Råd ang njursjuk katt
Min gamle exotic Nalle, 15 år i april, har fått problem med sin ena njure. Jag vet bara att den är förstorad och ömmande. Veterinären tyckte inte det var någon idé att ultraljuda honom för det var ändå svårt att se om det är en cysta eller en tumör. Och oavsett vad det är så blir det ändå samma rekomendation: Njurfoder. Jag sökte veterinärhjälp pga att han gått ner i vikt, annars är han precis lika pigg som vanligt. Väldigt pigg för sin ålder måste jag påstå. Han dricker eller kissar inte mer än normalt heller.
Vi har ju fler katter här hemma och därför är det ju inte lätt att ge honom specialfoder, men vi har löst det genom att han får Hills k/d inne i sin transportbur tre gånger om dagen (med ett gäng sia/sys som sitter och vrålglor på honom). Visserligen knaprar han nog lite torrisar av de andras däremellan, men bara han får huvuddelen njurfoder så ska det nog gå bra. Har också fått rekomendation av vetten att ge honom fett och då helst fiskolja. Ägg och kolhydrater är också bra.
Jag undrar om det är fler här som har samma problem med nån katt och om ni i så fall har några goda råd att dela ut. Nallemannen är ju riktigt gammal, men i och med att han är så pigg som han är så vill jag ju försöka ha honom kvar så länge han mår bra.

Tråkigt med den fine killen..:-(
Har inte själv haft någon njursjuk katt ännu (hoppas även att jag slipper).
Men min kompis hade en två år gammal Perser som fick njurproblem, så lite koll har jag, men inte tillräckligt tror jag.
Vet man kan ge anabola seorider för att öka hungern om de äter dåligt. Annars är det specialfoder som gäller (ev. Barf, som sägs fungera bra) och mycket gosande med honom.
Tror inte det är jättefarligt om han äter ett par bitar av övrig mat ibland.
När du ser att han inte orkar längre eller inte vill äta, så låt honom somna…
Detta är tyvärr de enda tips jag kan ge…
/Elisa
Jag tror inte man ska ge anabola steroider om de är så pigga som Nalle är. Nalles halvsyster Spinoza fick allvarliga njurproblem när hon var nio år och hon blev jättedålig väldigt fort. Hon fick steroider, men jag vet inte om det hjälpte henne. Hon blev något bättre, men efter bara några veckor fick vi ta bort henne.
Barf tror jag blir svårt då vetten sa att det är viktigt att han får lättsmälta proteiner, inte nöt, gris eller lamm. Kyckling och ägg är okey. Mycket kolhydrater är tydligen bra, men vilken katt vill äta ris, potatis och pasta? Jag skulle vilja ha råd om annat man kan ge honom. Han är ju ganska smal nu och skulle behöva få upp hullet lite.
När man har en katt som snart är femton år så vet man ju att det snart är dax att säga farväl. Ändå gör det så ont när man märker att den dagen närmar sig. Jag vill ju försöka med alla medel få honom att må bra och stanna kvar ett tag till.
Så utrolig nydelig gutt.
Jeg har desverre ingen råd å komme med (eller erfaring) når det gjelder nyresyk katt. Håper han holder seg i fin kondisjon så lenge som mulig.
Lykke til.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#1 och #3 Tack!
Knyckte detta från http://devonrex.se/kokbok
"Njurmat"
Katter med njurproblem behöver mat med lite protein och fosfor. Det innebär att en kost bestående av rå köttbaserad rå mat kan vara direkt olämplig för katten. Här kommer dock ett alternativ.
300 g kyckling, kalkon eller hjärta
4,8 dl kokat ris
4 ägg
2 msk kallpressad solrosolja eller majsolja
1500 mg kalcium
1/8 tsk jodberikat salt
1/8 tsk kaliumklorid (frivilligt)
1 tsk persilja, mosade morötter eller andra grönsaker
5000 IE A-vitamin
2500 mg C-vitamin
10 mg B-vitaminkomplex per dag
80 mg taurin per dag
Blanda alla ingredienserna väl, förutom taurinet och B-vitaminerna som bör tillsättas per dag. Köttet kan ges rått eller tillagat. Rått föredras dock.
/Elisa

Min Fisen var i Nalles ålder när hans ena njure började krångla. Upptäckte det också på grund av viktnedgång. Njurfoder är ju inte riktigt ett alternativ när man har många katter.
Fisen hängde med någon månad till men tyvärr gick det inte längre än så hoppas att Nalle klarar sig längre den gamle piraten 
#5 Tack Elisa, kan vara värt att prova. Hoppas han tycker om det också.
#6 Nej, det är jättesvårt när man har flera katter, men det funkar hyfsat att ge honom våtfoder i buren. Eftersom de andra får mest torrfoder och Nalle föredrar våtfoder så äter han ju mer av det. Jag hoppas verkligen att jag har mer än nån månad tillsammans med honom, men man kan aldrig veta.

Jag ska hålla tummarna för Nalle att han får hänga med länge än. Hans njure kanske fungerar till viss del och den andra njuren är ju förhoppningsvis pigg och kry. Med njurfoder skonar man ju systemet så det är ju jättebra att det fungerar att ge honom blötmaten på sidan.
Med Fisen var det så att vi (veterinären och jag) inte visste vad det var för fel på Fisen förrän vid obduktionen då det visade sig att den ena njuren var kraftigt förminskad och troligen inte haft någon funktion kvar. Proverna visade inga entydiga svar, inga direkt konstiga värden så vi visste ju inte vad vi skulle göra. Fisen fick därför ingen behandling och det gjorde ju också att det gick fort utför.
Det är inte alltid så lätt att ställa diagnos innan det är försent. Vetten tror att Nalle har goda chanser att klara sig ett tag till med rätt kost eftersom vi kom in med honom så fort. Han hann ju inte bli dålig. Fast nu har man ju stenkoll på honom och blir nästan lite nojjig. Han har bråkat lite med Lando och Lotus och då undrar man om han har ont eller mår dåligt och blir lättirriterad. Han brukar ju inte mucka bråk annars. Tycker också att han äter för lite, men det är ju också svårt att hålla koll på hur ofta han är och äter torrfoder. Känner att jag kan nog inte göra mer för honom än jag gör så man får nog bara avvakta och hålla lite extra koll på honom.

