Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 1457 ggr
ElisaCosmos
0

FW blandat med siamtecknad??

Tänkte höra mig för lite är ute o surfar runt i Europas siamesvärld..O letar efter snyggingar..En uppfödare ska para en Foreign White hona med en SIA n ..Frågan är är det tillåtet i Sverak,kan det bli några konstigheter när man blandar?Jättetacksam för svar..:)MVH

kalindas
0

Parar du en FW med en SIA så blir det FW och SIA i kullen. Denna parning är fullt tillåten i Sverak. Däremot vet jag att det blir problem om man vill använda SIA kattungarna efter i avel. Tror de får RX stamtavla. Men de vet Sverakmedlemmar bättre än jag.
Vissa färger på SIA såsom t.ex. paddor får inte användas på FW i Sverak.

I de flesta IDP är kombinationen FW/Oriental godkänd också och det är inte förbjudet att använda maskade avkommor efter FW/SIA kombinationen.
Med risk för att ha fel, så är det bara Svenska Siames Sällskapet som har hårdare regler på FW, när det gäller IDP klubbar. Om det kan du läsa i deras stadgar.
De övriga klubbarna har,vad jag vet, inte dessa regler.

/Elisa

SacredSouls
0

Ja jeg inbiller meg at det er samme regel i NRR. Wikrita som er medlem her kunne sikkert svart deg på alle spørsmål rundt det der.Hun avler jo FW Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
0

Det blir inga konstigheter när du blandar en SIA n med en FW. Du får bara para FW med SIA och inte med OSH eller OLH.
Förutsatt att du är ansluten till FIFe, SVERAK, NRR osv.

kalindas
0

Är lite osäker där. Såg att kattungar efter en tabby SIA och FW inte fick gå i avel i Sverak. Uppfödaren hade skrivit det i sin annons.
Funderar om det var något h*n själv valt eller om man inte får använda tabby i Sverak?

/Elisa

LottaX
0

Siamesutfall efter FW får endast paras med FW inom SVERAK

kalindas
0

Då hade jag rätt. Hade för mig det.
En otroligt korkad regel om jag ska vara ärlig..;-)

/Elisa

LottaX
0

Kan inte annat än att hålla med, särskilt inte då siamesutfall efter vitfläck får användas fritt.

ElisaCosmos
0

Hm..Om jag köper en siames i ett annat land där mor eller far är FW eller att någon annan i stammen är FW,Får jag använda den siamesen till siameser då? Man vill ju inte köpa någon man inte får använda..

kalindas
0

Går du med i Föreningen Hallandskatten så får du använda den. Flört

I Sverak har jag ingen aning om vad som gäller. Men rent logiskt borde det ju vara samma regler med en importerad SIA som en svensk SIA med FW bakom.

Med tanke på att FW anlaget är dominant precis som bicolour och silveranlaget är det. Så förstår jag inte varför de förbjuder en SIA utan några av dessa anlag att gå i avel.

Kanske du får lov att använda den på Oriental i Sverak?
Någon som vet?

/Elisa

cleo
0

om en av föräldrarna är FW får den endast paras med FW (dvs om den är maskad då)  men om morfar eller mormor tex är FW går det fin då finns det inga restriktioner om att man inte får använda den. så se till att så länge mamman eller pappan inte är FW så är det ok i Sverak.

ElisaCosmos
0

AHA!!Jättebra att veta..!! Skrattande

Wikrita
0

Da jeg leste nedover tråden her, ble jeg bare mer og mer forundret. Er virkelig Sveraks regler så annerledes og strengere enn NRRs tenkte jeg. Og svar har jeg ikke fått, men jeg ser jo at mange av dere tror , og ikke er helt sikre på ting. Jeg har aldri hørt at man ikke kan bruke tabbysiameser i FW avl, men jeg har lest at man bør unngå siamesere som kan gi lys øynefarge, som de røde og sjokolader.

Selv om en masket katt har målrase FW, kan den parres med en siameser, så lenge man fortsetter å avle med det hvite "for øyet". Det kan finnes tider da det ikke finnes FW av det andre kjønn, og hvis man trøbler med feks fertiliteten hos et dyr, bruker man heller en siameser enn  ikke noe. Ellers er linjen kanskje ødelagt.

Ja, jeg skal svare på spørsmålet ditt her. Det har vært forsket på og anbefalt fra begynnelsen at man bruker brunmasket x FW, fordi da er sjansen størst for at man får tapetum. Siden en FW er helhvit, har man vært engstelig for Wardenburg-syndromet, som er dødelig. Ved å parre FWx SIA n, får man størst sjanse på å få mørk øynefarge, og dermed også tapetum. Om man parrer FW x FW vil %vis 25 % dø.

Hetty Bernthrop skrev en artikkel for ca 10 år siden om avl på FW, den ligger oversatt til norsk på den siamringens hjemmeside, jeg kan linke videre, om du ønsker å lese mer.

