Hur smart är din katt?

"Kattcitat"
-Lägg dig inte i vad en katt håller på med, ty de är påhittiga och kommer att pinka på din dator. - Bruce Graham
-När man har bannat sin katt, ser man den i ansiktet och grips av den otäcka misstanken att den har förstått vartenda ord. Och arkiverat alltsammans för framtida bruk. - Charlotte Gray
Hur smart är din katt? Välkommen att dela med dig av just din katts färdigheter. Intressant att diskutera är också kattens intelligens. Vad har du själv för åsikt i den frågan?
Bilder på katter som ägnar sig åt "intelligent" lek/sysselsättning efterfrågas. Känn dig fri att spåna kring ämnet…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Tror att många katter kan detta, men min Donis öppnar alla dörrar som inte är låsta. Hon är även lyckats att låsa ute mej på balkongen. Hon tyckte att det var lite snopet att jag inte kunnde komma in igen.
Har klicker tränat Donis opch hon fattade detta på två sekunder. Så när jag hade lagt ifrån mej klickern letade hon upp den och kom springande högt jamande för att få godis igen!
Min Gucci öppnar också dörrar. Han får inte lov att vara i sonens rum pg av "pinkrisk", men då sonen inte är hemma, öppnar Gucci dörren och går in.
Han öppnar då en dörr som går utåt, mot honom själv. Han tar med bägge tassarna om handtaget, hänger sig fast och trycker ner…tyst och försiktigt.
Han går sedan in i sonens rum, sjunger en triumfeeeeeeerande vinnarsång…samt avslutar med att pinka på sonens nya plattskärm. Ganska väl uttänkt, eller?

Ps. Mina katter skickar också mail. Fast det är tvivelaktigt ifall det når rätt adressat.

Haha, ja de är roliga de små liven. Mina öppnar också dörrar, speciellt till skafferiet där godiset finns…
Augusta lyckades en gång ställa till det lite för mig. Jag skulle över internet skicka iväg en anmälan om vilken inriktning jag skulle ha på min C-uppsats i pedagogik. Det var ett formulär där man skulle kryssa i ett av några olika givna alternativ. Och Augusta satte tassen på musplattan, kryssade i ett alternativ och skickade iväg!!! Jag kommer inte ihåg vilken inriktning hon valde men det var defenitivt inte den jag hade tänkt mig. Snacka om att jag kände mig dum när jag sen skulle försöka förklara för kursadministratören varför det blivit fel ;-)

Her åpner alle dører - Sivert har for vane å gå på soverommet, så sparker han igjen døra så åpner han den og kommer ut igjen etter en liten stund 
Og vil man være alene på toalettet (gjester også), så må man låse døra, ellers får man besøk her! Hehe :)
Ellers åpner Bindi og Susie også dører ved å hoppe opp og henge i dørhåndtaket for å få opp dørene - Sivert er jo så lang, så han legger jo bare labben oppå 
Ellers apporterer de med og Sivert kan "sitt", "hent", "kom" og "slipp" når vi leker med lekene - Susie apporterer også - gjerne i sengen om morgenen med en våt leke (Nilla - tror hun så bildene av Gucci's leke i vannskålen) :o)
Sivert kan også se leeenge på deg så sier han " ma-ma"
Det er veldig morsomt.
Ellers gjør de vel det alle kan, men de er veldig morsomme å være med mine puser :o)
Min Frost (huspus) hun drikker vann med bare labben som hun også dypper i vannskålen før hun vasker seg 
Vet ikke om det teller som "smart", men det er iallefall kjempemorsomt med pusene her i hus :o)

Det sägs ju att ögonen är själens spegel och jag har många gånger blivit alldeles förundrad över den klokhet och visdom som rymms i ett par siamesögon. Eller ja, i djurögon överhuvudtaget, men det är nåt alldeles extra med siamesens blick. Ibland undrar jag faktiskt om det kan vara så att de vet och förstår något som vi människor inte vet. Vem vet, de kanske sitter inne med svaren på de stora frågorna som vi människor, med vårt logiska tänkande, bara kan spekulera om. Kanske är det så att hela historien präglats av ett stort missförstånd, det var inte människan som skapades till Guds avbild, det var siamesen ;p
Bifogar en bild på ett par riktigt kloka ögon.
(Hoppas ingen tar illa upp, jag har full respekt för andra människors religiösa tro)

Här kommer en liten fundering;
Boston begrep med en gång hur han skulle få ut godiset ur en aktiveringsleksak från RC, Kajsa satte sig bredvid och åt upp godiset. Vem var mest intelligent?!
Själv tycker jag att det är ganska ointressant om en katt är intelligent eller inte. Jag älskar mina katter för att de är just katter och inget annat. Kan ju bero på att de flesta av mina katter är "ärthjärnor"
Att en katt kan lära sig olika kommandon tror jag inte riktigt har med intelligens att göra utan kanske mer om godis/kel-sug!!! En katt gör ju sällan något utan att den tjänar på det och det kanske i och för sig är ett utslag av intelligens!
Boston är mest intelligent. Han löste problemet. Kajsa gick på instinkt. 
Det är väl precis som med oss människor. En del arbetar och sliter medan andra skördar frukten. Dock tror jag inte katter tänker på det viset. Kajsa snodde maten på ren instinkt. Jag vidhåller att Boston är smartast, även om du med exemplet nog vill visa på, att bägge är lika kloka/dumma.

