en fråga..
hur stort behov tror ni att en osh/sia har att vara i sällskap med en av samma ras?

det är inget nödvändigt att kompisen ska vara av samma ras, det viktigaste är att det finns en kompis och gärna en "piggare" ras.
Säger som #1.
De blir lätt lite "knäppa" om de får vara ensamma. Kan fungera jättebra med en annan ras. Dock har jag märkt/hört att de är lite av rasister. Ibland har de inte samma språk som övriga katter…
Har placerat om två av mina katter som enda OSH i huset. I båda hem finns huskatt som fick gå in och ut. Det roliga är att sen Orientalen kom i huset så håller sig även huskatten inne oftare…:-)
/Elisa

Håller med övriga talare! En kattkompis är viktig, vilken ras tror jag inte har någon större betydelse! Jag har ett radarpar här hemma bestående av Hottis Oriental och Disa Huskatt!!!

Kattsällskap är verkligen viktigt men det går bra med andra raser och huskatter också beroende på vilka sorts individer de är och hur gamla de är. Sätter man ihop en vuxen oriental med små huskattsungar (som min dotter har gjort), kommer huskatterna att bli väldigt präglade på orientalen och bli mycket mera sociala och påhittiga än vad de annars troligen skulle ha blivit. I min dotters hem är orientalen "pappa" till sina huskatter trots att de numer har växt om honom och i stort sett är dubbelt så stora. Allt han gör det gör också de, väldigt kul att se då de är en väldigt harmonisk liten kattfamilj. Har också sålt en siamesunge som fick en brittisk korthårsunge som kompis, det fungerade också alldeles utmärkt. Har fler exempel på liknande solskenshistorier. Tror dock att det kan vara lite trist för en sia/osh unge att hamna i ett hem med gamla huskatter där det inte händer så mycket mer än att äta och sova…

Instämmer nog… men är himmla nöjd själv att jag skaffade två siameser samtidigt!
Min första unge flyttade till ett hem där det fanns en Bengalflicka. Ungarna i andra kullen flyttade till hem där det fanns SIA eller Oriental, huskatter och hundar.
Finns det bara en katt/hund i det hushåll kattungen flyttar till, spelar det nog ingen roll vilken ras det rör sig om…de två kommer ty sig till varandra.
Men har man en större kattgrupp med flera katter, ser man tydligt hur raserna Siames och Ocicat föredrar sin egen sort.
Ja, det är klart att en Siames får mer ut, av en aktiv kattkompis, men en gammal stillsam Perser blir nog en lika god vän.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Vår Orientalhona lever med en huskatt (førvisso NFOxMCO, men ændå). Han ær kanske inte den mest sociala av de två. Det ær oftast, ja næstan alltid, hon som søker hans nærhet. Han dæremot ær lite før lat før hennes smak. Hon skulle sækert må lite bættre av en med samma sociala pigga humør som hon sjælv. Jag tror att nær vi får fler OSH eller SIA i huset kommer de att gosa i høg tillsammans. Vår huskatt kommer sækert att vara vælkommen, mer ær vælkommen tror jag, men jag tror ændå att det kommer gosas och busas mest mellan de orientaliska raserna. Men som sagt ær detta inget jag vet ænnu. Vi får se om jag behåller en ur vår nuvarande kull eller om det kommer in en ny i framtiden…

Alfons lever ju bara med skogkatter och min blivande kommer göra lika så. Dock har jag vilda NFO som river huset samtidigt som de är extremt sociala så de är nog lite med OSH (i alla fall 2 av dom) sen tror jag de är viktigt du har en som vill ligga och mysa de märker jag Alfons alltid vill han tar hunden eller Jonte hans stora idol.. Jag har med en katt här hemma som älskar att ligga och mysa i ormgrop och jag vet redan nu de kommer bli min blivande OSH idol. Hon hittar på mest satyg och ligger gärna tätt 
De mysigast som finns är ju när hon och Alfons ligga och kramas som de alltid gjorde när Cornelia bodde där en kortare period då jag trodde hon skulle löpa och paras.. Så av alla våra katter gillar Alfons henne bäst med.. Dock skall hon bli min blivande lilla skönhets kompis 

Tror att de flesta katter har behov av sällskap framför allt de lite mer pratiga raserna såsom Siames och närliggande raser och rexar
Jag har 5 katter 1 stor bonnkatt , 2 cornish rex, 1 exotic också lilla Dosan, hon är bästis med exoten och den ena rexen, dom har skit kul ihop, dom springer och leker så mattorna far i hela huset, jag har en trasmatta i vardagsrummet, och den kasar ofta ut i hallen när lilla Dosan och hennes kompisar leker tafatt, och det gör dom jätte ofta, men allra roligast tycker lilla Dosan att det är leka med sin skinnknut.. och det tycker vi tvåbentingar nog inte är lika kul, men vi brukar bita i hop och slänga den och hon hämtar den och vi kastar…. så skulle vi kunna hålla på i dagar Dosan tröttnar ej, hon är väldgit uthållig jag önskar jag hade lite av det…..

Vår Hugin flyttade in hos oss och våra två "huskattstanter" och han har satt fart på dem ordentligt.
Wilma och Miyagi lekte inte särskilt mycket med varandra förut, men, nu kör de vilda race alla tre, han var precis den vitaminkick de behövde.