Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1031 ggr
Juliette-
0

OT Livrädd hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch jag är så ledsen men jag måste bara få klaga lite hos er (förlåt inte kattämne)

Jag var i tordags ute med mina tikar på eftermiddagen. När vi gått en bra stund börjar några snorungar smälla smällare inte långt ifrån oss på en kulle. De eka och lät över hela bostadsområdet och Julia en av tikarna som redan var rädd innan för smällare fick panik och drog som en oxe för att snabbt komma hem..
Skyndade mig hem för hennes skull för den paniken.. även om jag då i de fallet lite på nått sätt berätta de var farligt. Fast min hane är ännu mera rädd (tur han inte var med då) han brukar jag alltid skynda mig hem (då han drar så hans tunga blit blå och han knappt kan andas av smällare) han har ju däremot aldrig varit rädd nästa gång vi går ut med Julia..

Julia är jätte glad när vi skall gå ut springer till dörren.. väl ute kissar hon direkt utanför dörren sen skall hon in.. Hon vågar inte gå stretar emot.. Igår drog jag med henne och tänkte de ger sig väl men alla promenader igår och idag med.. Vad skall jag göra.. Gumman är rädd att gå ut :( så ledsen jävla föräldrar som ger snorungar smällare och inte alls fattar att de finns dom som är rädda

Så ledsen behövde bara skriva av mig.. Tycker så synd om henne.. alla ljud ute får henne att hoppa till :(

[hakkapelitta]
0

Men usch vad trist :((
Funkar det inte att berömma henne med godis och liksom 'leka' ut henne genom dörren t.ex?
Så att du inte tröstar henne (jag tror de förknippar det med att man är rädd/arg) nämligen, utan istället liksom ger henne massa tecken på "oj vad roligt vi ska ha när vi går ut"?

bara.. lite funderingar. jag vet ju hur insatt och duktig du är med hundar, men ibland när det gäller ens egna bebisar behöver man lite råd och stöttning, du vet ;)

Juliette-
0

Jag bor ju på 3:e våningen sen är de en trappa ut från källardörren så att gå igenom dörren upp för trappan och ut är inga problem. Att leka ge godis är att belöna vilket skulle få henne och tro hon är duktig.. Jag ignorerar men de hjälper inte för långsint har hon varit hela sitt liv.. Skall gå och släppa dom på fotbollsplanen få se men jag vet inte… hade henne lös då stod hon bara som en staty (hon som brukar springa som en tok och välta alla vi möter) men jag får väl försöka leka eller nått mer kan jag ju inte förstöra men att ge godis blir nog ta svälj rädd igen liksom.. hmm Tanten är ju 8år hon är inte dum haha.. Lura henne går nog inte.. Hon har ju panik så hon varken hör eller ser.. Skall försöka ta med fotbollen och kasta lös med de andra tikarna för då måste ju hon ha bollen (ja alla saker är mina och tror du de är dina är de mina i alla fall Julias motto vad gäller leksaker) så de kanske hjälper men frågan om.. hon är som sagt långsint och minns allt..

(Hon hatar tillexempel min systers son som kröp på golvet som liten och råka tränga in henne i ett hörn de är 7½år sen men hon tål honom inte. han som är den mest djurvänliga stjäl på denna jord) så ja hon är lite av den egna sorten

kalindas
0

Tycker det blir mer och mer smällare och raketer för varje år. Man undrar vad föräldrarna tänker när de ger sina barn raketer?
Förbjud smällare och raketer till allmänheten och låt det bara skjutas på speciella platser vissa gånger om året!

Ang. din hund jag förstår mycket väl vilket helvete du har! Mina är inte rädda men kraftigt berörda.
Valet är om du har möjlighet att åka från området och få henne att slappna av på ett helt nytt ställe. Lek och busa med henne.
Testa sedan att göra samma hemma på området och få henne att glömma skräcken.

Godis tror jag inte gör så mycket nytta. Det är som du säger att hon hade undrat varför hon får en massa sådant utan att göra något.
Gillar hon att kampa så kampa med henne. Är hon bolltokig så lek med bollar.

Jag hoppas du får skräcken att släppa iallafall under resten av året. När smällandet börjar igen, försök åk bort med henne…

/Elisa

Juliette-
0

#3 Jag har varit ute på landet hela jul och nyår och de har varit guld. Trodde faktiskt inte man skulle behöva oroa sig så mycket 10jan. De var ju tack vare de vart så nära som de vart såhär. Hon har ju hört smällare ute förut.

Tyvärr har jag inget körkort eller bil så att åka iväg är tyvärr svårt.. Skall försöka byta promenadsrunda och gå åt andra hållet få se får försöka allt jag kan komma på..

