Fredagsmys med kattmat.

Länken går till en artikel i Aftonbladet. Ja, vad vet vi egentligen om vad våra barn får i skolmatsalen…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

jösses *skakar på hövve* Kan dom inte få popcorn?

Haha, jag tyckte det här var riktigt roligt!! Kreativ dagispersonal må jag säga;-))

Kan nog inte vara sant… på riktigt.

hmmm.. sönderkokt mat som jag fick i skolan var nog, ur livsmedelssynpunkt värre. Dessutom såg jag min gamle grannes mat på hemmet. För jävligt kan jag bara konstatera. artiklen är typisk för aftonbladets journalistik de senaste åren. Antar att fröknarna Hilton eller Spears inte hade gjort ngt nytt igårkväll då….:)! ha ha ha
Haha! Tror nog att kattmat är betydligt sundare än den vanliga "skiten" småungar brukar få på lördagar som "lördagsgodis". :-)
Fast jag har aldrig känt någon speciell längtan efter att smaka på kattmat själv, måste jag nog erkänna. Bara lukten…

Minns att jag och min syster testade hundens torrfoder när vi var små. Det var mer kul och spännande än gott… Kommer dock inte ihåg om vi fick lov av våra föräldrar eller inte. Hum.. 

Min syster bjöd på hundens torrfoder på en fest, tillsammans med popcorn och allt annat plockmat.
Gästerna ÅT - men tyckte nog att dom där pluttarna var inte särskilt göda… 

mums=S jag ska inte klaga mer på maten i min skola! på ett tag iallafall
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Tenk å gjøre noe slikt da. Uffamei.
#7 Haha herregud stakkars gjester ;)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Tur att det inte var mina barnbarn som fick kattmat på dagis. Jag hade blivet så arg så, ja jag hade matat dom med råttbajs.
Jag hade satt mej i bilen och omgående kört till Lund och besökt dagis och vad som sen hade hänt vill jag inte inte tänka på.

:-)))) kanske inte så bra gjort men rätt kul ändå faktiskt
- Det går inte att säga generellt att det är hälsovådligt. Det beror på vad den innehåller, säger han.
Ja, just det! Vad innehåller kattmaten egentligen? Bi-produkter och kött-bi-produkter och det vet vi ju alla att en bi-produkt kan vara i stort sett allt från en kanyl på slaktgolvet…till en kackerlacka …till en nedmald grimma..till en sönderkokt klöv osv osv…men vad tusan….det är ju bara till katt/hund
….eller som snacks till fredagsmyset :-))))

Att det skulle vara farligt för barnen att smaka så lite har jag väldigt svårt att tänka mig, däremot har jag lite svårt att se nyttan med det hela men håller med Ossilian om att det åtminstone visar på lite kreativitet hos dagispersonalen!!! Hoppas AB är där när de ska berätta om kossan också!! Då blir det säkert både hö och ensilage!!!
Med tanke på hur mycket konstiga konserverings- färg- stabiliserings- och smaktillsatser vi pillar i oss till vardags så kan väl lite kattmat knappast göra någon skillnad!! Kolla innehållsförteckningen på "Hot Dogs" eller köttfärssås på burk så är det inte så stor skillnad mot kattmaten!!!
"- Det går inte att säga generellt att det är hälsovådligt. Det beror på vad den innehåller, säger han."
Egentligen skulle vi gynna våra svenska fodertillverkare. Här är det iaf svenska djur i fodret.
Vem f*n vet vad allt utländskt torrfoder innehåller? Utomlands har de ju tex inte alls samma policy vad gäller antibiotika mm till slaktdjur. De har inte heller samma regler för djurhållning som vi har. Kanske är det både Belgium Blue och kadaverkött från Irland nedmalt? Djur som har rest långväga innan slakt.
Så produkter från Doggy borde egentligen vara det bästa alternativet när man talar om torrfoder/blötmat. Det är säkerligen sundare än RC, Orijen, Hill´s etc.
Vi får starta en kattmatsfabrik! AB Sund Katt Kost. Jag har kontakt med ekobonde som kan leverera sunda lösdriftsdjur!
Nu åker jag till jobbet! Jag antar att jag får kommentarer under dagen på detta lilla inlägg…

Hehe.
Det er jo kanskje ikke akkurat hva en barnehage/førskolemeny burde bestå av,i smaksprøver,men tror ikke helt jeg heller hadde klart å latt være å flire.Ja,selv om jeg så skulle hatt en av mine egene som hadde smakt. Ikke helt greit av førskole læreren kanskje,men når en tenker på alt det andre unger putter i munnen sin fra dem blir født,så tror jeg ikke kattemat skulle være en av livets store krise 
Min sønn elsket kattemat (tørrfor) frem til han var 4.(Nei han tok i kattenes skåler,jeg serverte ikke. Og da jeg var liten,så hadde foreldrene mine store problemer med å avverge at jeg og voffsen delte tørrfisken hans.)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Det är viktigt att barn får rätt mat från början. Precis som med kattungar. Man får faktiskt laga mat och inte vara så bekväm att man köper köttfärssås på burk.
Jag tror inte barnen dör utav att smaka på kattmat, om de smakar av misstag, men man ger det inte till barn. Undrar om det var förankrat hos föräldrarna…

Man får tänka på att aftonbladet ser till att överdriva så mycket dom kan. Nu minns jag tyvärr inte var men jag läste på ett annat ställe att dom visade maten och skickade runt och att det var nån som smakade. Inte som att dom bjöd på det som mat direkt.
Dom kanske borde tänkt på att det skulle bli negativa reaktioner men jag tycker inte det var så hemskt.
#15 Nå mente jeg ikke generellt kosthold,men fra bebiser blir født så undersøker dem jo den store verden med munnen,og etterhvert som dem blir større,så undersøker dem fint på egenhånd ved å putte ting selv inn i munnen sin. Enten det er leker,mat,sand,blomsterjord kanskje +++++ Litt basselusker styrker faktisk bare immunforsvaret,en dem må jo få lov å undersøke syns jeg,innenfor rimelighetens grenser.
Klart det er smart med et sunt kosthold,men jeg tror ikke litt kattemat er noe å få panikk for 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#16 Så gick det säkert till - maten skickades runt i studiesyfte säkert under samtal om vilka sällskapsdjur som fanns i barnens familjer..vad dom åt osv osv- någon knatte smakade och kompisarna blev ohyggligt impade …någon förälder blev underrättad dagens händelse och hysterin blev ett faktum:-))
Jag tror inte heller att kattmat är hälsovådligt. Men kattmaten anses inte vara tjänlig som människoföda, därav all uppståndelse och äckel kring det skedda.

Det här får mig att vika mig av skratt.. jag kom nämligen att tänka på när jag själv var liten och min pappa gifte om sig. Hans nya fru hade två barn som var mindre än mig, givetvis tog jag chansen
jag stängde in dem i klädkammaren och tvingade dem äta torrfoder för hundar, ja jag knaprade några corflakes själv för att visa att det var gott..
jag var inte särskillt snäll
men hade precis fyllt 7 år.. de åt hundmat hela sommaren, inte för att jag tvingde dem mer, utan de hade tydligen fått smak för de runda kulorna.
jag själv höll mig till cornflaksen och hundchokladen… örk
ja numera så gillar jag popcorn och försöker låta bli och bjuda mina gäster på kattternas mums