Ny info om sajten.
Vi har precis fått reda på att fotoalbumen fungerar igen. Däremot går det inte att redigera text i albumen och så kommer det vara tills den nya versionen av iFokus kommer ut.
Något nytt som prövas är också reklam mitt i trådarna. Som Sajtvärd har jag synpunkter på detta och tycker det känns minst sagt störande. Flera sajtvärdar har opponerat sig. Tyvärr har vi inte fått gehör hos iFokus ledningen.
Jag kanske ska tillägga, att jag nu är ny Sajtvärd efter Celia. Kontraktet är påskrivet och inskickat. 
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag deltar just nu i en diskussion om saken på vår värdsajt. Både sajtvärdar och medlemmar opponerar sig. Men till ingen nytta är jag rädd.
Personligen tycker jag att sajtens trovärdighet sjunker drastigt med reklam mitt i.
Ingen reklam. Tack.
Och inte "rena siameser" vill jag se i Fokus, skriv hellre "endast siameser i stamtavlan".
Syftar på inlägget "Siamesungar väntas ren Siames…"
Jag tycker också det förstör mycket med reklam. Det får man nog av via andra medier.
Och jag håller med dej Hoffens. Jag tycker inte mina siameser är "orena" bara för att de har en oriental i stamtavlan. Men det är kanske bara ett dåligt ordval av författaren av inlägget.

Härligt att fotoalbumet är igång igen!

Instämmer med övriga. Nej tack till reklam och "rena" siameser ;-) Mina "orena" är lika mycket siameser de :-)
Om det inte blir mer reklam än man kan se i den här tråden, så tycker jag inte det gör så mycket. Det blir ju mycket scrolling oavsett.
Till uttrycket ren siames, så är det ett så pass inarbetat uttryck att jag inte tycker det gör något om man fortsätter använda det. Det är naturligtvis mer korrekt att skriva endast siames i linjerna, men det spelar ju inte så stor roll.
Jag kommer att para min rena siameshona med en hane som har oriental i stamtavlan, och får därmed siameser med oriental i stamtavlan. Men jag kallar dem inte orena för det. Det är det väl ingen annan som gör heller.
Länge sedan vi pratade om "skrapsiam" i Norge nu… ("skräpsiames"). :-)
Är det bättre att vi själva betalar för sajten då? Vem sköter insamlingen?
På Siames I Fokus finns uppfödare från "bägge läger" och uttryck som "ren" känns kanske inte så taktmässigt att använda sig av. Såvida man inte är beredd att ge sig in i diskussion och försvara sig. Man kan också ifrågasätta om det ens är korrekt svenska?
Jag avlar med Oriental och föredrar också "endast Siames i stamtavlan" i de annonser och trådar där det gäller dessa katter.
Jag tror inte att ElisaCosmos tänkte sig för när hon skrev inlägget.
Vill understryka att vi nu talar generellt om hur vi uttrycker oss på vårt forum och vidare diskussion gäller just detta, inte ElisaCosmos inlägg. 
#9 -Finns det något annat forum som har reklam mitt i trådarna? Reklamen ligger ovanför, under eller bredvid.
Känns inte vidare kreativt, riktigt B, om du frågar mig. (Oops, nu kanske jag får sparken…
)

#9:
Min tanke prexis.
Blir det inte värre än att det kommer en liten reklamsnutt mellan inläggen, så stör det inte mig det minsta.
#10:
Jo, det är självklart mer korrekt att skriva endast siames i linjerna, men uttrycket ren siames är så inarbetat, alle vet vad det betyder, och det är kortare (mindre att skriva än den korrekta beskrivelsen), så jag tycker vi kan fortsätta använda det.
Och om nu någon skulle börja kalla mina presumptiva siameskattungar för orena, så spelar det ingen roll för mig. Det kan de gärna göra. Jag parar mina honor med den hane jag anser passar dem bäst, oavsett om det är en ren siameshane eller en siamesbyracka. :-)

