Orolig, tveksam och ledsen...

Det känns tungt här hemma just nu. Min Nietzsche som jag kämpade med under 7-8 månader när han flyttade hem till oss för att bli kvitt hans magproblem och få honom att öka i vikt (när han var 6 mån vägde han 1253gram), är dålig igen. Och jag behöver stöd. Men jag drar hela historien från början.
Det var diarré då för hela slanten. Han fick Hills I/D både blötmat och torrfoder, och så åt han en annan medicin i 40 dgr. Sen gick vi över på Hills Sensitive Stomach och mellan april'06- aug'06 började han öka i vikt och diarrén gick ned. Sen ungefär ett år tillbaka har han ätit RC Sensible 33, och det har fungerat jättebra.
Men nu är det något som är galet igen. Han har diarré som börjar bli slemmig, och vi har gett honom Diarsanyl och varit konsekventa - INGA SMAKBITAR förutom den mat han redan äter, och nu börjar han tappa i vikt, han har gått ner ca 300gram, och han är en liten kille på 3,8kg, så det märks ganska tydligt.
Det jag känner, inför stundande veterinärbesök, är att jag vill ha mer skinn på näsan, för sist skickade vet. hem mig med Diarsanyl och tyckte det räckte (!)
Vad kan det hela bero på?
Kan njurproblem t.ex ge magproblem, är det någon som har erfarenhet av magkatarr?
Och som slutkläm, det går inte att BARFa honom frisk. Been there done that och det var värre än nånsin. Jag har inte heller den tid/ork/ekonomi som krävs för att kunna BARFa mina katter. Han har annars ätit JW - och det har fungerat bra.
Jag har haft en katt med störd tarm/mage som bara var skinn och ben då jag tog över henne. Hon var dessutom rektalt inkontinent och vägde 2 kg som 2-åring. Vi hade bajsfläckar överallt och hon släppte väder jämt och ständigt + att hon då mer eller mindre bajsade på sig. Min veterinär ställde henne på flera cortisonkurer som inte hjälpte.
Den förra ägaren påstod att katten haft detta problem sedan hon var liten och nu orkade ägaren inte mer och ville avliva katten. Jag var där för att köpa kattunge och tog denna katt med mig på armen och gick.
Följande hjälpte och hon blev helt frisk efter ca 6 månader och kunde sedan återgå till ett bra torrfoder. Hennes störning i tarm/mage läkte ut.
Klistrar in en länk till en veterinär som skriver om allergier, överkänslighet och fodermedelstest. Jag valde renskav som proteinkälla vilket är billigt, finns i små käcka paket och kokas varje vecka och fryses in. Kanske kan det var något?
Håller tummarna för din vackra kille!
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Nu har jag läst den artikeln, och bestämt mig för att gå till Djurkliniken och handla lite hjälp. Jag tänkte köpa Hills I/D åt honom som blötmat, och gå över på bara det och antingen I/D torrfoder eller JW torrisar + en diarsanylspruta till.
Men till en mer praktisk fråga: Hur ordnar man problemet med de 4 katter som nu är vana vid att kunna gå och knapra torrisar 24/7?
Ger man bara torrfoder några gånger/dag? (Jag har ju två småttingar här hemma som jag vill ska kunna äta hela tiden)…
Jag hakar upp mig på smågrejer, bara för att slippa inse allvaret tror jag. Usch, jag är så rädd att det ska vara något som inte går att ordna till 
Jaa, jag gav min katt mat på bestämda tider, säg att hon fick en halvtimme med sin mat i eget rum och de andra kunde då äta sitt torrfoder. Jag släppte sedan ut henne och tog bort torrfodret för de andra. Kanske kan du ge småportioner vid fler tillfällen?
Vill du ge de små ofta, så ta undan honom i ett annat rum en stund. Ja, det ÄR meckigt.
De får redan sin blötmat på bestämda tider 3grr/dag, så där kan man ju emellan stoppa in små torrfodersstunder, och precis som du säger låta de andra äta torrfoder.
Jag har märkt att de äter torrfoder på en gång om man strör ut det på golvet… Bortskämda små djur, men så kan man ju låta de andra äta torrfoder medans Nietzsche är instängd i ett annat rum och äter sin specialmat?
Ja, precis! Det låter jättebra! 
Annars tar jag också tacksamt emot tips på mediciner som jag kan ge till veterinären, vilken cortison, annan medicin som man kan ge t.ex?
Så att man själv kan ge förslag när man kommer dit, så man inte blir hemskickad med "bara" Diarsanyl och dietfoder igen… 
Tråkigt att höra att din kille har dålig mage igen..:-(
Vet ju krånglet även om Spidde aldrig varit sjuk eller mager här.
Ett tips bara…
Personligen är jag inget stort fan av Hills i/d och vad jag läst mig till är detta foder mest framtaget för katter som spyr.
De katter som "bara" har diarre rekomederas Hills w/d istället. Detta för det innehåller mer fibrer.
Ett foder som jag skulle rekomedera dej att köpa med dej hem är Hills d/d, ett foder innehållande ärtor och hjort.
Det är som i/d ett milt foder som flera känsliga katter blivit friska på plus att det till skillnad från i/d är ett fullfoder.
Så köper du dietmat till din kille välj mellan w/d och d/d. Rekomenderar det senare…
Är det slämmigt så låter det som någon typ av infektion. Men jag är som sagt inte veterinär…
Ta standardblodprovet så ser du om det visar något.
Håller tummarna att din kile blir frisk.
/Elisa

