd ær sækert væl medvetna om detta. Diskutionen kring specifika sjukdommar och problem ær givetvis vældigt bra.
Men hørsægen och skvaller om slæktigar tror jag inte jag vill veta eller ens lyssna på.

Tanken är väl inte att det ska vara hörsägen eller skvaller om släktingar till avelsdjuren. Det är ju fullständigt ointressant och dessutom kan man ju knappast veta hur stor sanningshalt det är i det man hör. Jag visste inte att det finns rasspecifika avelsstrategier för siameser. Var kan jag läsa den? Jag tror inte det är oväsentligt att veta släktingars hälsoläge.

Visst. Om fem av tio katter som ær næra slækt har fått den ena eller andra sjukdommen ÆR det intressant information.
Generellt får du bra para en frisk katt med en annan frisk katt…. generellt før alla raser. Rassepcifikt før SIA ær nog endast vitakatter (risk før døvhet) men jag kan ha missat ngt. Andra raser brottas med andra sjukdommar och kræver andra "papper=hælsokollar" innan regristrering.
Vilka sjukdommar tycker du att kat. iv avlen borde vara extra uppmærksam mot?
Sedan kan jag ju tillægga att faderskapstest på hundar ær en fin affær før vetrinærinstitutet hær i Norge… Så att hundavlen skulle vara bættre på sjukdomshistoria. Det tror jag bara ær skitsnakk och jag skulle vilja påstå det rakt motsatta. Det var egentligen detta jag reagerade på i det du skrev tidigare. Annars tror jag vi båda har rætt lika instællning till sundhet mm. Hælsa i fokus ;)

Om utgångsläget är att siamesen är en sund ras med få ärfliga sjukdomar/defekter är det viktigaste att det så förblir.
Jag tycker kanske att astma är något att få bort/minska annars för det verkar ju vanligt.
Varför görs faderskapstester på hundarna? Har dom tjuvparat sig eller? Annars bör man väl veta vem som är fader? Alla hunduppfödare borde kanske inte vara det men jag tror att genom RAS så blir nog fler medvetna om ärftliga sjukdomar och inavelsproblem. Jag har varit med på några RAS-möten för whippet och i den rasen har man diskuterat inavel och flitigt användandet av ett fåtal hannar en hel del. Det tycker jag är bra.

Nej, det handlar inte om tjuvparning;) Helt enkelt att en far med bættre stamtavla ger mer pengar. Så det fuskas en hel del…
Inavelsproblem och ærftliga sjukdommar diskuteras inom kat. iv. Som hær på i.fokus och rasringar, klubbar mm mm. En viktig diskution.
Vad gæller vad som ligger bakom astma vet jag inte. Men jag skulle vilja påstå att det inte enbart ær genetiskt… dærav inte sagt att det inte finns føutsættningar i gener før astma. Men jag ær faktiskt rætt dåligt insatt i denna sjukdomsgrupp før att yttra mig næmre.

Fusk kan ju aldrig accepteras! Det är mycket positivt att det diskuteras om inavelsproblem och ärftliga sjukdomar ibland kat.IV-uppfödarna.
När det gäller astma kanske det skulle spridas mer information rent allmänt eftersom det verkar vara ganska vanligt hos siameser. Det måste vara mycket ångestskapande att inte kunna få luft.

#24 Astma är fruktansvärt, både för människa och katt. Jag känner dock inte igen mig i att det skulle vara vanligt, men jag har väl andra linjer och också de uppfödare jag känner personligen måste ha icke-astmalinjer.
Jag ska ta upp det i hälso- och avelsrådet så får vi se om och i så fall vad man kan göra. Om frekvensen av astma blir hög i de egna linjerna så borde man stanna upp tänka efter hur man kan avla bort detta. Jag har aldrig studerat ärftligheten på allergier och astma, det kanske andra har gjort?

Jag har en fråga till er alla: Känner ni till en ärftlig sjukdom som sägs förekomma på siames som heter MPS VI ?
Den kallas för Maroteaux-Lamy Syndrome på människa och Mucopolysaccharidos på katt, finns i två varianter, en allvarlig och en mild. Den allvarligaste varianten finns på huskatt och ger en kort livslängd på 3-4 år för katten, den milda finns hos siames och påverkar inte livslängden nämvärt. Den sägs vara vanlig på siames men jag har aldrig sett den. Här finns mer info om vad det är: http://w3.vet.upenn.edu/research/centers/penngen/services/
deublerlab/mps6.html
Anne-Marie Nilsson skriver om den milda varianten så här: Upplagring av dermatansulfat (autosomal recessiv nedärvning). Hos siames. Ungefär samma symtom som Mucopolysaccharidos-1, alltså den allvarliga hos huskatt (dvs lever, hjärta, hornhinna och CNS påverkas, man ser en grumlig hornhinna, svaghet i bakbenen) men också skelettmissbildningar med brett kort ansikte och stora korta tassar. Symptomen börjar vid 10 veckors ålder och katten kan leva i många år

Väldigt intressant länk :)!

Ann-Marie Nilsson har i sin bok om kattsjukdomar en förteckning över ärftliga sjukdomar. Där finns en del som siameser har bl.a. den du nämner. De ska dock vara mycket ovanliga. Samma sjukdomar fick jag som svar när jag kontaktade vetr. hos Agria. Om det är så att vissa linjer ger astma och andra inte så är det ju rätt givet att inte använda astmalinjerna om det inte ger andra sämre effekter. Ärlighet måste vara det viktigaste speciellt för katten.

Jag undrar vad du menar med: "Samma sjukdomar fick jag som svar när jag kontaktade vetr. hos Agria"

Jag kontaktade Agrias vetr för att få veta vilka sjukdomar som var vanliga på siameser.Svaret jag fick överenstämde med det som står i A-M Nilssons bok.