Era honor
Min lilla smula Mathilda fyller 8 månader idag och visar inte minsta tecken på könsmognad. Dock åker pappa Gucci till veterinären för Kastrering imorgon…för säkerhets skull.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Tror det er veldig varierende.
Kiss løp første gang 4 mnd,men ventet en stund til neste gang, Decibell var 7 mnd,men hennes datter Susie kniper igjen fortsatt,og fyller 1 år i slutten av denne ¨måneden(Hennes pappa var klar 6 mnd)
Tror sånne ting kan være veldig linjebetinget,lys betinget og også om dem lever med fertile hannkatter eller ei.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Mina honor har löpt vid 7-8 mån, de har alla löpt varannan vecka.
Därför har jag parat dem ganska tidigt. Jag vill inte ge p-piller till en unghona så det har jag inte gjort. Däremot har de fått p-piller efter kull, när kullen är utfllyttad om jag inte haft möjlighet att para dem just då. Toma löp funkar inte i längden.

Ja visst är de olika.. skulle dock vara intressant att se hur många som faktiskt är jätte tidiga i sina löp osv.

Maya kastrerades när hon var sju månader gammal; hon hann inte löpa.

Ingen av mina 4 tjejer har varit extemt tidig, de har väntat tills de varit åtminstone 9-10 månader. Buffa hade sitt första löp förra veckan och hon är snart 11 månader. Dazy var runt 12 månader.
Jag har ju en kastrathane som bistår mina flickor i deras nöd så de löper inte särskilt ofta. Märker också att det är lugnare nu på vintern i skummet än på sommaren.
Själv använder jag inte p-piller eftersom de löper så pass sällan att de inte löper ner sig plus naturligtvis att jag för tillfället inte har någon fertil hane här hemma.
Har en hona på 7 månader som inte börjat löpa ännu. Tror iofs det skulle kunna ha att göra med att det är vinter…
Sen har jag en fertil kille hemma, så jag vaktar noga på småtecken på att hon skulle börja vara på gång, men då är det hans kulor som ryker. P-piller kommer jag eventuellt att ge, beroende på hur ofta och hur påverkad min lillsnuppa blir av löp.
Funderar ju på att para henne i mitten av juni, så jag håller tummarna för att hon blir 'sen' :D
Smilla löpte första gången när hon var 8 månader, väntade sen ca en månad innan hon löpte om. Nu väntar vi på att hon ska löpa igen för att då para. Hon är nu 10,5 månader.
Tingeling var 7,5 månader och löpte igen efter två veckor och därför får hon nu p-piller vilket fungerar bra.
Stella började löpa vid 6,5 månaders ålder, fick p-piller som hon inte tålde och fick livmoderinflammation som följd. Fick rådet av veterinär och tre uppfödare att para henne vid nästa löp vilket jag gjorde. Hon blev därför mamma redan när hon var drygt tio månader. Tyckte själv detta var väldigt tidig, men hon fixade det hur bra som helst. Hon fick sex kattungar och var en suverän mamma. Mjölken räckte dock inte riktigt till och så har det även varit i hennes andra kull och därför ska hon kastreras nu. Hon får för många ungar helt enkelt.

Ja, mina flickor känner du ju redan ;-)
Electra ville ut och träffa killar vid 5,5 månads ålder och löper med ca två-tre veckors intervall. Precis som #8 beskriver så valde också jag att låta para henne relativt tidigt, drygt 9 månader. Snart kommer jag att sätta henne på p-piller tills nästa parning är aktuell.
Blondie däremot väntade tills hon var drygt åtta månader med att bli könsmogen och har längre mellan löpningarna.

Min tjej va precis över året när hon började löpa.
Löpte varannan vecka.
Hon fick gå på p-piller knappt 2 månader, för det passade inte att para henne då.

Åhh hjälp vad era flickor löper.. min persertjej väntar 6-8 veckor mellan löpen, vldigt sknt förutom när man försöker planera in en parning.. =)

Augusta började löpa vid ca 6 mån och löper, periodvis under året, var tredje vecka. Hon har mycket kraftiga löp och vi har därför under kortare perioder satt henne på p-piller innan hon fick sin första kull. Hon blir dock riktigt grinig av pillerna. Vi parade henne ganska sent pga. att vi haft katt med FIP och ville därför försäkra oss om att hennes titrar låg på en stabil låg nivå. Hon hann därmed bli drygt 2,5 år.
Edda var äldre, ca 10 mån, när hon började löpa. Men nu har vi, precis som #6, en kastrat som är framme och passar på när flickorna löper. Så Eddas löp har varken blivit speciellt täta eller kraftiga. Är det någon som vet om det finns några risker med att en kastrat parar så att honorna blir skendräktiga gång på gång? Har funderat på det och försökt att luska lite men inte hittat något direkt svar.
Ja kastratparningar kan leda till livmoderinflammationer, dels pga att kastrater tydligen inte ska vara lika renliga som fertila hanar och dels för att upprepade skedräktigheter kan ge upphov till livmodersinflammation.

