OT - Blåsor på fingertopparna?
Jag har fått blåsor på mina fingertoppar, mest på tummarna och pekfingrarna men även i munnen och på läppen. Har ni hört något liknande? Har inte ätit något jag inte brukar äta!
De gör hemskt ont, även fast de är väldigt små…!
Jag har atopiskt eksem på fingrarna, och det blir ju också blåsor och torrt, men det är inte på fingertopparna direkt och det har jag haft hela livet och det känns inte såhär 
Det skulle kunna vara så, läste det här:
_Dyshidrotiskt eksem
"Kraftigare psykisk stress verkar kunna ligga bakom en del fall./…/Cirka hälften av patienterna har s k atopisk bakgrund, dvs har eller har tidigare haft tendens till hösnuva, astma eller böjveckseksem."
_Vi har ett nytt diskmedel, och jag har diskat rätt mycket senaste dagarna, vanligtvis diskar min sambo eftersom jag har atopiskt eksem och så lätt blir torr. När jag var liten hade jag böjveckseksem, och sen jag var ungefär 16 har jag haft på händer och fingrar.. men inte fingertopparna!
Har ju precis gått upp med min sista uppsats på hela utbildningen, och det har ju varit stressande så inih*lvete. Det står att man ska undvika att blöta upp händerna. Jaja, då slipper jag diska idag då!
Det låter inte bra, har du prövat med cortison det kanske läker ut det hela , ta det sedan lugnt för av stress kan man få alla möjliga underliga åkommor…:-))))
uff da.Det hørtes vondt ut.
Håper du finner ut av det og ønsker deg god bedring.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jag tycker det låter som höstblåsor, även kallat mul- och klövsjuka (den mänskliga varianten). Kolla på netdoktor, tror det står något om det där. Helt ofarligt i alla fall, min dotter har haft det för nåt år sedan.
#6 Min lillebror har också haft så. Fast jag tror snarare på eksemvarianten eftersom jag haft eksem rätt mycket förut. Fast en annan variant. Tydligen så är huden hos oss som haft eksem känsligare för andra sorters utslag :(
Svinkoppor?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#7 Ameh, det finns ju inte längre 

#8 Joho, du! Svinkoppor inte bara finns, det är relativt vanligt också. Du tänker på smittkoppor.
Jajamänsan! Smittar som bara den och gör väldigt ont.
#10..altså jeg må jo spørre: Hva i alle dager er svinkoppor?
Imputigo/ smärtande, vätskande blåsor. Vanligt att det smittar när man har barn på dagis/skola.
Samma behandling som med "höstblåsor", baddas med Alsolsprit och Antiseptiskt LHP salva från Apoteket. Ska hållas rent och torrt och har man det i händerna, kan man lägga en kompress och lätt bandage.
Jo då, en sommar drabbades både sonen och jag. Vårdcentralen sa, att det var många barn som hade detta just då. Den sommaren var väldigt varm, vet jag och vi fick det i Augusti. Det gjorde väldigt ont.
http://hem.passagen.se/babysida/prickguiden.htm

#12 Da forstod jeg.Takk.Brennkopper på norsk.Uhu..Det ser vondt ut.Stakkars deg og sønnen.
Vi hade "höstblåsor", inte svinkoppor men nog så smärtsamt.

Svinkoppor låter ju medeltida! Isch!