Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1428 ggr
hecajon
0

Graviditets illamående?

Nu ser jag rosa tuttar på MajaGlad, sen ett par dagar, lätt att jämföra när man också har svart kastrat hona med bara blekisar på magenSkrattande.

Men nu har jag lite problem med att Maja spyr upp maten, vissa sorter som hon tålde innan parningen fungerar inte nu. Det som fungerar verkar vara RC men Hill´s kommer upp lika fort upp som det gick ner! men även vissa andra foder reagerar hon på negativt. För övrigt mår hon bra, pigg och busig, blank och fin i pälsen och har inga sjukdoms tecken alls.

Min fråga därför: Kan katter ha gravidets illamående som vi människor, jag har aldrig hört talas om det, någon som vet eller varit med om samma sak?

[hakkapelitta]
0

Kan ju vara så att Hill's maten är lättare att svälja större bitar och därför blir lite svårsmälta i samband med illamåendet?
Min Nemesis kan inte äta Hills eller JW för att det är små cylinderformade bitar. Han måste äta RC Siames för annars kräks han pga. han äter så… hetsigt :)

Nilla
0

Ja, mina honor har alla varit "graviditetsillamående" i början av sina dräktigheter. Inte så att de inte kan behålla och tillgodogöra sig maten, men de har ändå haft en tendens, att kräkas lite mer än vanligt. 

Det brukar väl stabilisera sig i mitten av dräktigheten precis som på oss människor, tror jag? I slutet när honan är väldigt tjock och ungarna trycker på den inre organen, har jag också märkt lite extra illamående, vilket ju är fullt naturligt.

Vad säger ni mer erfarna uppfödare?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

hecajon
0

#1 Förstår vad du menar, glupsk är hon ju, men av Hill´s har hon bara fått några stycken av åt gången, som lite godis, tillvardags fodret som står framme är just RC siames, oral och nu även outdoor. Det som jag reagerar på är att hon tålde det innan parningen, hon hade även med det under parningen som foder, men nu tål hon det inte längre!!

hecajon
0

#2 Skönt att höra att någon mer råkat ut för det, man blir ju både orolig och fundersam. Hon hade inga sådana problem vid förra (första) graviditeten.

tuska
0

Min Berta har mått illa å kräkts,ca:10 dagar efter parningen, hon tappar matlusten totalt ca en vecka. Men när det gått så långt att hon fått röda tuttar,så har hon ätit för två. // Inger

Rovardotters
0

#5 Samma här, att spy, sova och äta som en häst är typiska dräktighetssymptom, ingen fara.

Attacks
0

Samme erfaring fikk jeg denne gangen. Men det varer heldigvis ikke over en lang periode.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

HeidiK
0

Her kastes det også litt opp etter 1 uken etter parring, men det går fort over og etterpå spises det som om man aldri får se mat igjen Räcka ut tungan

hecajon
0

Tack så mycket för alla era svar, nu behöver jag inte vara orolig mer över det. Det verkar gå över nu också, i slutet på v 3.

Är så glad över denna sajts medlemmar som alltid ställer upp och kommer med bra svar eller tips när man funderar och har problem.

MVH Helena