Kissande katter
Hej! Vi har en siameshane på 1 år och 4 månader som har fått para sig och efter det fick han för sig att börja kissa inne, vi har kastrerat honom för en månad cirka och han fortsätter att kissa inne, nu är det inte bara det utan den andra siamesen som är 2 år och som är kastrerad har också fått för sig att springa och skvätta inne, eftersom han känner lukten av den andra siamesens kiss. Har någon varit med om något liknande och vad gjorde ni åt saken, finns det något att göra eller är det bara att gilla läget och torka kissfläckar hela tiden, luktar ju inte så gott till sist i hemmet.
Testa med Feliway i eluttaget. Det kan vara stress + revirbeteende.
Hjälper inte det så kan man pröva med p-piller till honkatt ett kortare tag.
Annars finns det en medicin på recept som hjälper mot detta. Kan tyvärr inte namnet på den. Veterinärerna bör veta.
När du skurar använd enbart grönsåpa och ättiksprit. Om du använder klorin eller något som innehåller amoniac så ökar man doften för katterna…
Försök att avgränsa ytan för dem och stäng dörrar så de bara har en mindre plats att vara.
Hoppas att det fixar sig!
/Elisa

Hej
Vad jag fattar så har hankatten sina hormoner kvar i kroppen cirka 3mån efter kastreringen. Du kan även prova tikskydd ett tag för att bryta mönstret.
Lycka till.
Urine-Off tar bort urin effektivt. Det bryter ner urinkristallerna istället för att kapsla in dem. Jag hoppas jag får berätta detta trots att jag säljer Urine-Off.
När man väl har fått bort allt urin kan man till exempel lägga torrfoder på ställen där katten brukar kissa. Det kan hjälpa till att bryta beteendet, eftersom katter vanligtvis inte kissar på maten.