Jag kan inte hjälpa men önskar er lycka till. Hoppas att det går över snabbt!

Stakkars gutten!
Har du prøvd et fôr som heter Eukanuba Intestinal? Det er supert på å stabilisere utrolige mager. Det inneholder mer fiber slik at mater rekker å bli fordøyd på en måte..
Ellers ville jeg tatt han med å få tatt en full blodanalyse og eventuell en røntgen eller ultralyd for å titte på nyrene hans etc.
i/d er et fôr for katter som trenger lettfordøyelig fôr etter operasjoner og slikt, og det kan vel også bare gis i en 6 mnd periode før man må ha en pause. Vil tro at det fôret er for lettfordøyelig rett og slett så det kommer fort ut enten ene eller andre veien.

Min burma på 8 år har problem med magen & tarmar. Det har han haft sen han var liten.
Han äter Royal Canins veterinärfoder Intestinal.
Det funkar jättebra på honom. Han har aldrig kunnat äta en massa olika sorters mat & får ingen blötmat eller något sånt.
Så trist.Jeg forstår godt at det tar på og at du blir engstelig. Jeg har desverre ingen råd å komme med men ønsker lykke til. Håper han blir bedre snart.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Veterinären tyckte i/d, men jag kan ju köpa några burkar d/d och kanske w/d också.
Det jag är orolig för är att det ska vara något med njurarna, eftersom det kommer tillbaka nu när han är snart 3 år… 

ibland kan man få ge kortison under lång tid så att tarmen får läka ut ordentligt innan man får bukt med problemet. Katter har dessvärre en tendens att kunna få kroniska tarmproblem.
Min snart 11 år gamla siames har haft besvär med magen i ca 8 år och det finns inget som hjälper. som tur är verkar hon trots detta inte må dåligt av det och går aldrig ner i vikt utan håller sig i utmärkt kondition. Tur är väl det för vi har nog provat allt och ändå är hon lös i magen.
Det viktiga är att inte ge upp för snabbt och byta foder hela tiden, utan ge tarmen en chans att läka sig och vänja sig om du byter till nytt.. man vill oftast ha en omedelbar förändring och det är inte alltid det kommer direkt, utan man får ha tålamod! (vilket inte är det lättaste ibland.)
Hoppas det löser sig snart för din misse, då han gått ner i vikt och behöver lägga på sig igen.
Det låter lite som Spidde. Han har aldrig varit sjuk eller riskig i pälsen. Nu är han slank och fin, men när han var yngre var han t.o.m fet.
Spiddes mage är troligtvis även coronarelaterad och stressrelaterad.
Ett par av hans barn har ärvt magproblemen och magen blir sämre på dem så snart de går upp i stress.
Mitt fodertestande har nog gjort att Spidde aldrig blir riktigt bra. Plus att katter med corona lätt kan bli kroniker.
Hans barn har kommit till hem där de inte laborerar så mycket med foder och till 99% fungerar deras magar. Men blir de stressade så rasar det.
Ska bli spännade att se hur Spiddes magen blir nu när lille Odin flyttar hit…
Tror han komemr bli glad när han får en buskompis iallafall..:-)
/Elisa

