Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1371 ggr
Kattass
0

Tandsten, behöver lite goda råd

Jag har just varit hos veterinären och Xanthos har fått sin årliga vaccination. Vererinären tog också en titt på katternas tänder, och de visade sig att de är i behov av av tandstensborttagning. Mina katter är ungefär 3 och 4 år, och har inte behövt skrapas på tänderna förut.

Jag undrar hur ofta det behöver göras? Brukar det behövas regelbundet? Eller kan man förebygga på något bra sätt? Borstar ni katternas tänder? Hur ofta? Finns något foder som är extra bra mot tandsten?

Undrar också vad det brukar kosta att skrapa tandsten dit ni går?

Mina katter äter Nutros Choice, Complete care, adult, chicken. Och en liten portion Mjau mjukmat på kvällen. Jag har inte testat med tandborstning…

Tusen tack på förhand. Det blev många, många frågorGenerad.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a6497014-db90-4b91-be2d-7c59c3809edd&Filename=katter april07 008.jpg)

kalindas
0

Tyvärr är tandsten väldigt vanligt på SIA/OSH.
På min Spokie fick jag slipa tänderna en till två gånger per år. Det bästa sättet att underhålla det är att borsta tänderna på dem (gärna med lite Aloevera) och att ge dem kött att tugga på. Det senare för att tänderna ska få chansen att användas "normalt".
Dt finns vissa foder som sägs vara bättre mot tandsten, men jag vet inte om det egentligen fungerar…

Det du kan göra nu är att rengöra deras tänder hos veterinären. Sedan börja borsta och om det går skrapa så är det bra.
Köp in kyklingvingar (om de äter det) eller skär upp lite grytbitar och ge dem då och då.
Du kan även testa Plauge Off (har dock hört lite varningar om njurproblem med det preparatet) i maten.

Kostnaden med tandslipning, ultraljud och sövning. Brukar ligga mellan 600-1000kr per katt.
Dvs. om man inte har sådant ur som jag hade med Smilla och Spidde där vi kunde skrapa utan att söva dem. Då brukar det kosta som ett vanligt besök…

Lycka till!

/Elisa

Kattass
0

#1Tack för svaret!

Har beställt tid för tandstensborttagning redan i morgon! Bra att få det gjort med det samma.

Jag kollade lite om vad som skrivits om tandsten i andra trådar, och jag har just den där aloe veran som jag tror du menar. Men jag kan inte förstå hur jag ska lyckas med tandborstning!!! Ska man borsta varje dag?

Kycklingvingar äter Xanthos säkert, men tveksamt med min rex. Lite rädd Xanthos ska kräkas upp allt igen. Men får väl prova med lite i taget. Du menar att man ger vingarna råa och med allt benet kvar? Kycklingvinge en gång i veckan, kan det vara lagom?

kalindas
0

Det är inte alla katter man kan borsta tänderna på Saga här hemma är ok. Även Smilla, Odin har jag inte provat på.
Spidde och Skatan skulle nog hellre dö än att jag fick borsta tänderna på dem.
Köp en barntandborste, det kan fungera.
Du kan nog ge kycklingvingar (rås) varje dag om de äter det. Mina tror de är till för att bära omkring och gömma i huset. Så här fungerade det inte.
Har köpt grytbitar och skurit upp i mindre bitar till mina.. då och då. Det går lättare att få i dem.

Ang. Aloe veran se till attt det är ren aloevera och inte massa tillsatser.

/Elisa

SacredSouls
0

#3 "Mina tror de är till för att bära omkring och gömma i huset"

Hahaha Skrattande Jeg synes jeg ser dem.

Aloe vera oral care er det vel en som heter tror jeg.Den har jeg hørt skal være fin iallefall og vi har brukt den.(kjøpes på apotek)

Hva om du i begynnelsen hadde prøvd å ta noe som du vet kattene elsker på tannbørsten.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Det viktigaste om man köpet tandkräm är att inte köpa en med Fluor. Detta är giftigt för katter…

/Elisa

Kattass
0

Nu är katterna inlämnade på djursjukhuset. Sitter och jobbar hemma den här veckan, och det känns helt tomt här nu.  Berättar sen hur det har gått!

