Tre djungelbebbar födda!
Tidigt i lördags morse födde min Ocicat Zelda 2 bebbar. Klockan 14.00 kom ännu en. Det bidde 1 brun Classic Tabby och 2 spottade, troligtvis choklad.
De är alldeles underbara och jag är lika lycklig som Zelda!
Därför har jag inte varit här så mycket de senaste dagarna. Jag har fullt upp med att ligga med näsan över kanten till bolådan.
Tabbykillen är ju bara så fräck, störst och "tyngst", snuttar under tystnad…och glider sedan av sin spene och faller i djuuuuup sömn…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

snygg!

Gud vad läcker han är!
Grattis!
Tack! Ja, vi är så glada för dem!!! 
Oj Oj OJ men kära söta va fina. jag skulle vilja göra dej sällskap med huvudet i bolådan nu // Inger

oj vad fina:D grattis!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#4 -Jaa, det förstår jag! De ser ut som tre små minilejon…

Så skjønn!! 
For et flott mønster også! Send den gjerne til Norge 

Oh, vad söta!! Läckra! 
Grattis till bebisarna! De små är verkligen sååå söta! Förstår att du knappt kan slita dig från bolådan…! 

Jättegrattis till småttingarna!!! De ser alldeles ljuvliga ut!
Han ÄR till salu, HeidiK…tror jag. 
Grattis till bebbarna! Tabbyn är superläcker!
Du får behålla honom och gå med i IDP där de är godkända..
/Elisa
Jag ska nog hellre säga, att han kommer BLI till salu. Han är ju bara en dag gammal ännu. Nu måste jag springa in till bolådan igen…kan inte se mig mätt! 
Grattis! Otroligt vilka tecken tabbyn har! Urläcker! Och de små chokladpralinerna är ju bara för söta! Hoppas på fler bilder framöver.

Ett jättestort Grattis till helt underbara bebisar , vilka häftiga färger 

Gud vilken härlig hög. Visste inte ocicat fanns i tabby då läckert och snyggt mönster.. vilka härliga troll.. iofs har jag väl sätt solida *funderar* Grattis till djungeldjuren jag får vänta på skogstrollen 1½v till ja
Næmmen grattis Nilla
Ikke rart du har vært opptatt da.Så utrolig søte de var.
Så nydelig mønster på han ene. Er det ikke godkjent i Sverak? Det var jo så vakkert.Men de skal kanskje kun være spottede?
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jättefin tabby! Och de andra också förstås.

Men ååååhhhh! Nilla, så läckra. Den ene ser ju ut som en liten liten liten tigerbaby. Verkligen Fräckt! Lyllis där :-))))
Louise
/bra då vet vi att Nilla är upptagen ett tag så kan vi spamma o "trolla" o jävlas lite här i lugn o ro 

Grattis till väldigt fina "mönsterungar"
Den lille stripe bebisen skiller seg virkelig ut 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#7 Ja,jeg syns absolutt gjengen kunne trenge en sånn vakker liten maskot,så her må du bare slå til
Den nye bagen din ville jo passe perfekt både i farge og størrelse til en slik liten kattnappings sak,men du får vente til den er blitt noen uker større 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Classic tabby är godkänd för avel. De får ställas ut, men har ingen certifikatsrätt. För er som är intresserade, klistrar jag in följande text hämtad från Svenska Ocicat föreningens hemsida.
Classic tabby är grundmönstret som gett ocicat dess vackra liksidiga spottar. Det helt naturliga utfallet classic tabby har hos ocicat funnits lika länge som spotted tabby.
Med säkerhet vet man att ocicat är en heterozygot ras. Det vill säga anlagen för båda mönsterformerna (spotted tabby [24] och classic tabby [22]) finns inom rasen. Man kan troligen aldrig veta om en enskild ocicat är homozygot för spottar (har dubbel uppsättning av anlaget som bryter upp grundmönstret classic tabby). Efter att till exempel ha fått ända upp till 100 kattungar som endast varit spotted tabby, kan den 101 kattungen visa sig vara en classic tabby.
Ocicaten är idag en spotted tabbykatt enligt FIFEs rasstandard. Svenska Ocicatföreningen anser det viktigt att bevara vår vackra spotted tabby. Detta utesluter dock inte ett eventuellt godkännande av classic tabby.
Flertalet andra kattraser har tidigare befunnit sig i en liknande situation som ocicat gör idag. Det kommer också med all säkerhet att uppstå liknande situationer även i framtiden inom olika raser.
I Nya Zeeland är classic tabby sedan 2001 godkänd för certifikaträtt, där kallas classic tabby dock inte ocicat utan jungala. Jungalan har en identisk standard med ocicat förutom mönstret som följer direktiven för classic tabby.
Det kan vara viktigt att återigen poängtera att det inte på något vis handlar om att ersätta våra underbara spottade tabby katter utan det handlar om certifikaträtt för det naturliga anlaget classic tabby. I kullar av spotted tabby och classic tabby önskar vi att de skall ha samma värde och förutsättningar.
Ett av Sveraks mål är att öka kattens status. Att kunna ge classic tabby certifikaträtt vore ett sätt att öka dess status. Situationen spotted tabby och classic tabby inom rasen ocicat befinner sig idag i ett stadium som flertalet raser redan gått igenom.
Tills något hänt på området Classic tabby, säljs dessa ungar till reducerat pris. "Solida" katter har avelsförbud.

