Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 1909 ggr
MicaelWendell
0

vaccination av kattungar i Norge!?

Har idag talat med två olika vetrinærer om vaccination av kattungar og de menar att det ikke er lov att vacinera kattungar føre 12 veckors ålder?! Jaha. kollade med Vetrinærinstitutet i Norge och inte heller de vill / rekomendera att jag vaccinerar kattungarna føre 12 veckor?!

Sjælv har jag, efter att ha læst igenom ett otal forsknings rapporter, och vetrinærmedisinska vetenskapliga artiklar, samt vid samtal med andra forskare, børjat fundera øver 1 vaccination vid 10 veckor och 1 vid 16. Førutsatt låg smittopress i hemmiljøn. Vaccination på kattungar ær inte alldeles problemfritt eller hur. MEN detta ær ju det optimala. Dæremot undrar jag hur ni gør idag. Vad ni har før erf. Denna eviga fråga debatterades livligt i sensomras hær på forumet och jag undrar hur den debatten påverkade er. Sjælv ær jag inte helt inne på den amerikanska linjen. Hur gør ni i Sverige och hur gør andra uppfødare i Norge! :)

Biames
0

Jag vet många uppfödare som vacinerar vid 8 och 12 veckor här i sverige, vet att i Holland vacinerar man vid 12 och 16 veckor tror att det är lite olika beroende i vilket land man bor i. Fick höra av en vetrinär som är jätte duktig på katter att man skall göra ett försök här i Sverige med att vacinera katterna i tre omgångar, tror att det var vid 5v, 8v och 12v just bara för att kattungarna skall ha ett bättre skydd då man anser att skyddet de har idag inte är tillräckligt och att mammans inte föröver tillräckligt med skydd till kattungarna som man har trot innan.

MicaelWendell
0

Møjligt att inte mamman før øver det man trott tidigare. Det vet jag inget om.

Jag ær væl medveten om att 8 å 12 veckor ær vanligt. Så ville jag gøra fr. børjan men finner ingen vet som vill utføra det. Kanske en då som egentligen tyckte det var en dålig idee. Dærav blir jag så villrådig.

Visste inte att SVA skulle gå ut med en generell rekomendation på 5.8.12. Læste igenom en rapport från SVA (finns på deras hemsida) som inte direkt rekomenderade øvervaccination, men den var fr. 2003, dock måste det har kommit till banbrytande forsknig som skulle tyda på ngt annat. Den gick dock noga igenom riskerna vid vaccination samt behovet av vaccination. Vældigt lættlæst och inte såvidare många sidor heller.

hmm. Några fr. Norge som vill skulle vilja anbefalla en bra metode?

HeidiK
0

Det kommer vel kanskje litt ann på hvilke vaksiner du velger å sette? Noen skal jo ikke gis til kattunger under 12 uker (som t-ex PureVax), mens Fel-O-Vax PCT kan vel gis fra 6-8 uker og oppover.

Ga de noen spesiell grunn til å ikke ville vaksinere før da?

SacredSouls
0

Vi vaksinerer ved 10 og 14 ukers alder. Det har ikke vært noe problem. Veterinæren vi bruker vil helst ikke vaksinere før fylte ti uker , så da har vi gjort det slik. Vi har ikke hatt noen store problemer i forbindelse med vaksinering og bruker Fel-O-Vax PCT. Siden det har fungert såpass fint uten bivirkninger så kommer jeg til å fortsette med den vaksinen og ikke bytte over til den tre stegs. (ikke tror jeg veterinæren vår hadde ville satt den heller)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MicaelWendell
0

#3 Nej egentligen ikke. De mente det ikke var lov? hmmm… rart. og jag er ikke så vel kjent med vad som er brukligt. Jag spurte kring purevax vid 12 (11.5) og Fel-O-Vax  vid 8 uker. Slikt trude jag det ble gjort. De mente også att det ikke var så stor smittorisk i mitt hjem… men jag vet inget om framtdien. dvs. etter de flyttat Fundersam

Ska forsøka med Jeløydyreklinikk og min egentliga vetrinær, men det er en bit att åka… 

#4 visst ær det intressant att de ikke vill sette en innen 10 uker. rart att det er så ulikt metode mellom ulike land.

