Bleka öron
Min siames var sjuk för ungefär en månad sen, jag skrev om hur duktig han var på att få av bandaget ;)
Nu är allt bra igen, men öronen har blivit så bleka. Han har alltid haft utmärkt maskning men nu efter han hade feber har de bleknat lite. Är det nån som har någon erfarenhet av hur lång tid sånt brukar ta att gå tillbaka? Eftersom han är frisk och glad nu har jag istället börjat oroa mig lite att han ska se eländig ut till utställningssäsongen.
Prova googla lite på Fever Coat, tror du kan söka härinne på forumet också. Färgpigmentet styrs ju av kroppstemperaturen på maskade katter, och när de har feber blir oftast öronen ganska varma, så det är säkert därför det har bleknat. Nu har ju inte jag siames så jag vet inte hur fort det försvinner, men det kanske någon annan kan svara på?

Det är som sagt troligen "Fever Coat" och då måste pälsen växa ut igen. Det är alltså på den del av hårstråna som växt under tiden och någon tid efter det att katten haft feber och detta går bort först när normalt färgade hårstrån växt ut.

Tack för svaren, misstänkte också att det var på grund av febern. Undrar hur lång tid det tar för öronhår att bytas..
Det går nog ganska fort :)
Jag vet inte om de måste tappa alla hår heller. Ska du ställa i Umeå första gången?
Jag kommer dit men utan katt. Ska försöka komma med till Ö-sund :)

Jag har ställt honom mycket förrut, men Umeå blir första gången som vuxen. Och förhoppningsvis kommer jag till Ö-sund med :) Vore lite trist om han fick dragna cert pga eländiga öron ;)
Jo, jag har ju träffat er både i Umeå och Ö-vik i fjol ;)
Men Pheonix är kastrat nu va?
Tror han behöver bra mkt mer än litet blekta öron för att inte få cert ;D