Jungala, Classic tabby kattunge. Choklad.
Kanskje meg og Heidi kunne ha han sammen
Heidi kunne ha han hver onsdag og annenhver helg,og jeg resten så klart 
Ja, men det lät som en bra idé! Jag kan skicka honom på posten.

Ja,fantastisk ide!! Carry on eskene er fine i størrelsen 
Nei,men altså seriøst.Vi skal ha en ny maskot her i huset.Min sønn sin egen katt.Vi studerer nå hva slags rase det blir,for jeg tør ikke ha MCO igjen,da våres måtte avlives så altfor tidlig. Kan du ikke lage en klassisk tabby oci gutt til meg om 2 år
Han skal kun bruke den til kos og mere kos,så om den ikke kan stilles å få cert,er det noe som passer oss perfekt.

Stort Grattis till kullen Nilla!!
Ja visst är tabby-katterna läckra! Min snart 8-åriga Donis här hemma är chokladtabby som har varit på utställning som liten. Väckte mycket uppmärksamhet, både possetivt och negativt.
Håller tummar och tassar här hemma att allt kommer att gå bra!
@-)--

Grattis :D
Härligt tabbymönster :D

Grattis! Det ska bli riktigt roligt att få följa dessa tre prickisar. Hur uttalas ocicat förresten? Åkikat - ossisat - åssikat???
Jo tabbyn är helt ljuvlig. Fantastiska kontraster!
De andra två är fina de med, förstås!
#27: Donistösen är en läckerbit.
#26: Bäst du slår till redan nu! Så snygga katter växer inte på träd. Och Nilla kommer att kuttra över honom och skämma bort honom så han blir något alldeles extra till "kosekatt"!
Titta gärna in på t ex Halifax (de som först introducerade ocicat i Sverige) hemsida. De har flera läckra tabby på sin hemsida. (Hugo Boss är min egen favorit där. Sååååå himla snygg katt!). Se och njut!
http://www.pbase.com/ocicat/classic
Hälsar
Margrethe "Farmor" Pettersson
#29 Det uttalas "åssikatt". 
SSUUPPER SÖTA, snälla Nilla jag är pytteliten och tar inte mycket plats alls jag lovar…. kan inte jag få komma hem och bo i den där bolådan ett tag, jag ska inte störa alls…. det kan jag också lova, jag kommer bara att gosa med katterna….
# 32 -Jag önskar faktiskt att jag kunde krypa ner där en stund jag också. Där är så varmt och mysigt! 
Ni som vill följa de små är välkomna till min blogg. En liten updatering kommer kanske här framigenom… 
Åh, Nilla! Kan du inte regga den bruna klassiska tabbyn som oriental, och så låna ut honom till mig? :-)
Visserligen gillar jag inte klassisk tabby-mönster på oriental, men om det ser ut som det gör på din kille, så kanske jag kunde leva med det? *LOL*
Gudars skymning, vilket mönster han har! Vilka kontraster. Otroligt.
Grattis med kull, sa jag det? :-)
Ja, en riktigt stor kille är det också. När han föddes i lördags vägde han 103 gram. Idag 4 dgr senare väger han hela 169 gram! Han har runda stora tassar och magen är vit med svarta spottar.
Jag har fått flera förfrågningar på honom och överväger att registrera honom som Oriental. Lite nytt blod är väl aldrig fel?