Hej!
Jag har sålt en katt som ofta varit dålig i magen, ägaren har provat det mesta och nyligen gjorde hon en biopsi på kattens magsäck och då upptäcktes att katten har en allergi mot viss typ av protein. Du kan kontakta Malin på malin_welcome@hotmail.com
Hälsa från mig.
mvh ethel
Jag föreslår att ni pm:ar telefonnummer och övriga kontaktuppgifter. Vi ska vara försiktiga med att lägga ut sådant på nätet. Jag suddar numret. 
Det låter som en intressant sak för Spidde. Är dock lite orolig när det gäller att göra biopis på katterna. Gjorde det i o för sig på Jackson och det räddade hans liv.
Har en veterinär här som gillar att skära i stackars oskyldiga djur. Han hade säkert ställt upp…
/Elisa
Nietzsche gick på en 40 dagars kurs cortison första svängen, och då åt han bara i/d. men det tog längre tid än 40 dagar att komma underfund med var det var.
jag och min sambo pratade igår, och bestämde oss för att boka tid hos veterinären och göra blodprov, prata om biopsi och be om kortison igen 
Vi funderade redan första gången Nietzsche var dålig att ta en biopsi, menavvaktade och han blev ju trots allt bra igen.
Det är så hemskt, för jag märker att han är hungrig hela tiden, men han får ju inte äta mer än vad hans tarmar klarar av
Allergi mot en viss typ av protein har jag hört förut - en tjej som hade en ragdoll som faktiskt åt vegetabilisk kattmat utblandad med sin egen, just för att han inte tålde proteinet så bra.
Det som är så jobbigt, är att det finns så många anledningar och vägen att hitta rätt orsak till Nietzsches problem känns lång just nu.
Det blir ju mycket av uteslutningsmetoden. Men det är iaf inte Giardia, så där är en orsak borta!

Det är bara proteinet man kan vara allergisk mot så det kan vara en vits att byta proteinkälla. Den vegetariska kattmaten är ganska svår att få tag på tror jag men finns på goodstore i Stockholm. http://www.goodstore.se/sortiment.php#ovrigt

Här finns hembeställning om du vill prova. Jag tycker Amí verkar bättre än Benevo, det hade mer protein 33 %.
Är det inte lättare att sätta honom på fodermedelstest och kanske slippa både kortisonkurer, biopsier och diverse nya specialfoder?
Sätt honom på en ny ren proteinkälla, följ protokollet till punkt och pricka och för nogranna anteckningar, det är mitt råd.
Har han en skada i tarm/mage får denna då chans, att läka ut PLUS att du genom fodermedelstestet själv tar reda på vad vilken kost han inte tål. Min "problemkatt" älskade kokt renskav! 
Ett blodprov för att se att allt står rätt till, är naturligtvis att föredra innan du påbörjar eventuellt fodermedelstest.
Någon mer än jag som har erfarenhet av detta fodermedelstest?