#8,7,5,4. Jag kollade upp dessa linjer och det finns en linjeavel med RUS i dem… ngngång långt bak. Jag kollade inte alla linjer. Själv är jag stolt över de aby linjer mm. som finns i min honas stamtavla. :) Hur som reagerade jag. Kollade upp linjerna och nöjde mig med det. Å andra sidan är det väl ok att ha sitt eget sätt att driva marknadsförning på… samtidigt måste vi diskutera avlen skarpare. Det förekommer alldeles förmycket inavel=linjeavel.
Jag tror att det är nästintill omöjligt att finna en SIA med enbart SIA. men de finns säkert:)
Ursäkta Nilla. Ville bara säga detta i denna tråd.
#13 -Det fick du gärna säga. Jag startar en ny tråd. 
Så flott med fotoalbumet.
Reklamen er vel så som så da.Men det er vel ikke noe å gjøre med.
Når det gjelder ren siameser så er det ikke et utrykk jeg liker heller. Men ofte pågår det jo diskusjoner om ren kontra uren siameser og da blir det faktisk lett å bruke utrykket selv også.Som Connie sier over her er det et innarbeidet utrykk.
Måtte sjekke ordboka og et synonym for kun(endast på svensk) er faktisk pur (engelsk: pure) så heretter skal jeg skrive pur siameser stamtavle
(hørtes ikke akkurat mye bedre ut det)
Dessuten for å pirke litt så synes jeg ikke det er noe vits i å henge seg opp i om man skriver ren eller kun eller endast. Utrykket har jo oppstått som følge av de som kun har siamesere i tavlen ikke for å kalle andre med orientaler i tavlen urene.
Jeg har jo en siameser med orientaler i tavlen jeg også. Han ser ut som en siameser ,oppfører seg som en siameser og er såklart like fullt en siameser i mine øyne. Han er dog ikke "renavlet" siameser men jeg går da virkelig ikke rundt å mener han er uren fordet.
Oj ja en diskusjon kunne vi trengt nå 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
OT: Tittet innom Barf tråden til Kalindas..haha der var det reklame for kanin nå 
Reklam för kanin i min Barf-tråd. Undra om de kollade att det står att man ska ÄTA UPP kaninen…
/Elisa
Fy f-n för att kanin. Aldrig i livet. Det åt folk under krigstiden. Då hade de flesta som bodde på landet kaniner för det var billig mat.

# 16 & 17….fast det var bara lite reklam för kalle-kanin…inget kommerciellt PR trick…ännu;-)
*hoppas på KalindasKanhändaKanin AB*
Louise
#19 Hahahaha ja Kalindas nå har du sagt A så da får du si B også. Som en ekstra service kunne alle kaninene fått sine navn trykket på posen sin.
Bare spøk!!
(Må bare poengtere det)

Reklamen betalar iFokus och som LeffeD säger hur ska det annars finansieras? Staffan och kompani är väl inte gjorda av pengar och det kostar säkert en hel del att driva iFokus (både i reda pengar och ideellt arbete). Tvärtom så kan ni hjälpa till att förbättra sajten genom att klicka på länkarna (använd högerklick så slipper ni lämna sidan) Ni behöver ju inte läsa reklamen ;)
#19 & 20
Jo får starta ett sådant bolag och självklart ska jag skriva namn på påsarna..;-)
Har en kompis med ett 60-100tal kaniner och alla har namn. Så jag får fråga vad de heter och be dem namnge dem..;-)
Eller …. kanske inte….
/Elisa
#21:
Jo, uttrycket ren siames är ett inarbetat uttryck, som har använts länge och alla vet vad det betyder.
Jag förstår inte riktigt varför man skulle bli provocerad av att någon använder det för att beskriva sina siam-linjer?
Själv försöker jag alltid välja den hane jag tror jag passar bäst till mina honor, och eftersom jag inte själv brinner för att bevara siamesen så ren som möjligt, dvs fri från inslag av oriental, så tar jag inte detta så högtidigt.
Men jag förstår att andra gör det, i och för sig. Jag vill t ex inte ha in långhårsanlag i siames- och orientalbasen. Om det i framtiden skulle visa sig bli vanligt att man blandar håranlagen fritt, menar jag det är ett bra försäljningsargument om man kan säga att ens linjer är fria från långhårsanlag.
Därför förstår jag också att det är ett bra försäljningsargument för dem som inriktar sig mot rena siameser att kunna säga att det bara finns siam i linjerna. Och ett kort och bra sätt att säga det på, är att säga att det är rena siamlinjer. Värre än som så är det ju inte?
Själv kommer jag alltså att avla "siam-byrackor" nästa gång. :-)
#24 Nog så riktigt det du skriver men när de säger att vi som har ori i stamtavlan inte säljer äkta siameser, då blir man arg. En siames är alltid en siames.
Jag kommer inte att klicka på reklam mitt i tråden. Punkt.
#25 Hvor mange ganger har du opplevd at noen har sagt til deg at du har uekte/møkkete siamesere?
Jeg tror ikke problemet er så stort som du skal ha det til nemlig og dessuten er det nok av de som sier motsatt også. Men jeg sier igjen jeg, hvorfor bry seg om det…
Man må da kunne stå på sine egne ben å være stolt av sine egne valg uten å bry seg om hva andre eller et lite fåtall måtte mene.Uansett hva man avler,om det er ren orientaler,ren siameser,hvitflekk etc så vil det alltid finnes mennesker som er uenig i valgene en gjør og kun et fåtall som vil være enige og kanskje ha noenlunde samme avlsmål som en selv.