Löp = lös i magen?
Jag vet att det finns en tråd angående om man ska ge p-piller till digivande honkatt eller inte, men jag undrar mer specifikt om det är någon som haft ungar som blivit dåliga i magen av att honan löpt när hon ger di?
Pixie har nämligen börjat löpa nu när ungarna inte ens är två veckor. Och det är olika bud överallt ifrån, "ge p-pilller" "ge absolut inte p-piller". Det är så man blir gråhårig av att klura fram och tillbaka på hur man ska göra… Jag hade tänkt att avvakta och se ifall hon ligger hos ungarna ändå, och i så fall försöka undvika att ge p-piller då det ju inte är bra att avbryta ett löp på det sättet. Men jag vill ju inte att de små ska bli dåliga i magen 
Vad sen grannarna säger om pappa Ramses som tjuter som en gast på andra sidan dörren, det är en annan femma 
Ger hon ungarna di och du kan ha henne instängd hos dem. Finns det väl ingen anledning at ge henne piller.
Du kan ju kolla vikten på ungarna i fall att du behöver stödmata…
Ge henne piller när hon löpt färdigt istället, så hon inte löper om två veckor igen. Får ju tänka på stackars Ramses och grannarna också..
/Elisa

Måste man tänka på grannarna? 
NEEE…. du har ju nyss fått bebis, som har kolik. Va annars 

#3 Hehe, ja precis! 
Men nu så sitter Pixie mest ovanpå bolådan och ropar och kuttrar efter Ramses, så jag har nog inget val. Måste nog ge henne p-piller så hon ligger hos ungarna…
Nedrans skrutt! De veterinärer jag pratat med har sagt att det inte ska påverka mjölkproduktionen, men jag vet inte. Fast om hon inte ligger hos dem så spelar det ju ingen roll om hon har mjölk eller ej, då får de ju ändå ingen… Känns inte bra att avbryta löp med p-piller dock…
Ungarna måste ju få mat, vore jag dej avbröt jag löpet med p-piller, det har då inte påverkat mina katters mjölkproduktion. Då tror jag istället löpet i sej kan minska mjölkproduktionen.
Nu är jag här igen… Tala med veterinären jag tror att bryter man ett löp ska man ge p-piller ex 1 tabl 2-3 dagar. Jag har aldrig brytit ett löp på katt, jag har gett dem p-piller 7 dagen efter förlossningen, om det är rätt eller fel ?? . Men jag har varit rädd för löp när dom har ungar.

Jag har gett henne p-piller nu och jag hoppas det var rätt beslut. Hon bara rullade och åmade sig och kuttrade och ville inte ligga hos de små.
#6 Ja veterinären sa att jag skulle ge en tabl om dagen i 3 dagar. Ja det är svårt att veta hur man ska göra med det där, är ju inte bra att behöva avbryta ett löp med p-piller. Kanske kan vara ett alternativ att ge ca en vecka efter förlossningen om man har en hona som man vet börjar löpa snabbt efter att ungarna kommit?
Jag brukar tänka pest eller kolera Man har inget val tycker jag i ett sånt läge
Ja et eller annet sted ligger det en slik p -pille tråd. Men jeg fant den ikke. Vi hadde helt den samme situasjonen da Josefine fikk sitt første kull. Hun begynte å løpe etter ti dager (tror jeg det var) Hun nektet å ligge hos de små men stod bare å ropte på Jöback ;) Så vi måtte også stoppe løpet slik. Det ble litt tilleggsmating de dagene hun løp,men gikk veldig greit.
Da hun fikk neste kull så startet jeg med p -piller etter en uke for å unngå samme. Og jeg kan ikke si jeg merket noe nedgang i melkeproduksjonen.Jeg innbiller meg iallefall at det er værre om de løper. Som du skriver da får de jo ingen melk uansett når moren nekter å ligge rolig med de.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus