Hur får jag Skatan att...
..sluta försöka mörda Odin?
Det är fortfarande fräsande mellan Spidde, Smilla, Saga och Odin. Saga kaxar sig som hon gör med alla katterna, högst i rang som hon är.
Men inga allvarliga saker och jag tror att denna biten kommer lugna sig snart.
Skatan däremot…
Hon verkar ha bestämt sig för att hon ska döda Odin. Så fort hon får tillfälle så jagar hon han. Svanser rakt upp (tjock) klor ute och med en "döda" blick i ansiktet.
Odin vrålar och springer iväg med det lilla svartvita monstret bakom sig. Det har inte blivit några direkta slagsmål, troligtvis för att båda är lika fega. Men Skatan menar allvar!
Någon som har ett bra tips hur jag ska göra?
Spruta vatten hjälper inte. En timmes timeout i en transportbur hjälper inte. Hon har slutat lyssna på mina hot.
Odin tar det inte så jätte allvarligt. Så fort Skatan är borta kommer han ut från hörnet där hon trängt in honom. Svansen i vädret, sträcker på sig och tvättar sig.
Men det är fruktansvärt jobbigt att höra och se detta tjafs!

Partners in crime…
/Elisa

Har du prövat med att plugga in en DAP?
Lite kattmynta att strö ut med dom två?
Sen kan det ju ge sig med tiden också…men det är inte kul när katter inte tycker om varandra.
Klart svårare att fixa än med hundar.
Jo de har en feliway i uttaget. Skaffade den ett par dagar efter att Odin flyttade in. Har även Felifriend som jag gnuggar in stackars Odin i.
Hundar är en dröm i jämförelse med katt. Misstänker att Odin inte är helt undergiven och det gör Skatan sur.
Hade hon bara blivit parad av honom så tror jag allt bli bättre. Men jag tro inte han är riktigt mogen för det ännu
/Elisa

Känner igen syndromet
Har en liten ettermaja här som heter Divine som tycker att lyder inte de andra så ska de bara dö och roligast är när hon lyckas jaga upp stackars Alrùn på fönsterbrädan . Har Feliway och har provat det mesta men inget biter . Så det är inte lätt att komma på hur man ska göra.
Kram
Skillanden är väl att Devine försöker döda alla? Eller har hon någon favorit?
Skatan är Sveriges största fegis och hon har bara upptäckt att det finns en fegare katt här nu…
/Elisa

visst är det enklare med hundar ….men de är ju också flockdjur till skillnad mot den solitära varelsen KATTEN så i egentlig mening så är det ju inget större knas med Skatans manér….kan du ju alltid trösta dig med i väntan på att hon möjligen tröttnar på att leka "farlighetsorientalskata" :-))))))))
Jo jag kan ju alltid hoppas..;-)
Tror att det kommer gå över så snart Odin parat henne. Om inte annat så är han nog inte rädd för henne längre då.
Inte för att jag kan förstå att någon kan blir rädd för den där lilla råttan…
Idag fick hon sitta en timme i "skamvrån" = transportburen.
Kom ut med en blick som hon var världens snällaste lilla ängel…
Varit lugn sen dess. Men hon tar väl igen det när hon vet att jag gått och lagt mig och (världens minsta polishund) Bonnie är instängd i sin sovbur…
/Elisa

Dessa "polishundar"… Fast är glad att min bara är polis på nätterna när katterna skrämmer honom genom att rejsa förbi eller dunsa ner från nåt skåp precis bredvid honom! Vem hade inte blivit rädd då…?
Du har inga gallerdörrar att kunna sätta upp?
Äter de tillsammans? Leker?
Det finns något i Hälsoaffärer som heter Bach-droppar eller Rescue-remedy. Det är ett homopatmedel som jag använder både på djur och mej själv i stressade situationer. Hos vissa märks ingen skillnad men hos vissa djur ser man lugn ganska så snart.
Man droppar ca 4 droppar i nacken på katten och gnider in.
Du Elisa skicka hit Skatan, så får min Rex hane Jonas fostra henne, han är bra på sådant.Han har ett jätte tålamod med sådana där små spöken, dom kan göra rätt mycket mot honom , men när han tillslut reser sig upp och säger i från genom att klappa till ordentligt då finns det ingen som inte förstår vad han menar…. då brukar det bli lugnt efteråt….:-)))
Skickar jag henne till dej, så mistänker jag att jag aldrig får tillbax henne…;-)
Har sagt till Odin att han ska jaga henne istället för tvärt om. Det hade räckt att Odin sprang mot henne, så hade den lilla fegisen blivit spak och gett upp..;-)
/Elisa

#4 Nja den största favoriten är nog stackars Alrùn som hon tycker kan dra tillbaka till Island igen
Men hon försöker med de andra oxå men innerst inne är hon feg för när store Edwin går emot henne backar hon den lilla kaxmaxen 
Vi kanske ska låta de två häxorna mötas i en duell och se vem som är fegast…;-)
Skatan är lite mer spak nu sen jag fick tag henne i nacksinnet under en jakt och hon fick sitta en timme i transportburen. Så något måste ha fastnat i den lilla söta hjärnan.
/Elisa

Kunde vara intressant he he
Hva om de får en rolig stund sammen i et stort bur om du har. Eller bare de to på et lite rom sammen,slik at kanskje Skatan bestemmer seg for å like denne lille snørrvalpen
fem minutter først også øke etterhvert.Gi de mat av samme tallerken er jo også en ide.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jasså jaha man är alltså inte betrodd, JAG LOVAR SKATAN ska få det jätte bra jag ska skämma bort henne så det står härliga till hon ska hon ska få oxfile och räkor eller vad hon nu tycker om varje dag…… hon ska få sova i min säng och hon kommer att bli kompis med Malva och Dosan, dom kommer att leka och ha jätte kul…men här sitter jag visst och avlöjar mej VADDÅ BEHÅLLA SKATAN…..
Jag har ett litet rum där de skulle kunna vara. Men jag låter båda vara ute ihop istället.
Det verkar som det börjar lugna sig nu. Men fortsätter hon att vara dum så får jag testa att stänga in dem ett par dagar, så de bara har varndra.
Men väntar en vecka till och ser vad som händer…
/Elisa
Hmmmmm….
Just nu är hon i och för sig ganska billig. Skrev precis i inlägget ovan att hon varit snäll idag. Då hon kom inrusande med tjock svans och skrämde upp Odin i kösträdet…
/Elisa

Hur lång tid har det gått?
Det kanske skulle fungera att smeta in Skatan och Odin med något som luktar likadant (tex om du ahr silkesdroppar hemma)?
Gått tre veckor, men det tar alltid lite längre tid då den inflyttade är äldre. Odin är ju 6 månader.
Har Felifriend här. Men det hjälper inte. Det är inte doften som är problemet tror jag. Snarare vem som ska vara högs i rang. De känner ju att lillkillen är en fertil hane.
/Elisa