Jag vill inte utsätta honom för fodermedelstestet, än. Att sätta honom på renskav/viltskav känns som en dum idé när jag är ganska säker på att det är för svårsmält för honom :(
Jag vill först att han ska vara i lite bättre skick. Jag vet redan att han tål kyckling/kalkon och fågel bättre än övrigt kött och fisk - som verkar vara för starkt för honom. Därför får han i/d nu :)
Men det kanske är en idé att blanda ut hans JW med vegetabiliskt foder i framtiden? Efter en biopsi skulle jag ju få veta med säkerhet (kanske) vad problemet är, istället för att testa hit och dit på eget bevåg.. det är lite så jag filosoferar över dilemmat och min egen tveksamhet just nu..
Vet att det finns vegfoder på Djurmagazinet här i stan. Ska först och främst prata med veterinär om cortison, tror inte att hans mag/tarm kan läka sig själv när det är slemmigt längre…
Att han tål kyckling/kalkon är ju jättebra. Då har du något att utgå ifrån i allafall. Du vet bäst vad din katt behöver.
Inte min mening att låta "redig", hoppas att du tar det på rätt sätt.

Her er en lik til et naturprodukt som hjelper mageproblemer - er ufarlig å bruke;
http://www.nativeremedies.com/petalive/petaliverunipoo-pet-diarrhea.html
Karitzy(。❤‿❤。)
#23 Nejdå, du låter inte redig - och jag tar absolut inte illa upp! :)
Det är jag som försöker komma underfund med hur jag ska gå tillväga, därför jag filurar så mycket. Man tar åt sig lite av alla tips, snarare än att köra stenhårt på en linje ;)
Idag är det extra jobbigt för min sambo jobbar, så jag får sköta katternas mat och hela baletten själv.. :(
Det är inte lätt att ge honom Diarsanyl för han tycker det smakar urk på burk :(
Just nu är jag nog i ett förnekelsestadie, min bebis är inte SÅ sjuk, det här går över. Fast nånstans i bakhuvudet så plingar en varningsklocka om att jag kommer förlora honom i förtid och att allt är åt h*lvete…

Ja, det känns som att goda råd och stöd haglat över mig, och jag är jätteglad för att vi ställer upp så mycket för varandra här på sajten :)
Jag ska hålla er fortsatt uppdaterade.
Idag har han iaf bara varit på toaletten en gång, även om det inte var speciellt 'fin' avföring så är det bara en enda gång!
Jag blandar ut hans mat med rumsvarmt vatten, så att han får i sig extra vätska eftersom jag tror mkt av viktnedgången lär bero på vätskeförlust. Man vet ju själv hur man blir efter magsjuka :/
Jag är dock väldigt glad över att han den här gången inte kräks, det gjorde han som liten när han var dålig då.
Tack igen allihopa!
Jag ska pussa på Nietzsche från er alla nu :)

Du kan alltid testa att ge Flagyl (antibiotika)i 14 dagar.
Gjorde det med en av mina katter som ständigt hade diarré och det blev äntligen bra.
Tips ang. Flagyl är att be och få tabletterna. Spidde skulle hellre dö än att svälja mixturen…
Samma med övriga katter här.
/Elisa
Jodå, finns det tabletter så tar jag helst det. Förstår inte varför det finns en föreställning om att det är enklare att ge flytande?
Att ge Diarsanyl är ju inte helt enkelt bara det :S
Flagyl + Prednisolon (cortison) är det första jag tänker prova. Tillsammans med Hills i/d blötmat och JW - eftersom det fungerat förut.
Sen är plan nr två om det inte blir bättre av medicinering, att göra en biopsi och sen utgå ifrån svaret på den med behandling då.
#1: Klistrade in länk till artikeln, om jag någon gång skulle behöva den.
En fundering, varför skall man koka köttet? Blir det mer lättsmält för en dålig mage?
BARFar delvis här hemma (ur Matildas Kokbok, det där receptet där med hela malda kycklingar, grishjärta mm), tycker det är smidigt med det råa köttet och slipper matoset. Ni skulle ha hört vad familjen sade den gången jag långsamtorkade strimlad lever i ugnen, till kattgodis…
Jo, jag vet att det luktar illa när man kokar köttet. Det är naturligtvis valfritt.