Connie
0

NRRs og det norske veterinærinstituttets anbefalinger er å gi kattungen første dose vaksine ved ca 12 uker, og så den andre dosen 3-4 uker senere. Deretter revaksinasjon ca ett år etter andre dose.

NRR har gitt dispensasjon for utstilling når det gjelder kattunger; de kan stilles ut første gang med bare én dose vaksine, såframt utstillingen er midt imellom de to dosene som skal gis (det må jo gå 15 dager etter vaksinering før katten kan slippes inn på utstilling).

Kattunger kan også flytte til ny eier med bare én dose vaksine i bagasjen, mot at ny eier forplikter seg til å gi kattungen den andre dosen på riktig tidspunkt.

For øvrig gjelder FIFes vaksinasjonskrav når det gjelder utstillinger.

Selv pleier jeg å vaksinere første gang når kattungene er 11,5 uke gamle. Jeg bruker vaksine fra Pentofel som innholder vaksiner både mot kattepest, katteinfluensa (herpes/calici), FeLV og klamydia. Har meget gode erfaringer med den, aldri noen reaksjoner. Det er ikke en levende vaksine.

SacredSouls
0

http://www.europharma.no/datablad-varmblodsvaksiner.html

Her står de forskjellige vaksinene til katt. Om du ser nederst på hver så står det når anbefalt vaksinering er. Om Fel-O-Vax PCT f.eks så står det anbefalt helt ned til 6 uker om smittepresset er stort.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
0

Mina tre kattungar är vaccinerade med Nobivac tricat  vid 8 veckorsålder blir sedan vid 12 veckorsålder. Det är nyligen gjorts å inga biverkningar har jag någonsin haft på  mina kattungar.

MicaelWendell
0

hmmm. Kanske ska jag nöja mig med en vaccination vid 11.5 veckor. Förbinda kattens nya ägare om den anda vaccinationen. På det sättet kommer ju kattens nya ägare i kontakt med en vet. som då sänder en inkallelse efter ett år…

#6 Tack för info. det förklarar allt. Bara en fråga: släpper du dina ungar vid 16 uker?

#7 det var ju en super bra översikt.

Jag menar att man måste lyssna på de experter som finns, forkare, myndigheter och vet. Men jag blir faktiskt lite orolig när två länder, med liknande smittopress, har så olika syn. Sverige snart 3 vaccinationer och Norge 1 alt. 2 . Vad bygger de sin data på egentligen. Nu tror jag nog de har fakta båda två. Men såvärst objektivt måste det ena alternativet inte vara. Jag vet dock inte vad som är mest riktigt.

Nilla
0

Jag vaccinerar mina ungar vid 10 veckor och 14 v. Sista gången blir  alltså i samband med chip-märkning och besiktning innan leverans. Ungarna flyttar inte förän vid 15 veckor ca.

Efter moget övervägande använder jag Fel-O-Vax PCT som min veterinär beställer hem. Då katten är vuxen går jag över till levande vaccin.

Smittrycket här hemma är litet. Jag vill också att ungarna ska vara stora och rediga innan de lämnar hemmet för sin första vaccination.

Jag råder dig att fullvaccinera innan flytt, om du inte vet att den nya ägaren tar ungen direkt till veterinären.

Vill understryka, att jag inte är någon veterinär.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Attacks
0

Tror det er hipp som happ mange steder. Jeg har jo også en liten hollender,og der var det vanlig å vaksinere første gang 8 uker. Men fra mitt kull vaksinerte hun et par uker senere,så satt jeg den andre selv.