Här bjuder jag på en liten bonusbild…

Gud vilken mysbild. Gud vad söta dom är och jag förstår de måste hagla in förfrågningar på din läckra kille. Hoppas han får ett kanon hem men hans matte har ju att välja på 
Nja, "Ocicatfolket" är knappast intresserade av honom. För mig har han samma värde som de spottade katterna och det finns garanterat fler Classic tabby anhängare i vårt avlånga land.
Bokskogens, vi kanske skulle jobba för Classic tabby tillsammans? Jag har hanen!!!

Helt underbara små bebbar!
#35 Super søte
Så fin vekt også.Han blir nok en tjukkas.

Oh vilka underbara små! 

#38 Jaa du Nilla… hade det varit för ett par år sedan så hade ja hängt på med en gång!
Men nu e ju Donis kastrerad och tror inte jag orkar dra igång någon tabby grej igen… Hehe…
Men din kille är snygg!! De andra goingarna me!
Men du Nilla,det er vel på tide med noen nye bilder nå vel? Vi må jo få se litt mer av disse skjønne prikkebebisene dine.
Säger detsamma. Var är bilderna?
/Elisa
Jag skulle inte vilja ha en, men måste säga att ungarna är underbar tom gulligare en siamesungarna
Hade du varit här Hoffens, så tror jag inte att du hade tackat nej till en bebbe. Tittar man ner i bolådan, så är det ganska kört. 
Måste ladda batterierna i kameran för att kunna lägga in de nya bilderna. Under tiden får ni några bilder från min blogg.
Tabbypojken väger över 320 gram knappt 14 dgr gammal. Han är en rejäl klump med tjock mage. Det blir stoooora och fina Orientaler med honom som pappa! 

Min lilla favvis.

Jag stödmatar nr III varannan timme och börjar bli ganska trött. Men det är värt varenda slitsam nattatimme.
Nr III är en pojkflicka. Jag vill så gärna att det ska vara en flicka och att hon då ska heta "Brie"…men det ser tyvärr ut som om hon har pung. 

Dunderklumpen.

Sover med öppen mun och tungan ut. Idag kommer en kattungeköpare/god vän från Skåne och stannar över helgen. Hon ska inte ha någon Ocicat. Ska vi slå vad om att hon förälskar sig i tjockisen? 

Han ser ut som en liten nallebjörn.

Kolla handväskan när kompisen åker!
ÅÅ så nydelige de er
Tabby gutten er jo så fin da.
Men stakkars deg Nilla,jobb og håndmating annenhver time,uff du må være utslitt.Men nå begynner de å bli store så du kan vel snart øke til hver 3 eller hver fjerde time og da blir det jo bittelitt bedre.Kanskje du ender opp med en ekstra bebis som meg.dvs en som sutter villig på sprøyten frem til den er 12 uker 
Jag jobbar bara deltid just nu och har haft sådan tur, att min son haft Februarilov och matat nr 3 de dagar jag varit på jobbet. Jag har ringt hem efter varje matning och kollat vikten. 
Jag matar bara 1 ggr/natt nu och varannan timme dagtid. Det fungerar bra. Detta är en unge som sörplar friskt ur nappflaskan. Alla flaskungar gör ju inte det och matningarna kan ta en evinnerlig tid. Jag har tur! 
Så flott da.Så flink sønnen din er.
Nilla!!!
Du får inte visa så söta bebisar!! Det är inte nyttigt för min hälsa!
Underbara!
/Elisa
Han är så himla gullig, lille tabby-pojken! Och mönstret… Jag får gåshud när jag ser något så vackret. :-)
Tack alla! Ja, de är verkligen helt underbara. Min väninna från Skåne har nu hållit dem en och en och pussat och gosat. Försöker pracka på henne en tabbypojke, men hon pratar bara om Siameser! 

De är gudomliga, särskilt den lille djungel-tabbyn! 
Hur är det med OCI, funderar jag, ni som kan jämföra? Mycket inavel/linjeavel? Är detta en utavlad kull? Vore intressant som kontrast till diskussionen om inavel och linjeavel och hur vanligt/nödvändigt etc det är i en annan tråd?
Dem er virkelig nydelige. Er man litt anderledes og uitenfor "standarden",så blir man raskt en favoritt. Han er helt spesiell han lille tabby bebisen.