#6, mina katter gör likadant! Nemi petar ur godis ur aktiveringsleksaken och Phoenix äter det. Fast om Nemi blir less så har jag sett att han är kapabel att få ut godis själv.
Jag tror att mina katter bara klarar av att tänka på en sak i taget. Ibland verkar det faktiskt som de kan tänka i flera steg, men bara om de har väldigt tråkigt. Som tur är har de inte tråkigt ofta…
Hur ska man avgöra intelligens på katter egentligen? Är min katt smart för att han kan lista ut saker? Eller är han otroligt korkad för att han inte kan avgöra vad som är farligt eller ej och troligtvis skulle bli uppäten eller överkörd på en dag som utekatt?
Morsom tråd.
Tassen anser jeg som ekstremt smart,han gir labb når jeg tilbyr han potetsticks.ALDRI om jeg tilbyr han noe annet 

Ellers så åpner de dører og skuffer her. Sofus sier noe som ligner ma-ma. Jöback er en flink duk pålegger.Uansett hvordan jeg legger den så kommer han å retter på det.
Denne lå litt feil matmor,skal fikse den for deg jeg:

Sofus lagde seg faktisk sin egen mykis sofa en gang:

Hehe..
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hade en diskussion med min Mosters sambo på en släktsammankomst. Han frågade;
"- Du funderar inte på att skaffa dig en hund, då?" De har en söt Spanielvalp som ständigt är i centrum. Jag svarade;
"- Nej, du. Jag har haft hund i många år. Jag har insett fördelarna med katt. Katterna ger precis lika mycket som en hund, men jag behöver inte gå ut och rasta dem. Jag tillade;
"- Du vet…de här raserna har samma intelligens som hunden! De apporterar precis som er Springer Spaniel gör." Han tittade skeptiskt på mig och så sa han;
"-Nej, jag har lovat mig själv, att jag aldrig ska ha katt. FY F**N! "
Vad säger man? Jag stod där lång i synen.
Är mina katter smarta? Tja, sist jag hade släkten hemma, anföll Bassia min Moster. Mostern stoppade ner näsan i kattungekorgen och "gulligullade", varpå Bassia fick nog och drev ut henne ur rummet, med ragg på hela kroppen!!!
Här hemma känner vi av vilka som är kattvänner och vilka som inte är det. Det kallar JAG smart katt!

Inga smarta katter här - dom har nog bott för länge med dalmatiner 
Ja også når de kommer å ser på deg med sine dypblå/grønne og trøster når man er trist og lei.Det er smarte katter det.
#10 Æsj,ja sånne er vanskelige å argumentere mot. Beste er å ikke si noe.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Nietzsche, är fredsmäklare och ordningsman.
Nemesis är totalt stollig.
Kiku är smart nog att inse, att om hon protesterar/ser tillräckligt sur ut så lyder vi.
Jag vet inte om de är så smarta. Jag tror som Canoodles och håller med henne faktiskt. Däremot måste jag säga, att om de tänker så långt att de förstår hur duktigt de kan manipulera oss, då är de smarta!

Jag tycker att mina katter är väldigt smarta och sociala. De drivs förstås av instinkter precis som vi människor gör men de kan också tänka och planera. Jag tycker det är smart när honorna kan räkna och hålla reda på alla sina ungar. När de fostrar dem ordentligt och inte bara är mjölkkossor. Öppna dörrrar, pilla ut saker ur burkar, svara på tilltal, apportera, ja det är ju bra att de kan det förstås, bra om de vill leva och ha kul med oss människor. Smart att de vill och kan lära sig sociala lekar som att spela boll med varandra och med oss människor. Smart att de kan hålla sig lugna på utställningar, där måste de verkligen anstränga sig för att kontrollera sina instinkter.
Jag måste ändå hålla med Dumuzi om att siameser och orientaler har ögon som man kan drunkna i mentalt. Man kan kommunicera utan ord och jag brukar lyda de uppmaningar jag får. Ibland när jag tittar djupt in i Zillas ögon tycker jag mig riktigt se hur hon tänker, då är jag övertygad om att hon tänker som en fri varelse, ett rovdjur och det är där jag inte riktigt hänger med längre i svängarna utan just bara drunknar. Jag är övertygad om att hon i dessa stunder ser sig som totalt överlägsen mig. Jag är också hennes mamma eftersom hon aldrig har haft någon katt som mamma, kanske är det därför hon har så lätt att nå mig och styra mig, Jag kallas förstås också maaaii (mamma Marie) och ibland kostar hon på sig att ge mig dubbelnamn.