Tusen tack för svaret!

Läste precis på ett annat forum där man diskuterade skendräktighet hos katter och det är ett väldigt ovanligt tillstånd till skillnad mot hos hundar.
Honorna blir inte skendräktiga för att kastraten parar dem däremot får de ägglossning. I och med att ägget lossnar sätter vissa hormoner igång för att underlätta dräktighet. Dessa hormoner kan fortsätta produceras i upp till 6 veckor sen kommer ett nytt löp.

Jo, det var nog snarare det jag menade. Skendräktiga blir de nog inte eftersom de inte visar några fysiska eller beteendemässiga tecken på dräktighet. Det var kanske lite klantigt ordval av mig. Bra att du förtydligade detta

Jag tror faktiskt inte att kastratparningar på något sätt ökar risken för livmoderinflammation. Själv är jag mer rädd för p-piller eller täta löp så för mina flickor är kastratparning ett bättre alternativ.
#16 Det var absolut inte min mening att låta mästrande och kort i tonen. Var gruvligt trött i går kväll efter 13 timmars jobb och tänkte mig inte riktigt för… Sorry

Mina honor brukar börja mellan 8-10 månader, men har också haft 5 månaders kattungar som löper.
P-piller har jag provat ett antal gånger och lika många gånger har mina katter fått livmodersinflamationer, så numera parar jag hellre tidigt eller låter min Kastrat Oya para då han villigt ställer upp.
# 17 håller med dig. Jag Har hittills inte haft några negativa upplevelser med kastratparningar.. det brukar ta ca 40 dagar innan honan löper igen efter en sådan parning och det tyder på att honan haft ägglossning.
Jag är mer rädd för att ge mina katter hormoner eller ha dem löpande i tid och otid med livmodersinflammationer och avmagring på grund av många löp som resultat.
Och Oya ställer gärna upp som den gentleman han är. Han ser överlycklig ut när han får para just siames, då detta var förbjuden mark när han var fertil, på grund av sitt silver. (Men sphynxar håller han sig undan, de ser ganska otäcka ut utan päls.
Klart han måste ju dra gränsen någonstans..)
Tidigaste parningen har skett vid 8,5 månaders ålder då honkatten löpte, för att sedan bara göra uppehåll några få dagar och börja igen. Då parade jag honan som var väldigt väl utvecklad och hade en vikt på nästan 4 kg. Jag kände mig trygg i detta då hon var så stor. Allt gick bra och 6 bebbar kom till världen.

Honkatter som jag fött upp har överlag varit tidiga; de kan löpa från 4 månaders åler. Vid två tillfällen har jag sålt kullsyskon, hane och hona, till samma familj - de har då gett p-piller till honan för att sen kastrerat hanen (vid tidiga tecken på könsmognad) och sen kastrera honan.
Jag har kastrater som ibland parar mina fertila honor och jag har inga negativa erfarenheter av detta.
mvh ethel
Ja jag skulle också föredra kastratparningar framför p-piller eller många tomma löp. Däremot vill jag inte att mina unghonor ska blir parade och skendräktiga av kastratparningar.
Har för mig att någon här på forumet (tror det var Kalindas) som skrev om att hennes unga honkatt fått livmodersinflammation till följd av kastratparning.
Jo det stämmer. Bianca fick pyo efter första löpet. Då parad av fodervärdens kastrat.
Valde att kastrera henne istället för att behandla.
/Elisa

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jo, även om det kanske inte är helt riskfritt med kastratparningar så tycker nog jag också det känns som ett bättre alternativ än p-piller och täta,upprepade tomma löp. Rufus får väll fortsätta roa sig med damerna här hemma ett tag till. Och att ge p-piller till Augusta är nästan som att bjuda in djävulen i sitt hem, hon får ett vidrigt humör,supergrinig.
#17 Ingen fara, inte uppfattade jag dig som kort i tonen eller mästrande. Jag tycker bara det var bra att du tog upp skillnaden ;)

#22 Puhhh, vad bra!!!