Gud så vakre de er
Tabbygutten kan du sende til Norge når som helst Nilla - er hodestups forelsket 

#55 Nillas kull här är en utparning.
Det är inte så jätte mycket inavel/linjeavel på ocin. (Vad jag vet… men har faktiskt inte super koll…) Men visst förekommer det. Har inte följt "Clean or dirty"-tråden helt och hållet men tror att man ibland måste använda sig av lite linjeavel för att inte måla in sig i hörn.
Hemma har jag just nu tre generationer av honor, den minsta är kattunge. De är inte linjeavlade någon av dem utan har en 0% stamtavla förutom min sista lilla. Men det jag vill ha sagt är att jag nu kan följa dessa honor, få se mer vad de ger i sina kullar. Är de stora? Svåra förlossningar? Defekter? Visst kan det vara bra med importer av katter (har själv en import hemma) men innan man tar in många nya katter så ska man kanske lära sig av de linjer man har här vad de ger. Ocin är en ganska så ny och liten ras vilket man inte får glömma.
Nilla, pussa gobitarna hemma! Ska själv ut och pussa på mina vild-djur sen!
#54 Hahaha var det ikke meningen at hun skal falle for en liten bebis da?
#55:
Hur är det med OCI, funderar jag, ni som kan jämföra? Mycket inavel/linjeavel?
Efter det jag har hört, är oci-uppfödarna helt upphängda i inavelsprocent och kollar i PawPeds hela tiden.
Antagligen därför att ocikatten fortfarande är en "ung" ras, och det är svårt att hitta obesläktade avelsdjur.
Trots detta klarar min oci-väninna, eller vad man skall kalla en väninna som tillfälligtvis avlar ocikatter, att hålla inavelsprocenten jäkligt låg på sina parningar.
Och trots detta får hon himla bra typ på sina kattungar! ;-)
Hon är duktig på att hitta fenotyp som matchar fenotyp, antar jag?
#58:
Utparning med aby?
Det är en sak jag har funderat på; varför kommer det klassisk tabby vid sådana utparningar? Det borde ju komma tickade???
För er som inte känner till ocikatten, så är det en ras som är framtagen vid hjälp av siames, abessinier och amerikansk korthår.

Gratulere med vakre små babyer :-)

Gud vilka gosenallar
På begäran uppdateras tråden. Ja, du har så rätt "fliris", Ocicats är ju faktiskt halv Siameser… 
(Svarar på fliris inlägg i tråden "Minidecibeller", Attacks.)
Här kommer lille Tiramisú…nu 5 veckor. Denna gosse klättrar redan över kanten till kattungehagen!

Tamarillo, en gosse som jag inte kan se mig mätt på. Han har så otroligt fina spottar. Han är lugn och stillsam, en riktig sömntuta.

Mattes gosse Toblerone Jr…fotot blev lite blurrigt. Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna skiljas från honom!
Han är stödmatad från födseln och just dessa ungar kommer man speciellt nära. Hade han varit en flicka, hade jag behållt honom/henne. Könsbyte? 

Bonusbild Tiramisú…

Liten filmsnutt från Youtube…
Det er ikke noe vanskelig å forstå du har problemer med å la disse reise,og du gjør det ikke enklere ved at dem får sjokoladenavn
Da burde dem ikke reise noen av dem….. herregud så skjønne dem er alle sammen. Jeg har aldri fått opp øynene for rasen før den peneste av dem alle uten spotter kom til verden 
# 65 -Tusen tack för fina ord!
Just nu ifrågasätter jag min roll som uppfödare. Det är ju det där med att lämna ifrån sig sina små…jag är så blödig.
Men när man tänker tillbaka, så var det lika svårt med småttingarna i de tidigare kullarna. Jag har ju överlevt. 
Här kommer en bild speciellt för Attacks….titta på tjockisens prickiga bröst…

Jeg synes Veena trenger denne pusen som mascot. Vi burde ha avstemmning på om det er en tabby ocicat hun trenger som sønnen hennes trenger :P

Jag vill gratulera till de fina kattungarna! När man ser dem skulle man kunna tänka sig att föda upp kattungar men sen är det ju det här med att sälja dem. Det får nog vara.

#66 Haha… han har redan intagit ställningen som husets "pilsnerkatt"!
En sån underbar profil han har! Wow!
Å de er jo bare helt superskjønne Nilla.
#6 Fullstendig bedårende,haha ja han manglet bare en øl i poten og sportsending på tv 

Dom är verkligen supersöta

Var in och smög på din hemsida. Varför reggad inte tabbys 22? *nyfiken*
#72- För att det är jag som har tabbat mig lite där…