ElisaCosmos
0

Ja gärna..En sak jag tänkt på..Jag föder upp kaniner också :) Om man där använder en vit med blå ögon på en annan färg även då siamesfärgad kanin(Fast det e helt olika gener)får man nästan alltid vita tecken på kaninerna.Bläsar mm.. Så kanske jag är helt ute o cyklar,men jag har en kastrerad siameskatthane som vid 3-4 månaders ålder fick en rosa prick på trampdynan..Han är nu 5 år o det vita når ända upp till knäleden..Nu syns det inte någon FW i hans stam men anlag kan ju hänga med länge..Men jag blev lite orolig om FW i siameser kunde ge några sådana "deffekter"..Jag tror inte jag kommer att köpa någon med FW i stammen kanske en bit bakåt..Men jag vill veta om jag ska tänka på det eller inte..:)

kalindas
0

Varken FW eller Bicolour ger sådana fläckar du beskriver på din katt. Det han har är ett färg/pigmentfel som jag just nu inte kommer på namnet på.
Ressesiv vitfläcksanlag (heter det så????)
Det som många är rädda för om man använder vit/bicolour katter i aveln, är att det anlaget din katt har ska missas och gå vidare i arv.

Både FW och bicolouranlaget är ett dominant anlag.

Jämföra kaniners färgenetik går inte. Den är klart med avancerad än kattens. Födde upp kaninger i 10år och lärde mig inte nedärvningen. Inte ens grunden.
På katt lärde jag mig grunden på en vecka.

/Elisa

ElisaCosmos
0

Jo kaninerna kan jag Cool Katter har jag inte fött upp så mycket sen jag var i tonåren gick en jättebra kurs då men jag måste ta å uppfräscha den lite tror jag..Det e kul o kuna göra bra grejer med aveln i stället föra  förstöra tycker jag..Men det blir klart lättare att lära sig när man går kurser..Det tog ett antal kurser av proffs för att lära sig kanin sen har jag ju ett antal att experimentera med..;) Katter har man ju inte lika många..

Wikrita
0

Bare for å si det først - kaniners genetikk kan jeg ingenting om. Jeg har brukt mange år og mange tusen kroner på å lære meg endel om siameseres genetikk, for testing koster.

En av tingene jeg glemte å si, er at den hvite pelsen på en FW, er en helhvit " kappe" som dekker den egentlige fargen. Den er altså fenotyp hvit, mens genotypen kan man enten teste, nå med dna-test, eller man kan regne det ut etterhvert som FW'en får avkom.  Jeg DNA-testet vår eldste FW-hann da testen kom, bare for å få beviset på at han ER siameser, for den gangen (2002) kunne de bare teste om katten hadde cs-gen eller cb-gen. Vi fikk svaret, og der sto det cscs på hannen. så han har altså ressesive cs-gen.

En annen ting jeg ikke nevnte, er at i starten av FW-avlen, ville man lage en hvit katt som ikke fikk fare for døvhet, og man trodde at ved å blande inn blåøyde katter med taptum ville man unngå det. Og så lenge man brukte de mørkeste fargene som brunmasket og blåmasket, fikk man rett.

linken til den norske oversettelsen av Hetty bernthrop, kommer her:

http://home.no.net/oriental/pages/artikler.htm

cleo
0

jo man för andvända tabyy.

däremot får man inte använda rödgenskatter till FW dvs d,e  & paddor.

Men om du tex parar FW X SIA n så får de maskade avkommorna till  katterna ( dvs de som inte är FW) endast paras tillbaka på FW. en maskad katt efter en FW får inte paras men en annan maskad utan tillstånd av avelsrådet. alla ansökningar som inkommit har fått avslag därifråb så det är ingen god idé att hoppas på anstånd heller trots att det genetiskt inte bär på det vita?? knäpp regel enligt mig och är det någon som kan förklara vad det negativa skulle vara?

det inkom en motion om att ta bort detta för ca ett-två år sedan men det röstades ner så regeln gäller.

cleo
0

klipper in här de regler som gäller i Sverak

FIFes och SVERAKs regler för UPPFÖDNING och STAMBOKFÖRING

• Siameser och orientaliskt korthår som bär på gen för lång päls, SIA Var respektive OSH Var får ej paras med siameser respektive orientaliskt korthår som ej bär på gen för lång päls.
  • BAL w 67, SIA w 67 respektive SIA w 67 Var får ej paras med orientaliskt långhår eller orientaliskt korthår.
  • BAL w 67, SIA w 67 Var respektive SIA w 67 får ej paras med BAL w 67, SIA w 67 Var respektive SIA w 67.
  • BAL w 67, SIA w 67 Var respektive SIA w 67 får ej paras med BAL, SIAVar respektive SIA som är rödgenskatter.
  • Maskat utfall (siames) efter parning SIA w 67 x SIA w 67 eller SIA w 67x SIA får utan tillstånd av Stambokföringsrådet (SBR) endast paras med SIA w 67. Detsamma gäller för BAL respektive SIA Var. Avkomma registreras efter sitt utseende (fenotyp).

och som sagt än så länge så har jag inte hört om något bifall gällande maskad siames efter FW som fått paras med en annan maskad.. och jag vet en hel del ansökningar.

Jijumas
0

#17 Jag vet att min klubb röstade för den motionen. Det finns inga bevis för att om du parar vitt med vitt att kattungarna ska bli döv t ex då detta är vitmaskade katter som har färg under. Jag skulle oxå vilja se en ändring där. Vi får väl skriva en ny motion till nästa år.

//Monica

Wikrita
0

#19. Men de avkommene som blir homozygote hvite, de DØR!

ALle homozygote hvite kattunger dør.

kalindas
0

Är det lite samma typ av gen som på bluemerle på collie hundar tro?
Där får man inte para två bluemerle med varandra för då är risken stor att valparna dör.
Därför ska man alltid para med en tricolour för att undvika detta.

/Elisa