Min siames har njurproblem och jag ger henne en medicin som heter fortekor förutom dietfodret. Hon har haft den medicinen i snart fem månader. Jag passar mina katter så att de inte äter upp hennes mat. Jag har flera djur som behöver egen mat. så det är ett evigt passande.
Hej Gunnel! Jag fick ju tipset om Fortekor av dej tidigare och pratade med veterinären om det, men hon sa att han är för pigg för det. Fortekor är i huvudsak blodtryckssänkande och katter med allvarliga njurproblem får ofta höjt blodtryck och kan då behöva medicin. Sätter vi in det på Nalle nu så finns risken att han i stället mår dåligt av den.
Visst är det ett passande när djuren ska ha olika sorters mat. Men vad gör man? Det är bara att "gilla läget". =)

OK. Ja, Elsa mår verkligen dåligt nu. Så tyvärr är det nog slut med henne. Jättetråkigt.
Att beställa den där dagen, tiden, hos veterinären. är det värsta som finns. då man inser att det går inte en dag till. Jag sänder dej all min styrka till det som komma skall.
Ni har säkert kämpat tappert en tid å gjort va ni kunnat, det gör man för en kär vän. // Inger
jag har haft katter med njurproblem som har ätit fortekor. Tyvärr måste jag säga har dom klarat sig mellan 6-12 månader från det att jag har börjat ge dom. Men under den tiden har dom mått väldigt bra.
Sänder många tankar till er jag vet hur det känns när ens små älsklingar inte mår bra och tiden börjar kanske närma sig slutet. Det är ledsamt tråkigt och man mår inte bra under den tide. Man gör så mycket som står i ens makt.
Rithwa
#12 Åhh, så ledsamt Gunnel! Du får tänka på alla goda år du haft med Elsa och försöka glädjas åt dem. Jag tänker på er! 

Fy så sorgligt, och ändå ett ganska vanligt problem vad jag förstått. 
Kan inte vegetarisk mat vara någonting för Nalle då?

#0 Skriv gärna en tråd på perser.ifokus. Eftersom det antagligen r PKD det rör sig om så finns det flera uppfödare dr som har lång erfarenhet och som har råkat ut för katter med PKD. De kanske har tips. Själv har jag ingen erfarenhet trots att jag har en perser, men hon är som tur var DNA-testad och fri från detta. Men jag lider med dig och din fina kisse och hoppas att du kan få några bra råd och tips som kan hjälpa dig.
#17 Jag skrev en tråd på perser.ifokus först. http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=87aa6c20-91e0-4a40-92f5-dced421c8edf Där fick jag en del goda råd, men jag blev lite sur när flera antydde att jag skulle låta bli att förändra hans kost bara för att han är gammal. Att han skulle må sämre av det. Jag är nog lite känslig när det gäller min gamle Nalle, men men….

#18 Du har all anledning att bli sur. Den bästa terapin för njursjuka är just fodret så varför låta bli att ge dietfoder? Det verkar dumt tycker jag.
Tack till er som skrivit stödjande ord inför Elsas frånfälle. Hon har det bra nu i sin himmel. Hon har återförenats med Isa som dog mycket tragiskt i maj förra året.
Jag är så ledsen för din skull Gunnel! Jag vet hur mycket djuren betyder för dej och man sörjer dem så mycket när de inte längre finns hos oss. Vi får hoppas som du skriver att Elsa har det bra tillsammans med Isa i katthimlen. Tröstkramar från oss!
Lessen att din katt fått somna in. Hon har det säkert bra nu ihop med kompisar vid regnbågsbron…
/Elisa

#19 Så tråkig, mitt varma deltagande

Liljekatten…Att inte ändra om kosten på honom skulle ha gjort att han mår sämre. Om inte kosten anpassas till njursjuka katter och hundar samlas det slaggprodukter och blodets ph sänks. Det gör att dom skulle gå med ständig baksmälla…
Du ska absolut fortsätta med dietfodret.
Nu när Fjonkan är dräktig stänger jag in mig med henne på kontoret några ggr/dag så hon får lite bättre foder än kastraterna som går på bantningsmat. Så när hon ätit klart öppnar vi dörren och låtsas som att det regnar.
Att han tar lite av den andra maten då och då är det nog ingen större fara med.
Gunnel…Beklagar.

Hej!
Tack allihop för värmande ord och TACK Liljekatten för två undebara orientalpojkar. De underlättade Elsas sista tid och de underlättar för mig nu när Elsa inte längre finns. Jag tycker så MYCKET om dom!!!!!
Jag är så glad att Oma och Onni flyttade till dej för jag vet att du tar hand om dem på bästa sätt. Härligt att höra att du trivs så bra med dem och jag hoppas att de lindrar din sorg efter Elsa.

#25 Tack för de fina orden.

#18 Vad trist att du upplevde det så. Personligen tycker jag att det är värt att ändra kost, men måste ju prova att göra nått åt problemet innan man kan börja fundera på avlivning. Hoppas i alla fall att din misse mår bättre nu och att han får leva i många bra år med bra njurkost.