Selv vaksinerer jeg et sted normalt mellom 10-11 uker normalt sett. Et kull valgte jeg å sette ene vaksinen 7 uker,11 uker og nye eiere nok vaksine nr 3 - 4 uker senere.Dette valgte jeg pga dem ble flaskeforet første leveuke,før mamman fikk melken i gang. Vet ikke om det  var nødvendig,men det gikk ihvertfall helt fint. Men jeg har også eksportert noen få katter,og om der har vært ønske om en annen vaksine enn den jeg hadde tiltenkt å bruke,så kan jeg vaksinere den kattungen med noe annet,om vaksinen er tilgjengelig hos min dyrlege.

Jeg bruker nobivac tricat når jeg vaksinerer fra 11 uker,og velger felo vax om der vaksineres før.

Ulike oppdrettere har ulike erfaringer med vaksine typer og vaksine tidspunkt,tror ikke du kan finne et eksakt svar,men må finne ut hva som passer deg,og hva de dyrlegene du bruker mener,og så komme til en enighet med dem. Jo eldre kattungen er(helst over 10 uker har jeg hørt),jo mer nytte har kattungen av hele vaksinen på rett måte.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

MicaelWendell
0

#11. Jo det är ju klart att olika oppdrettere har ulike erfaringer:) Både våra katter og også vi oppdrettere er individer. :).

MEN myndigheters anbefallningar er en annen sak. De måste ju vara motiverade. I normala fall det ena og vid speciella situationer eller omständigheter det andra…

Connie
0

Det har varierat lite. I några fall har kattungen fått flytta redan vid 13 veckor, mot att köparen förpliktar sig till att ta andra vaccineringen själv hos de veterinärer jag använder och då med samma vaccin som jag använder.

Som regel är de dock 16-17 veckor gamla innan flytt.

CoralReefs
0

Men enligt sveraks regler så får man väl inte släppa ibäg kattungarna förrän dom är fullvaccinerade? Dvs du får inte låta din kattunge flytta och låta den nya ägaren fixa med vaccination nr två för då bryter man mot reglerna utan vill man vaccinera senare så får man nog låta kattungen flytta senare också.

MicaelWendell
0

#14 Nja nu tillhör jag NRR :)

ska kolla med vet. imorgon om hur vi gör.

ramithi
0

Du må følge NRR sine regler når du bor i Norge og om du er medlem av en NRR tilsluttet klubb. Å det er slik Connie skrev lenger opp det er kommet nye regler i år.

MicaelWendell
0

#16. Jo jag satt just och leste på denna sidan

Men betyder inte anbefales att man bara rekomenderar? 

Hur som följer jag självklart alla NRRs regler :) Inga problem. Även om jag tycker det är lite löjligt ibland. Som att man må ha helseattest på hankatt som ikke varit brukt i avel under NRR tidigare, men varit brukt x ggr under SVERAK. Det är ju ok att impotera hans "svenska" barn. Hur som är det en lov og den må jag följa.

hecajon
0

Jag vaccinerade i v9 och v12 enligt de papper som jag har från förra kullen, inga problem alls, lämnade första katten ca 1vecka senare.

Mitt i allt prat om vaccinationer så vill jag bara upplysa om att SVERAK ändrar på sina regler ang vaccination på vuxna katter från 1 juli, 1års intervall om inte tillverkaren säger annat!! Jag såg det först idag och håller på att kollar med min veterinär de olika tidsintervallerna som gäller på olika vaccin.

Får man passa på att fråga vad ni vaccinerar ni era kullar resp vuxna katter med? (vet att jag frågat när förra vaccinations inlägget var på G men hittar det inte)

kalindas
0

Vad jag förstått så är det krav inom Fife fr.o.m 080101 att katterna ska vaccineras 1ggn per år om de ska ställas i utlandet. Pratade om detta på ett annat forum i tron att det även gällde IDP. Men vi hade inte det kravet fick jag veta…

Kommer efter ett års vaccineringen att försöka vaccinera mina för kattsnuva 1 ggr per år. Sen kattpest varannat år.
Kattungarna vaccinerade jag vid 10 veckor och sedan vid 13,5 veckor.

/Elisa