Hon har de så starkt i minnet så hon är rädd hela tiden nu inge vidare :S Tack och lov är de samma gamla surtant inne

kalindas
0

Har du märkt om hon blivit extra ljudkänslig sen detta? Det kan hända att hon fått trumhinnorna skadade. Vet hundar som fått det och därför plötsligt börjar reagera på skott.

För mig var det lugnast att flytta till landet, både för mig och hundar. Smäller här också, men inte lika mycket.
Sen är nog alla föräldrar och barn ganska glada på nyår då det slipper ilskna blickar och hot från mig om de har smällare i närheten av mina hundar…Flört
Hör inte till de personer som varken slåss eller blir arg.
Men skulle någon smälla av smällare eller raketer i närheten av mig och mina hundar. Om jag väligt bett dem att låta bli.
Då hade jag nog slagit ner personen oavsett ålder eller styrka…Fot i munnnen

/Elisa

kalindas
0

Förresten…
Är det en Kelpie du har?

/Elisa

Juliette-
0

Jag hade mina 3 tikar med på denna promenad och de andra vart inte ett dugg rädda och då kan en av dom reagera ibland så hon var väl känslig denna dag jag vet inte.. Hon var ju rädd innan och har varit de i hennes snart 8år för smällare så jag vet inte.. blir de inte bättre inom en tid måste jag nog gå och kolla öronen men de var ju inte så nära att de borde ha skadat hennes hörsel..

Japp Julia är en Kelpie

Haha känner igen de där vet inte hur många ggr jag har skällt och skrikit åt folk som smäller smällare nära eller i närheten eller bara smäller då 2 av dom blir rädda inne med.. Hua men i år for jag ut på landet istället hehe

ChatNoir
0

Man kan köpa skivor med smällare och fyrverkerilud och träna hemma. Börja med låg volym och trappa upp. Fast det visste du kanske.

Juliette-
0

#8 japp jag vet.. beställde en för flera år sen men den var slut på lager då sen har de inte blivit av

kalindas
0

Hade en sådan hemma. Den fungerade inte. Ingen hud reagerade på att de smällde från stereon…
Fast kanske kan göra nytta om de är extremt rädda.

Det är ett helsike med vallhundarna och ljudkänslighet.

Jag tror de har bättre hörsel, plus att de ska reagera på ljud med tanke på vad de användes till.

/Elisa

Juliette-
0

#10 Fast jag har en hund som inte klarar smällare änns på radion

Hyacint1
0

Har ingen hund men jag lägger mej i ändå i … det sägs ju att dom ska försöka att förbjuda för privatpersoner att köpa smällare till nästa nyår, det är tydligen bara få inköpas för större evenemang och samankomster…. jag hoppas att det blir så, det är ju löjligt att se stora vuxna karlar bli som småbarn när dom ska ut och skjuta på nyårsafton…. så kul är det ju inte…och sackars alla hundar , till och med lilla Dosan satt och skakade under köksbordet när vi kom hem efter midnatt på nyårsaftonen.Så nu vet jag att det går inte att lämna henne ensam hemma fler sådana aftnar…..Hemlis

Juliette-
0

#12 Ja de är många protester men jag tror tyvärr aldrig de kommer gå igenom.. men hoppas kan man alltid.. Även fast de är fint är de inte värt den rädslan när man ser sina djur

Fliris
0

Fra og med nyttårsaften 07 er det ikke lenger lov med raketter for privatpersoner i Norge. Så deilig det blir, men mine katter brydde seg ikke så mye. Jeg tror vi bråka mer enn rakettene og de lå bare i fanget til alle og spant.Skrattande

kalindas
0

Låter som det är dags att flytta till Norge..:-)

Är osäker. Men har inte Danmark någon liknade regel?

/Elisa

Juliette-
0

#15 De är så dyrt bara Räcka ut tungan

kalindas
0

Jo det är det som är kruxet. Bo väldigt nära gränsen kanske? Fast det hjälper ju inte…Fundersam

/Elisa

Fliris
0

Hihi. Jeg ville nå fortrukket Sverige jeg da. Du kan heller komme på besøk hver gang det er fare for raketter i Sverige ^^ Så kan du ta med kattemat til meg, og jeg kan huse hunden din.

Juliette-
0

Idag gick de bättre att rasta när jag gick ut på framsidan istället för källaren och gick en helt annan runda.. Hon var lite stressad först men slappna sen av så jag hoppas de går bättre och bättre nu.. skall gå ut på framsidan nu en tid så kanske vi kan ta källaren sen igen