#32- Nej, faktum är att det blir precis tvärt om….om man inte vill be om extra magproblem med gaser, knip mm. Tarmfloran hos rovdjur blir alltför sur av tillagad mat och det resulterar ju ofta i överkänslighet, magproblem och även gula slemmiga morgonkräkningar.
Rått kött- färs av något slag skulle jag välja. Koka absolut inte bort de viktiga enzymer som skall hjälpa o spjälka hela matsmältningssystemet.
Sedan undrar jag ju alltid samma sak (tjatig nu;) Varför vill vi så gärna koka rovdjurens mat??? Våra kor o hästar får ju äta "ifred"…jag kokar i alla fall inte hö till min häst.
Var sak har sin perfekta plats i naturen- och vi behöver ju inte nödvändigtvis ändra på allt bara för att vi kan :-)))
Louise

Anledningen att man vill ge flytande medicin till just katter är nog mer för ägarens skull. Många har problem med att få i sin katt tabletter.
Hundar är ju så lättlurade så där kastar man bara in en köttbulle i truten preparerad med diverse medikament!
Men jag tycker det är lättare att ge tabletter än flytande?
Intressant från A_famosa om kokt och rått kött. Däremot tycker jag minsann mina fiser något fruktansvärt efter fläskfilé rester innan tillagning - beror det på att de inte är speciellt vana vid det?
Nietzsche har ofta blivit litet dålig av rått, men Nemesis och Kiku har aldrig haft problem med magen. Jag tror Nemesis skulle kunna äta småsten och ändå ha perfekt bajs!!
Jag hade en Schäfertik som hade problem och hennes kött köpte jag i stora block och kokade. Det kokta köttet sattes sedan in i kylskåpet och höll sig då bättre, än om det skulle varit rått.
Det är anledningen. Bekvämlighetskäl alltså. Det råa köttet blev fort dåligt och man fick slänga det sista.
Jag ska tillägga, att jag på inget vis är expert på kattmat. Jag valde renskav för att det är en proteinkälla som vanligtvis inte finns i djurfoder och det fungerade bra. 

Jag tror Nemesis skulle kunna äta småsten och ändå ha perfekt bajs!!
;-))) Vissa har helt enkelt plåtmage
Du, Nilla- kul att du nämnde Renskav. Jag åt det idag till lunch, gjorde en smarrig svampgräddsås till, en redig klamp med lingonsylt…och några potatiskroketter vid sidan om MUMS!

Fy, vad jobbigt för dig och vackre Nietzsche. Jag önskar jag hade några råd utöver de du fått, men tyvärr. Hoppas nu du träffar en bra veterinär som tar sig ordentligt med tid för er och inte bara gör en slentrianmässig undersökning.
#34 Träffade en veterinär i veckan som blev förfärad över att jag gett mina kattungar rå nötfärs med äggula i. "Det är INTE bra mat för katter, det bästa att ge dem är Royal Canins torrfoder" Hm, funderade på om hon kanske var giraffexpert och grymt uttråkad…
#38 Alltså, det är sant. Hans mage måste bestå av en konservburk med småsten som maler ner det han stoppar i sig.
En av hans favoriter är brödpåsar - dvs han äter upp både påsen och bröden i påsen. Och han kan äta i mängder!

#40 Min Ozzi är precis sån! Äter allt!! Och har under sitt elvaåriga liv aldrig en endaste gång haft krångelmage.

Jag tycker också tabletter är lättare men dom flesta kattägarna ber faktiskt om flytande.
Mina bara spottar och fräser åt flytande.

#39 Jeg BARFer mine katter og det har hendt flere ganger i dyrebutikker at jeg nesten blir skjelt ut av de ansatte fordi jeg ikke gir dem tørrfor. De aner ikke hva BARF er eller hva det er sammensatt av, men likevel sier de at det er best for katter å spise tørrfor. Nå sier ikke jeg at tørrfor er kjempedårlig, men BARF har mange fordeler og jeg regner det som bedre for kattene dersom man har tid, ork og økonomien til det. Det er billigere, kattene blir bedre av det, magen blir bedre, de bæsjer mindre, de bruker ikke opp vannreservene sine etc. Men dette mener altså ansatte i dyrebutikker at ikke er noe bra for katten din. Det irriterer meg når folk ikke vet hva de snakker om.