Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1803 ggr
Mia-
0

Kattungarana vill ej äta mat

Hur får man kattungarna att vilja börja äta katt mat?? Har RC hemma nu

kalindas
0

Hur gamla är de?

/Elisa

Attacks
0

Om mamman har nok melk,så ikke sikkert dem føler dem har behov for noe fast føde enda. Min erfaring i samme kull er at en knasket baby kittens 3 uker gammel,gikk på do,og var tidlig i alt,mens ene broren var kjempesen med å ville smake på mat.7 uker var han.

Ellers har mine vært klar med fast føde et sted mellom 4-5 uker. Dem har hele tiden fremme baby kittens og vanlig kittens,men flere ganger om dagen,blir dem fristet med bløt mat. Jeg tar litt på fingeren og inn i munnen på dem,og dem smatter fornøyd,og etter et par dager,så tør dem smake på det på egenhånd.

Bløtmat  i mousse form har vært en hit hos oss,også makrell i tomat blandet med bittelitt kaffi fløte,bare så det blir enda litt mykere i konsistens.

Et kull gikk rett på rått kjøtt 4 uker gamle,før dem fikk smaken på tørrforet.

En må rett og slett bare prøve seg frem,med små smake porsjoner flere ganger om dagen,og plutselig er dem klar for annet enn mammans melk.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Mia-
0

#1 de är 5 veckor.

#2 Tack så mycket för info

AFamosa
0

De äter när tiden är kommen ;)

….RC ? tyckte du skrev mat :-))))))

#2 Men nu är hon allt en riktig hårding den där Attack´s tänkte jag och läste makrell i tomat blandet med bittelitt kaffi. …flöde hoppade mina ögon över. Hamnshåarfrukost; makrilmacka o fika :-)) Det skall böjas i tid det som krokigt ska bli…Cool

Mia-
0

#4 mat och mat..Håller med, det kan ju diskuteras. Har du något annat förslag så tar jag gärna det:-)

AFamosa
0

#5. Har många förslag men det vill jag inte trötta ut sajtens medlemmar med….en gång till :-)))
Men du! varför inte pröva något naturligt som luktar riktigt riktigt gottis…kött/lamm ell. fläskfärs (Obs! rå) kanske blanda i någon matsked av någon kattmatskonserv a´la Gourmét mousse. Ger man råa färser i början så är det också lätt att -om man vill- strö över lite probiotika…blanda i en äggula kanske….osv osv och dessutom så är det ju naturligt för den lilla babymagen. Billiga pellets från RC kan dom få slippa de första veckorna i livet :-)))

Äter gör dom ju förr ell. senare, de är säkert runda o fina så det är bara att se tiden an Mia ;)

Mia-
0

#6 ska prova med lite färs istället:-) Har även köpt hem lite probiotika..

Attacks
0

Haha, Kaffi fløte….. fløte? Er det det samme som grädde? I hvertfall en egen type som mange har oppi kaffien sin.Det er så klart ikke kaffismak Skrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

AFamosa
0

Jo samma sak, lite tunnare grädde som passar fint i kaffet ;))..och till liten kissemiss.

Louise

Mia-
0

Gav kattungarna lite Gourmet mousse igår och de åt som hästat.

Tack så mycket för tipsen Louise!!

AFamosa
0

#…glöm inte att blandningen till största del skall bestå av ren färs (rå)..bara Gourmé är nog gott men jag tror att magarna kan komma "lite i olag" av det…jag använder det som smakförhöjare om det överhuvudtaget behövs då små bebbar brukar ha sinne för rent kött.
Var dettta också premiärmåltiden så tänk på att endast modersmjölk har passerat mage/matsmältningssystem tidigare…easy does it ;) Lycka till!

Nilla
0

Jag blandar modersmjölkersättning med Gourmet Mousse som första mat. Gourmet Mousse är den "fetaste konserven" som finns i vanlig matbutik, om jag inte minns fel. Det har funkat väldigt bra. I början får man stoppa små tuggor i deras gap för att de ska få smak. Sedan går det av bara farten.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rithwa
0

När mina kattungar skulle börja äta mat så började jag med RC Intestinal samt KMR välling pulver för djur finns att köpa på apoteket. Jag mosade och blandade ut vällingpulvret till en röra. Fick från första början stoppa in lite mat i deras munna men det tog inte lång tid förrän dom kunda äta själva. Sedan tog jag bort mer och mera  av vällingpulvret  och tillsatte Mjau blötfoder utan sockder och började att ta mindre och mindre av Intestinalen.  Kattungarna fick aldrig någon diarré av blandningen utan var bra i magen hela tiden och sedan fick dom börja äta torrfoder och blötfoder. Idag äter dom både blöt och torrfoder.

Connie
0

#4:

Vad skall man då göra med såna kattungar som jag har? Både Harriet och Rufus, plus Rufus mamma Olivia, dricker kaffe i alla former: svart kaffe, kaffe med mjölk och socker, kaffe med mjölk…

Harriet tycker dessutom mycket om rödvin. Jag måste skärma mitt glas om det är rödvin i det…

Annars har jag samma erfarenhet som Attack's. När kattungarna känner sig mogna för det, så börjar de äta annan mat än modersmjölk.

Jag är ingen barfare så jag sätter fram torrfoder för kattungar när de är ca 4 veckor gamla. Fast inte förrän de har visat mig att de kan dricka vatten från vattenskål.

När de har börjat knapra lite på torrfodret sätter jag fram ett fat med rå nötfärs eller nåt annat färskt.

Min erfarenhet är att de flesta kattungar börjar äta annan mat när de är sisådär 6 veckor gamla.

Jag har aldrig "tvingat" mat i mina kattungar, eftersom jag själv inte skulle gilla att bli tvångsmatad…

Har aldrig haft några viktproblem med kattungar.

tuska
0

Torrfoder har jag alltid blötlagt till kattungar, kanske är jag fjantig är rädd att de ska bli förstoppade, man vet ju inte om de dricker tillräckligt.

Attacks
0

Skulle jeg bløtlagt tørrforet,så hadde mine kattunger nektet å spise. Så må det da bli raskt sur mat,om det blir bløtlagt.Da gjemmer jeg  heller tørrfor i kjøttdeig (nøtfars?) eller boksemat når jeg er hjemme. Jeg gir dem heller boksemat(burk),rått kjøtt,eller annet "kattungesnaddermix" i tillegg til tørrforet. Faktisk har svært få kattunger fra (N) Attack's som har vært flyttet hatt sarte mager,og dem er stort sett altspisende,om det er sundt eller ikke sundt.

(Jeg jobber,og kan ikke la bløtmat i noen former stå hele dagen til jeg kommer hjem fra jobb,derfor er tørrfor en av basis delene i skålene her uansett)

Canoodles
0

Vill bara slå ett litet slag för Specifics blöta bebismat. En av de få som finns och mina har alltid tyckt om den och mått bra.

Attacks
0

Kanskje ikke å anbefale som helfor,men jeg vet kattunger som også liker bebismiddag (til mennesker).Er kanskje ikke verre enn velling/grøt,men jeg er ikke av dem som gir mine det.

AFamosa
0

#17, den är helt ok!! ;)

Louise