Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 2463 ggr
Rovardotters
0

Orientaler födda 26 november 2007

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag försöka visa mina kattungar ordentligt, det är extremt svårt att göra dem rättvisa, särskilt de svarta. De är snart 7 veckor gamla.

På den här bilden är det Tiffany till vänster, Thor i mitten och Terrakotta till höger (de två är rätt lika förutom färgen). Underst ligger de tre svarta honorna. En lyckträff att jag lyckades fotografera dem precis när de vaknade.

MicaelWendell
0

Gillar dem. Men jag kan tro att du har kan ha svårt att skilja mellan honorna… Vældigt vacker kull enligt mig. ÆR svag før svart och choklad…

kalindas
0

Otroligt vackra kattungar allihop! Säger som ovanstående svart och choklad är så fantastiskt vackert!

/Elisa

Bokskogens
0

Va vackra de är! Det är något speciellt me de solida katterna… har ignen själv men sambon skulle gärna vilja ha en svart panter någon gång i framtiden. *ler*

Rovardotters
0

Tack! Ja det är mycket svårt att skilja de svarta honorna åt. Jag har ytterligare två ungar, förutom dem på bilden; en siameshona och en svart orientalhane också, alltså totalt 8 st. Det är mycket livat i boet/ hela rummet. De far som vesslor genom lektunnlar och överallt. Jag återkommer senare med fler bilder där man ser vad de föreställer. Vi har tagit ca 400 bilder idag men det mesta blir konstigt, antingen spärrar de upp ögonen av blixten, blekta färger eller kolsvarta så man inte ser ögonen eller så har de redan somnat och går inte att väcka, bara läge på och av i stort sett, allt är kul och spännande. (Jag vet, jag ska inte klaga, de är väldigt friska.)

SacredSouls
0

Sukk… De er bare så utrolig lekre. Solid svart og havanna er så nydelig.

En vakker dag (om en del år) så skal jeg ha en av de fargene der.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
0

Du har lyckats bra att fota dem tycker jag,det är ju så himla svårt att få bra bilder när det spralar av energi i dem.Jag har samma problem, dom är ju aldrig stilla men dom är väl för roliga när dom kommer dundrande i fullt ös. Dom är allt granna, å så många att beundra som du nu har. // Inger

Juliette-
0

Dom är helt underbara.. Avgudar 2 grabbar och en tjej i kullen.. VILL HA

MicaelWendell
0

#4. Fotade sjælv idag och ja, det ær ju hur svårt som helst! Aldrig stilla. Satte kamran på autotagning men det hjælpte føga…. Tyckte att din bild på alla 6 såg riktigt bra ut. Tænk att få alla att vara stilla i en hundradel. Inte illa…

Helenaf76
0

Otroligt vackra bebisar. Och jag är ju sååå svag för svart :-)

Nilla
0

Jaa, riktigt ljuvliga ungar… Kyss

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

AFamosa
0

Vissa välsignas med det vackraste av det vackra….Svart och Choklad :) Du fick en jättefin bild tycker jag. Snyggt är svårfångat helt enkelt, ta 1600 bilder till så kanske vi kan få njuta av en bild till i helgen - gläd dig åt teknikens största underverk = Digitalkameran!

:-)) Nu tar jag en tre-tår starkt svart kaffe och drömmer vidare om svarta orientaler….i min dröm har dom givetvis silkiga fanor (det ordnar jag i photoshop:-)))))))))

Lycka till med din vackra oktett Rövardotter!

Louise

Rovardotters
0

# 11. Tack. De är silkiga och glansiga i pälsen men den är kort, mjuk och skön med fina muskler under. Jag ska försöka fotografera mer i helgen då de nästan är 8 veckor gamla.

Nilla
0

Närbilder på deras små anleten önskas! Vi vill riktigt gotta oss…

Avions
0

Så läckra!Skrattande

Rovardotters
0

Här kommer några bilder på några av ungarna vid 8 veckors ålder. De väger nu närmare 1 kg. Först ut är Toulouse och Thor.

Rovardotters
0

Här kommer Tikindi

Rovardotters
0

Här är Tiffany, i knät på "farmor" Ullis.

Rovardotters
0

Här kommer Terrakotta

Rovardotters
0

Sen var det "tuttedags". Jag återkommer med fler bilder senare på de andra också.

SacredSouls
0

Ahhhh ubeskrivelig vakre alle som en Kyssså lekre de er Rovardotters.

Nilla
0

Ja, verkligen en kanonfin kull. Underbara färger och otroligt vackra småttingar!

Rovardotters
0

en till på Terrakotta. De har just nu gått in i "gullighetsåldern" och jag väntar med spänning på att de ska visa mer av sitt framtida utseende.

MalinL
0

De är verkligen jättefina allihop!

MicaelWendell
0

Super vackra!Kyss

kalindas
0

Finfin haka Terrakotta har!
Jag gillar bra hakor på OSH/SIA. Aldeles för få som har det nu.

