Odin är en skitgris..
Har ni någonsin haft en katt som inte vill hålla sig ren?
Odin vägar tvätta sig i baken. Detta gör att han kladdar bajsrester och luktar kiss…
Vet inte hur jag ska få ordning på det. Försöker att undvika att tvätta honom i rumpan. Detta för att få honom att tvätta sig själv, fungerar inte jättebra…
Tvättar jag honom så är ju risken att han blir lat. För så är det med ögon och nässmuts.
När katterna lärt sig att man tvättar rent de åt dem, så bryr de sig inte att hålla sig rena.
Någon som har ett förslag hur jag ska få den lille grisen att tvätta sig?
/Elisa

Kleta mat i rumpen?
jag skulle försöka att "putta" lite filmjölk i baken å där du tycker han är smutsig,inga mängder =) Börja med att ha på en tass först, då ser du om han bryr sej…eller om han går där med en filmjölkstass," lill grisen". Mina katter får väldigt jobbigt att tvätta sej efter det dom lapat fil, även mina kattungar. kanske värt ett försök. Kul att höra om katten med filmjölk i rumpan,Vi kallar det tvätt träning, man måste vara påhittig vet du…. berätta hur det gick =) // Inger
Det ska jag testa. Tror du han gillar filmölk med honung i?..
/Elisa
Gillar honung, säkert blir det godare då, men pälsen kladdigare . =)
Hur är Odins relation till de andra katterna? Han är ny i kattgruppen och kanske känner sig stressad då han ska på lådan och efteråt? Han kanske känner att han inte hinner tvätta sig ordentligt pg a att han i sittande ställning är mer "utsatt"? Det räcker att få någon ranghög katts blotta blick på sig, för att stressa upp en mer underlägsen individ och han har inte varit hos dig så länge.
Jag tror det där löser sig. Jag tror inte på, att katter "blir lata" om man tillfälligt hjälper dem med hygien. Eftersom det ligger i kattens instinkt/natur att hålla sig ren, tror jag att det finns ett skäl till att han slarvar med den nu.
Under tiden får du hjälpa honom lite på traven. Spola upp ljummet vatten och lite lactacyd i tvättstället, blöt en tvättlapp och tvätta honom emellanåt. Det gör jag själv med mina katter t e x när tjocka havande honor inte kommer åt att sköta sin hygien längre.
Lycka till. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Han tvättar sig bättre nu, tror att han läste inlägget och skärpte sig.
Men han var en liten skitgris redan hos uppfödaren. Gjorde sig inte alltid ren där heller.
Han börjar så sakta komma in i gruppen. Men han är en fräsig grabb vilket gör att de andra gillar att reta honom.
Har köp Feliway för att dämpa ev. onyttig stress för dem.
/Elisa
Ja det är äckigt med karlar som inte vill hålla sig rena…. tänk att dom inte kan begripa det själva… funkar det inte med filmjölk så ta och prova med gräddfil,det tycker dom om här hemma, har dock inte prövat med att ha det som rumprengörare……
Förlåt jag menar naturligtvis att det är äckligt med karlar som inte vill hålla sig rena….nu vet jag att det är en del tvåbenta karlar som läser här också, och ni behöver inte ta åt er, så vida ni inte är lika dåliga på att hålla er rena som lille Odin förstås…..

#8 :)

/Elisa
Fast du Elisa jag har en känsla av att lille Odin är en jättesöt liten skitgris… och vad vet vi , tjejerna kanske tänder på kattkillar med skitiga rumpor,som det osar lite av både det ena och det andra om , dom tycker kanske att det är macho…..

#11 Haha! Macho-skitgris? Hoppas mer på att flickorna lär honom att tvätta sig.
Hoppas allt går bra hemma hos er Kalindas!
Allt går bra. Skitgrisen är lite lös i magen. Troligtivis pga foderbyte och att Skatan och Saga är två elaka häxor.
Det har tagit ovanligt lång tid att vänja in honom i gruppen. Tror delvis på hans ålder och delvis på att han är en ganska blyg, men viljestark kille. Fräser mycket på de övriga, vilka då måste fräsa tillbax.
I övrigt är han en supermysig liten spinnmaskin.
Börjar bli kompis med hundarna nu också.
Hoppas på att han blivit kompis med övriga om en månad iallafall. För då ska han och Saga sitta i samma bur på utställningen i Halmstad.
/Elisa
Min nya katt Kajsa är efter 4-5 månader fortfarande inte fullvärdig medlem i kattgruppen. Sånt där tar tid. 
#13 Hehe skitgrisen var litt av et kjælenavn 
Håper de to damene aksepterer han snart. Kanskje de synes han lukter vondt 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Kajsa är såpass gammal (är det 1,5 - 2år hon är), troligtvis blir de aldrig kompisar. Om du har otur…
Smilla och Nanna blev aldrig vänner. Nanna var 10 månader när hon kom hit.
Odin är bara 5,5 månader. Men jag tror att Saga känner sig lite hotad i rangstegen, där hon är högst. Skatan är bara bråkig.
Så jag gissar väl att det tar ett par veckor till.
När Odin väl parat Skatan så är det problemet löst. Då brukar vänskap uppstå…
/Elisa
Ja du BOKSKOGENS, vad skulle "männen" göra utan oss kvinnor, jag tror att kanske hjälper det om lille Odin blir riktigt kär i någon liten söt kattdam, så kanske kanske han äntligen begriper att han måste hålla sig ren i rumpan….
Den kattdam Odin ska bli kär i, fördriver just nu tiden att knäcka honom psykiskt genom att jaga honom och stirra ut honom hela nätterna….
Senaste nätterna har jag blivit väckt av Odins "Hjälp mig mamma vrål".
Detta brukar bli att jag i min tur vrålar "SKATAN!". Tyst i några minuter och jag hör en liten fet svartvit oriental tassa borta.
Två minuter senare… Odins: "Nuär hon här IGEN! Mamma vrål"
Samma rop från mig "SSSSKATAN!" Nytt oskyldigt tassande…
Så lugnt och harmoniskt är det här på nätterna…
/Elisa
Kan du sova själv med Odin? Han är ännu otrygg och behöver lugn och ro om natten. Går inte det, har jag ett annat förslag.
Tyr han sig till någon av dina andra katter, någon som accepterar honom? Kanske kan du låta din tvättstuga bli Odins trygga utgångspunkt, där han sover på natten med sitt kattsällskap? Då vet han, att han kan känna sig trygg när han sover. Det kan gott och väl räcka med dagarna med de andra katterna.
När du lämnar hemmet, låter du honom vara i tvättstugan med sin bästis, så att du är helt säker på att han inte blir påhoppad. Han behöver pauser från kattgruppen.
Känner han att han har sin trygga korg där inne, kan han retirera dit även dagtid om han känner sig osäker. Då kan han avancera i sin egen takt.
Så gör jag här med min Kajsa. Hennes trygga punkt är i sin korg uppe på en hylla i badrummet. Hon kommer ut när hon vill.