Kattass
0

Hemma igen. Min rex är vingligast. Ligger här i mitt knä och spinner lite, med slipmedelsfläck på nosen och blod på kinderna. Xanthos, också med blod på kinderna vinglar runt och ser sig storögt omkring. Tur att de kan tvätta varandra sen när de piggnat till.

Det var värre än väntat i deras munnar och jag känner mig som en dålig matte som inte sett… Gråter

Båda hade inflamerat tandkött, rexen hade en tand som lossnat och lösts upp underifrån, (parodontit) den fick dras ut, Xanthos är tre tänder fattigare och har konstatetad FORL Ledsen.

Tjejen som gjorde ingreppen verkade jätteduktig och det känns fint att de blev väl omhändertagna.

Nu har jag fått i läxa att borsta katternas tänder VARJE dag, med lite lättsaltat vatten på tandborsten. (Men med början först om tre dagar.) Aloe vera gelen ska visst gå fint att använda till tandköttet.

Med tandborstning ska inflamationerna försvinna och tänderna hållas i mycket bättre trim! 

Tack för råd och tips!

En lite tilltufsad Xanthos….

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=bcd7d1f9-37a9-4cbb-ad8c-f60a071276c4&Filename=efter tandläkaren 004.jpg)

En Bonzo som inte ser ut att må så riktigt bra…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=55f005f1-5eba-412f-bec3-0d6a06944e26&Filename=efter tandläkaren 006.jpg)

SacredSouls
0

Nei men uff da, du må da ikke føle deg som en dårlig matte fordet. Håper kattene føler seg litt bedre nå i kveld. Uansett så føles det sikkert deilig å få renset og trukket vonde tenner.

Dette går nok helt sikkert bra.Og når du har fått trening i å børste tennene så går sikkert det veldig greit det også.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Inte behöver du ha dåligt samvete.
Du har ju fixat tänderna på dem nu och fått goda råd av veterinären hur du ska fortsätta sköta dem.
FORL som du fått som diagnos på Siamesen är inte kul.
Rrisken är att du kommer få dra ut flertänderna framöver.
Men så länge han inte verkar ha ont och du sköter om dem så blir det säkert bra…:-)

Tänder är ett problem på våra katter. Sen om det är en ärftlig åkomma med dåliga tänder eller om det är fodret. Det är svårt att säga.
Tror det är en kombination.
Vi människor har ju olika kvalitet på våra tänder.

På tal om tänder på katter, så måste jag åka med Saga och fixa hennes tänder…

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Min Nemesis ska också få sina tänder rengjorda snart, han verkar ha lätt för att få tandsten eftersom han är knappt två år nu. Men det är enda 'problemet' han har och det kan vi leva med ;-)

Kattass
0

Inte kul med alla utdragna tänder och inte så kul med det stora hålet som blev i plånboken heller…

Det dåliga samvetet har dämpat sig och vi har nu kommit igång med tandborstning, varje kväll!! Med godisbitar som lockbete tycker katterna att det är okej. Det är mest jag som ännu inte är så flink på att hålla upp katternas mungipor så tandborsten kommer åt riktigt.

Hade ingen aning om att katter kunde knipa så med sina munnar!

Tandköttsinflamationerna läker nog ut så sakteliga också. Inte så illandes rött nu.

Hur många av er borstar katternas tänder? Det här var ju helt nytt för mig…

Avions
0

En del kliniker säljer Bucacat som är en tandkräm/pasta för katter.

Den kan du lägga i munnen på katten utan att behöva borsta. Den reagerar på enzymer i munhålan som motverkar tandsten och dålig lukt.

kalindas
0

Jag borstar Sagas tänder då och då, med aloevera. Hon får lätt inflammerat tandkött. Borstningen får igång blodcirkulationen och sedan håller sig det bra ett tag.

/Elisa

ChatNoir
0

Plaque Off då? Det kanska kan vara värt att prova? Strö över Mjau på kvällen kanske?