/Elisa

Nilla
0

Terrakotta är ljuvlig! Vilket uttryck…

Hur ska du kunna göra dig av med dessa rara barnbarn? Det är nog bäst att du behåller allihop. Skrattande

Rovardotters
0

#25 Zilla har en väldigt bra haka och alla hennes ungar har alltid fått bra hakor. #26 Jag kommer inte att låta alla ungarna få flytta förstås, nu har jag ju äntligen fått några honor att välja på och de är alla så mysiga, hanarna också.

tuska
0

Jag fattar inta hur du ser skildnad på alla dessa "småpyren"   Jag har bara tre å funderar ofta   å vem är du då  =)  // Inger

Rovardotters
0

#28 Nu i den här ålderna är de alla egna personligheter så det är inga problem att se skillnad. Men det är klart, ovanifrån ser alla svarta lika ut, man måste ju böja sig ner för att se dem ordentligt. De är som små miniZillas förutom de två havannorna. Det är mysigt med så många ungar, de får väldigt fin muskulatur eftersom det alltid finns någon att leka med, aptiten stimuleras och allt annat också. Det är mycket städning men i övrigt är det bara trevligt.

Nilla
0

Klättrar de i gardinerna, tro? Skrattande

kalindas
0

De hade väl ett Siamessyskon? Har du ingen blid på h*n?

/Elisa

Rovardotters
0

#31 Du får nöja dig med en sexveckorsbild så länge. Siamesen är en hona och heter Tamara men ska kallas för Zelda i sitt nya hem (det är den 15 åriga sonen som har bestämt nytt namn) #30 Nej, de klättrar inte i gardinerna. De leker mest kull och rusar runt genom tunnlar upp över hinder, leker med saker och varandra, ibland är det som en virvelvind. Men de har en väldigt god balans och uppmärksamhet, de är inga klumpedunser. Havannahonan är lite av lekledare, hittar på skoj.

Rovardotters
0

Här kommer en bild på Thula

Fliris
0

Har du ikke et kull til? Med pluto (? Nå husker jeg sikkert feil, jeg som synes han er så fin, men jeg har ikke mulighet til å skjekke navnet for hjemmesiden din er i flash) og Mazetti?

Rovardotters
0

# 34 Nej, det blev inga ungar efter Pluto, tyvärr. Det blev tre ungar, en var dödfödd, en dog efter ett par dagar och vid tre veckors ålder fick den tredje flatchest, svår flatchest, kunde inte andas, svällde upp i bakbenen osv, det gick blixtsnabbt från att vara helt till synes frisk på morgonen till att vara helt platt på kvällen och fick avlivas (min första flatchest någonsin). Det var otäckt!

Mazetti fick därför två av Zillas ungar i den här kullen: Tamara och Tartuffe som hon har tagit hand om med den äran, hon är en väldigt god mor och jag ville inte att hon skulle sörja i onödan. Jag fick ingen fortsättning alls efter kullen med Oh Boy, kanske var det någon mening med det, jag vet inte. Mazetti kommer förhoppningsvis att få en ny kull i sommar med en brunmaskad hane med mycket fina färger, jag återkommer med mer info.

Rovardotters
0

Här kommer en bild på Mazetti med den sovande Tamara

paivi
0

Helt otroligt vackra!

kalindas
0

Tråkigt med flatchesten. Vet hur jobbigt det är, från att vara en frisk pigg bebis som äter bra. Till en liten plattbröstad med stora andningsproblem..:-(

En liten fråga.
Frågat runt lite om flatchest och hört att flera av dem uppkommit i samband med infektion. Smilla hade troligtvis en infektion som orsakade det. Det finns även en liten risk att Azitromaxen hon fick var boven. Eller bara en icke lyckad kombination.
Men jag lutar mest åt infektion…

Märkte du några problem med detta i denna kull? Att mamman hade en infektion?

/Elisa

Rovardotters
0

#38 Hon hade en tandköttsinflammation under dräktigheten tre veckor innan förlossning, en liten som jag botade med tandborstning med Aloevera, ingen antibiotika. Visst, det skulle kunna vara boven, jag vet inte. Har inte varit med om detta tidigare, det var väldigt jobbigt att se den lilla lida så. Jag har nog mest tänkt att det var en dålig kombination men man vet ju aldrig. Attacks hona hade ju något i munnen också och där blev det en massa sternum. Vad jag har förstått på människa så är det väldigt skadligt att gå omkring med dåliga bakterier i munnen, kan leda till alla möjliga sjukdomar. Kanske är det så med katt också. Jag ska se upp med hennes mun framöver. Tandköttsinflammationen satt bara i småtänderna längst fram, jag märkte det endast därför att hon tappade lite nosfärg, den kom snabbt tillbaka med tandborstningen. Aloevera är superbra för tänder och sår.

kalindas
0

Vet en Maine Coon ägare som fick två flatchestkatter. Frågade om hon märkt något på honan. Det hon märkt var att hon hade skrikt lite mer än förra kullen. Speciellt en kortare tag innan då hon skulle kissa på lådan. Man vet ju inte om hon kan ha haft någon urinvägs infektion eller liknade och detta var boven i dramat.
Men visst kan det vara ärftlig på våra raser precis som på burman.