Hade jag sovit med Odin hade han garanterat blivit hatad av de övriga katterna.
Smilla som är den snällaste mot honom, skulle aldrig förlåta mig (eller honom) om jag bytte ut honom mot henne. Sängen är Smillas trygga punkt och det enda stället där hon bestämmer.
Det är lugnare nu och så fort jag är uppe så sitter jag med Odin i knät. Han ligger jämte hundarna och sen har han sitt eget krypin på toaletten. I går busade han i huset och det dröjjer inte länge förrän han kan ligga i sängen med de övriga.
Så snart han parat Skatan så kommer även den lilla häxa uppföra sig.
/Elisa
Här är en liten nytagen flim på Odin. Som ni ser är det ingen större fara med honom..:-)
Tror att Spidde och han snart kommer att busa här.
/Elisa
Hahahahah lilla skatan, du kan inte ana hur mycket hon påminner mej om våran Hilda, utantvekan det största "hönset" i flocken och ska bestämma allt och hemsk gärna mobba ut någon om det går…..jag skulle så gärna vilja träffa din SKATAN hon verkar jätte charmig, men det är klart det är väl inte så kul för stakars Odin …:-))))
Tror nog Odin kommer ge igen om ett tag. Ska sluta med piller på Skatan om ett tag tänkte jag. Odin är ju 6 månader nu. Så förhoppningsvis (håll tummarna) så blir det Skatbarn framöver…
Du får väl tinga eller bli fodervärd åt ett Skatbarn om det blir några…;-)
/Elisa
#21 Så søt han var
Gutter er jo så gode.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jo han är jättesöt! En riktig knäkatt. Vill sitta i mitt knä ofta..:-)
/Elisa
HAHAHA ja kärleK börjar ju alltid med bråk…sägs det , men det vet i sjutton, så mycket karlar som man har bråkat med i sin dag, men inte har då jag blivit speciellt förälskad i dom för det.Jag kan förrästen tänka mej att lilla Skatan just är en riktig Skata när hon inte löper, men förvandals till en liten *** och *** när hon väl löper, för så brukar det ju vara… HEJA PÅ SKATAN…:-)))))
Skatan har ett löpbeteende som jag aldrig sett någon annan katt ha.
De flesta brukar bli extra tillgivna och allmänt jobbiga genom att försöka trycka upp rumpan i ens ansikte.
Skatan vandra istället iväg och håller låda ensam på klöspelaren. Trampar om man klappar henne, men aldrig att hon skulle nedlåta sig till att bjuda ut sig…;-)
/Elisa
Jaha så lilla Skatan är alltså en redbar och anständig liten dam, som vet hur man uppförsig. Jo jag tackar jag, ho nblir mer och mer lik min Hilda, ju mer du beskriver henne hon var nästan lika dan, förutom att hon skrek så hon hade kunnat väcka dom döda när hon löpte…..
#26 -Nu tänker vi lite på språket vi använder. Detta är ett allmänt forum och många läser vad som skrivs. 
Låter som Skatan i ett nötskal…;-) Kanske är hon en pånyttfödd Hilda..:-)
/Elisa
Förlåt jag menade inte att stöta mej med någon, förresten vad vad det jag skrev… jag har glömt det , men förstod direkt att det var något som blivit ändrat, för jag kännde inte igen ordet…:-))))
Ingen hann se dem. Jag var snabb. * Tar dig i örat *

JAAA TÄÄNK OM HON ÄR DET…. du får vara väldigt rädd om henne, HILDA skulle alltid sova i min dotters famn om nätterna, där låg dom två tätt, tätt tryckta intill varandra, min dotter storsnarkande (har hon efter pappa) och så, såg man två stora sotsvarta öron som sakta svajade fram och till baka, och en söt avlång nos som stack upp lite ovanför täcket, och som lät som en surrande liten humla, för så snarkade Hilda( hade hon säkert efter sin pappa) hihihih…ja Elisa kom bums hit med vår Hilda vi saknar henne…..hon kan väl åtminstone få sova hemma på nätterna….
hihihih bara skojar men jag gillar din Skatan i allafall hon verkar så SPECIELL…..och det var ju våran HILDA oxå…
Ja då hoppas jag att det är okey….