BARF - recept
Nu har mina bufflingar börjat äta nånslags BARF-light kost.
Den består oftast av kokt ris (det är för Nietzsches dåliga mage) som jag mixar med köttfärs och ett par äggulor. Sen får de probiotika på det.
Idag gjorde jag en ny variant på BARF-light, tänkt till min Nietzsches känsliga mage, det är kalkonfärs, majsvälling och morotspuré. Han är helt tokig i det och det är bra!
De äter torrfoder med fri tillgång som knaperiknaperi då och då, räcker det med att light-barfa då eller måste jag tillsätta mer i mina egenhändigt påkomna blandningar?
Tar tacksamt emot tips på snabb, enkel BARF mat (recept) som passar känsliga magar!
Ja, jag har läst den. Jag tycker den är för svår. Det är alltså bättre att ge dem blötmat på burk?
Deras torrfoder som de äter är ju helfoder menar jag, vad är meningen med att ge två helfoder? Det som fattas är ju egentligen benmjölet och C-vitaminet. C-vitamin är det ju i morot, och i torrfodret de får också. (James Wellbeloved)
Jag har inte så mkt att välja på då han förmodligen är allergisk.
Vart är A_famosa när jag behöver henne som bäst?

Jag tycker inte det låter undermåligt! Hur mycket äter dem av torrfodret? Är det mycket mindre än tidigare?
Har du märkt någon skillnad förresten?
Den där bilden kom helt tokigt Lägger in den där den hör hemma, Nilla kan ta bort den

Om du ger ett helfoder så får de i sig exakt de näringsämnen de behöver i rätt balans. Men - om du då ger ex v kött (protein) så kommer de att få för mycket protein i relation till mineraler.
De äter torrfoder kanske 7-8 grr/dag och så får de 1-1½ msk av min egenhändigt tillagade blötmat 2grr/dag.
De har ätit blötmat på precis samma sätt som de nu äter min hemlagade blötmat. De äter varken mer eller mindre torrfoder.
Men men, jag får väl gå tillbaka till blötmat med konserveringsmedel och socker och färgämnen istället för ekologiskt kött, ekologiska äggulor och ekologiskt ris. Allright, det blir säkert bättre?
För jag hittar ärligt talat inte mineraltillskott i Matildas kokbok. Mineraler kan vara farligt att överdosera.
Är ingen barf expert. Men tycker det låter helt ok. Kanske ska du minska på riset och krossa i lite äggskal?
Att använda burkmat ser jag ingen anledning till. De får ju i sig mineraler av torrfodret.
Tycker det låter konstigt om katterna får i sig "för mycket" protein.
Hur är det med hans mage?
Idag har jag tinat upp min speciallagade Barfmat, som garanterat är helt fel. Det är ihopblandat av 500g kyckling färs, 500g lammfärs, 1 grishjärta och kycklinglever.
Dyrt som skam..;-)
/Elisa

Förstår inte - varför spydig? Jag försöker bara svara på dina frågor (och jag är biolog/näringsfysiolog. Jag har dessutom jobbat som produktutvecklare på ett stort företag som tillverkar djurmat).
Mineraler = benen, ffa kalcium, andra mineraler ex v fosfor finns ffa muskelköttet.
Som du beskrev det i första inlägget så lät det som det i huvudsak var BARF light och torrfoder "knaperiknaperi då och då" men om de i huvudsak äter torrfoder kan du komplettera med ditt BARF light utan att du behöver misstänka att det blir brist.
Kalindas - Magen är sådär :/
Det är just för att det ska vara skonsamt som det är ris. Det är ca 70% kalkonfärs och 30% av det andra tillsammans.
SallyB - men är MER benmjöl än det som de äter av torrfodret nödvändigt? Jag ställde nämligen frågan ganska klart och tydligt; _Det som fattas är ju egentligen benmjölet och C-vitaminet.
_Eftersom du är utbildad på området kanske du kan berätta för mig hur mycket mat de ska ha?
Jag skrev i första inlägget att de har fri tillgång till torrfoder. Jag kan inte ge så mycket mer mat åt gången än vad jag gör, det tål inte min sjuklings mage.
//mina katter hälsar att de har en riktig fis-orgie nu ikväll, och då måste alla ligga i mitt knä!!
jag vill minnas att deras husse bjöd dem på kycklingvingar igår. isch.

Det du skrev om benmjöl och c-vit är inte en fråga utan ett påstående.
Mm de äter i huvudsak torrfoder behöver du troligen inte komplettera med vare sig benmjöl eller c-vitamin. Och eftersom du i första inlägget skrev, som jag uppfattade det, att de bara knaprade lite tilltugg av torrfodret så svarade jag utifrån det. Jag förstår inte riktigt din fråga om hur mycket mat du ska ge dem? Vänligen förtydliga.
Fick rådet med Spidde att enbart ge honom lammfärs och morotspure i 2-5 dagar. Bara för att se om magen stabilicerade sig. Ger du lammfärs så behövs inte riset.
Sen kan man såklart inte ge den dieten länge, för då behövs ju kalk, taurin och mineraler mm.
Jag funderar på att köpa Jipotimas kycklingkorvar för att se vad de gör på Spiddes mage. Benmjöl borde ju hjälpa att stabilicera det också…
Har du varit inne HÄR och frågat?
/Elisa