Vad använde du för Aloe Vera? Tandkrämen eller vanlig Aloevera gel?

/Elisa

Rovardotters
0

Vanlig ren (tror det är 97%) Aloe Vera som jag köpte på hälsokost, det är juice som man kan dricka. Katterna gillar det också. Om någon får ett sår, människa eller katt, brukar jag bryta ett blad från min växande Aloeveraplanta och ta saften direkt från bladet på såret, läker allt på nolltid.

Juliette-
0

Gud dom är så fina dina bebisar.. skulle gärna ta hem en på stört Kyss

Attacks
0

Oi,så trist med de 3 dere mistet i det andre kullet. Ble noen av dem sendt til obdusering? At der finnes en svak en i et kull,trenger jo ikke bety noe,ikke de andre heller,men man begynner jo å tenkte og vurdre så mye forskjellig. Jeg er nesten bombesikker at Decibell sin FORL gav hele gjengen sternum,men men. Utrolig kjedelig var det,men kattene bor som fine kosekatter rundt omkring og Decibell er blitt frisk.Det er det viktigste. Nå er det vel litt forskjell også på en lett infeksjon og en nesten totalt ødelagt munn,vet ikke jeg.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Rovardotters
0

#43. Nej, ingen obduktion, de två första gick det så snabbt med. Idag önskar jag att jag hade gjort det men jag är inte van vid att förlora alla ungar. Den kullen var speciellt olycklig, jag hoppas jag slipper det i fortsättningen.

Rovardotters
0

Här kommer en rolig bild på Toulouse. Det är första gången jag har lyckats fånga en sådan här rörelse med skärpa.

Nilla
0

Wow! Du är en duktig fotograf! Häftig bild. Glad

Rovardotters
0

#46 Bara en tillfällighet, kameran är bra, alldeles för bra. Tyvärr får jag inte till blixten så att det blir lagom ljust, det blir för mycket. Nåväl, här kommer en bild på Thor och Terrakotta, också med blixt. Nyvakna förstås, annars hinner jag inte med att fånga dem på bild. Kotten har en liten skitförnäm-nos som jag får pussa så mycket jag vill, det är inte dumt.

Rovardotters
0

Här kommer en söt bild på Terrakotta med tungspetsen synlig.

tuska
0

Va du är duktig att ta foto. Fina katter må jag säja. Syns att du pussat den nosen mycket. // Inger

Rovardotters
0

En sista på Toulouse.

Nilla
0

Vad ska man säga? Ord känns nästan överflödiga…ljuuuuuuuvliga ungar, vilka uttryck de har och en sådan värme lilla Toulouse har i blicken…suck och pust.

Rovardotters
0

#49 Ja, den är ganska rosaSkrattande

tuska
0

Nu måste jag försöka fota mina,men det är fullt ös på dem så det blir bara nå sudd till bild. Det är inte så kul att fota dem när de sover,men det är de stunderna som dom fastnar på bild tyvärr. jag ska göra ett försök jag oxå.  // Inger

Rovardotters
0

#53 Gör det, jag ser fram emot fler bilder på dina, särskilt den där med jätteöron men de andra två är fina också.Kyss

Rovardotters
0

Här kommer en till ganska rolig bild, tycker jag. Det är atleten Tartuffe som klättrar. Man kan också se att lilla Tamara är ganska matglad.

Helenaf76
0

Oh, hjärtegrynen!!! Vilken gosig mage hon har Tamara, mycket pussvänlig kan jag förstå.

tuska
0

Det där va en riktig gosse mage, men då får dom godis mat av dej oxå vet jag. // Inger

SacredSouls
0

Kyss Så flotte de er alle sammen. Nydelige bilder du tar. Nå når det er så mørkt så får jeg bare sånne halvmørke,knipe igjen øynene bilder jeg Ledsen

AFamosa
0

#57 Godismat! Jo, det kan du skriva upp! Vi har hört ryktas om att det vankas kanin i det rövardottska residencet

*unison änglakör utbrister*
- VI ÄR SÅÅÅ HIMLA AVUNDSJUKA!! Kan inte kaninte kanin´te vi också få kanin?!!!!

Hälsningar
A´Famosakatterna

Rovardotters
0

#59 Jepp, det är smaskens

Ziamizzimo
0

Så vakre de er orientaler barna dine. Jeg får så lyst på en havanna selv, når jeg ser slike søte små. Gleder meg til sommeren for da blir det kansje en havanna eller flere på meg også. Glad