Som den älskare av Solidmaskat...
Som den store älskare av den solidmaskade siamesen så kan jag samtidigt inte sluta förundras över tabbyns fantastiska mönster….jag ser en ny prick för var dag, kajalen som mörknar för vart år… allt så uträknat in i minsta detalj. Jag räknar prickar och ränder och häpnas alltid över att den högra sidan är exakt på "pricken" likt den vänstra osv osv. Nimeesha ligger ofta i mitt knä, tittar mig djupt i ögonen, spinner och trampar sakta med de perfekta små tassarna- jag försvinner in i djupet i hennes ögon, solen glittrar och ger ögat tusen blå nyanser. Vår Kategori 4 är inte en ras….det är ett skrin fyllt av smycken - eller hur? :-))

JA, jag håller med! Jag minns min sista Siameskull, där lilla chokladtabbyn Mazarin föddes…
Hans ansikte var ett litet mästerverk av små chokladfärgade prickar och ränder mot en kritvit botten. Det var så spännande att se hur ränderna djupnade och nya chokladprickar kom till, allt eftersom dagarna gick.
Att möta en Kat IV-katts kisande blick, är som att drunkna i en källa av visdom.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Sagolika ögon…
Visst har du alldeles rätt dom är HELT UNDERBARA, SIAMESER ÄR DET FINASTE MAN KAN HA…..:-)))))
Jag har en till favorit ras jag, men det talar jag inte om här
#4 -Kan nog gissa mig till den rasen. Den har ögon som en säl och päls som silke…
näehä, orientaler med sina gröna smaragder som lyser mot dig av kärlek, det är det vackraste man kan ha 
#6 -Jag drar Siames och Oriental över en kam, i detta inlägg. 

#5 o 6.
klara vackra øgon om så lysande ljustgula ær vældigt vakra. Øgon ær generellt intressanta och de flesta katter hær spænnade øgon :)
#0 Nydelig.
Jeg må nok være sterkt uenig hakkepelitta her og si blå,mørke blå som man drukner i

Men når det er sagt så så jeg en fantastisk svart orientaler med nydelige grønne øyne på en utstilling for en stund siden. wow..utrolig lekkert når de har så grønne øyne.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Vilken fin bild!
Ser att katten har lite smuts vid ögat. Det har min Maya oxå - ögat är klart och fint, inget fel med det, men det blir torr mörk smuts vid ögonen.
Simeon har inte det.
Vad beror detta på???
Undrar en nybörjare…

#10 smuts vid ögat?? :-))) Nej vore det smuts i ögat hade jag inte klämt in en zoooom bild på eländet *ugh!* Det är väl helt enkelt pigmentet du ser- går inte att tvätta/pilla bort :-))))
Det du beskriver Paivi låter inte onormalt, ögat sköljer sig rent hela tiden och det som inte rinner tillbaka samlas i ögonvrån, torkar till en blupp även på oss människor.
För rättvisans skull ville också Alvin vara med- jag är lika impad över alla ränder o prickar…oavsett ögonfärg :) De små prickarna som löper efter morrhårskudden t ex mmmmm så gulligt!

#10 Tabby katter har sådana där streck ut från ögonvrån, det är inte smuts
men det syns ju mer bruntabbys.
Louise, jättfina bilder!

Sorry 
Visserligen har Maya såna streck hon med - men sen så har hon ofta de där svartbruna skorpor oxå… och ser ut precis som katten i bilden.
Well, kanske inte lika häftig ändå ;)

Hade Nimeesha haft svartbruna skorpor i ögonen så hade jag skickat bilden till en veterinärspalt :-))….om jag inte viste hur jag skulle hålla min katt "ren" i ögonen.

….kanske är det havrekakor rent ut av

Louise

OJ for en skorpe!! 

Veldig vakre bilder med og uten skorpe på :)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Tabby forever
men en blåmaskad siames finns i mitt hjärta.
Carina
#9 Tyvärr ser man dem ju så sällan, de grönögda monstrumen
Jag har tur som ser två varje dag jag ;-)
Syns tabby er penest på balinesere jeg. Ihvertfall lillatabby og sjokoladetabby. Blåtabby og bruntabby er pent uansett hårlengde. Padder gjør seg mest som solide,dersom dem så klart har masse rødt i seg. Jeg hadde jo noen tabbypadder i fjor,og jeg måtte lete som nålen i høystaken for å finne noe rødt,men dem fikk jo mere rødt på seg da dem ble større,og under potene så man det jo. Men hadde dem fått en padde fartstripe i ansiktet,da hadde dem vært tøffe tabbypadder.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/