Siames iFokus

Siames

Etikettberättelser
Läst 2712 ggr
Rithwa
1

Stamnamn

Ni som har stamnamn kan ni inte berätta lite hur ni kom på era stamnamn och vilken betydelse det har för er. Det skulle vara så roligt att få höra era berättelser om vägen till erat stamnamn. Här kommer min lilla berättelse

Mitt stamnamn  SiMyKeth.

Under cirka ett års tid funderade jag på vad jag vilket namn som skulle passa för mig. Jag ville ha ett namn där jag inte tänker på någon speciellras jag ville assosiera till något med katt. Efter mycket funderade så kom jag på SiMyKeth ¨se min katt¨.  Stavningen skulle inte vara på korrekt svenska eller engelska utan någon blandning. När jag kom på SiMyKeth föll pusselbitarna på plats och det kändes helt rätt. Jag skickade in endast ett förslag  till Sverak för jag hade inget ytterligare namn på lut. Ingen annan hade hunnit före med SiMyKeth så 04-09-22 fick jag mitt stamnamn registrerat.

Juliette-
0

När jag skulle komma på mitt stamnamn tänkte jag dagligen satt och pussla och tänkte.. jag gillar namn där katterna är med i namnet och då när jag fundera som mest hade jag mina stamföräldrar Pommac & Opal och min huskatt Bellis..

Lapo=Opal baklänges
Pommi=Pommac (kärt barn har många namn)
å på slutet fick Bellis vara med..

Så kom min stamnamn S*LAPOMMIS till Skrattande
Reggat 2007-02-14

Helenaf76
0

Jag satt också och klurade ett tag på stamnamnet. Men till slut så bara ploppade det till och namnet dök upp. Och det var inget liknande det som jag funderade på. "Oh, lilla kisse du värmer mammas hjärta"

Namnet blev Heartwarmers' och har sin grund dels i att katter är hjärtevärmare och dels i att jag har ett hjärtebarn här hemma.

Heartwarmers' blev reggat i SVERAK 2007-12-05

kalindas
0

Jag körde latvarianten och tog över min mammas stamnamn som hon skaffade under 90-talet.
Tänkte först skaffa ett eget men detta var enklare, plus att namnet är fint…Glad
Mamma läste mycket om Indien under den tiden och jag tror att namnet Kalinda är indskt eller iallafall från de regionerna.

/Elisa

dumuzi
0

Oj, vad läskigt! Jag satt precis och tänkte på att starta en sån här tråd, telepati kanske?  Roligt att få veta hur olika stamnamn kommit till!Skrattande

Jag tyckte inte att valet var så svårt. Jag är lärare i religion och är speciellt faschinerad och intresserad av gamla mytologiska religioner. Dumuzi är namnet på en sumerisk fruktbarhets- och vegetationsgud. Man tänkte sig att han, liksom vegetationen, dog för att sedan återuppstå igen under årets gång. Dumuzi har flera nära besläktade gudar i andra mytologiska religioner, och flera av dem fanns med på min stamnamnsansökan. Dumuzi var inte mitt förstahandsval, men nu är jag glad att det var just han som fick namnge mitt katteri. S*Dumuzi´s innebär för mig en kombination mellan två av mina stora intressen, mytologi och katter. Dessutom är det ju alltid bra att ha en fruktbarhetsgud som håller en vakande hand över fortplantningen i katteriet ,jag tycker nog han gjort ett ganska bra jobb hittils;)

Bokskogens
0

Jätte rolig tråd!

Vet väl inte om jag har någon jätte historia bakom mitt stamnamn men… Är uppväxt och bott nästan hela mitt liv på ett ställe som heter Bokenäs. Bokar är några av de vackraste träd jag vet och tycker mycket om att gå i dessa skogar så då fick det bli S*Bokskogens. Fast detta var mitt andra val.
Mitt första val var S*Solkattens men har nöjt mej med att en av våra katter heter Zol istället. *ler*
Ville inte heller ha något namn som förknippades med någon ras…

(Vet att ett av mina alternativ var S*Trampetassens då jag älskar att se när katterna bäddar och trampar tass i mina fårskinn)

Rithwa
0

Oj så kul att höra er berätta om hur era stamnamn kom till. Alla stamnamn har en historia bakom sig. Vilka vackra stamnamn ni har.

Mera berättelser om uppkomst till era stamnamn

Canoodles
0

Canoodle är engelsk slang för att kela, tyckte det såg lite kul ut, gillade betydelsen och en bokstav i början på alfabetet :-)  Det var mitt andraval mitt första var Joplins efter Janice med rösten och attityden!

Nilla
0

Jag ville alldeles bestämt, att mitt katteri skulle heta S* Mandala´s eller Mandalay´s men fick avslag. S*Mahayana´s var mitt andra förslag, men inget av mina fem alternativ godtogs.

Så det blev mer grubbel och nya namnförslag. Jag skickade in 10 nya alternativ och tänkte, att nu måste ju iallafall något av dessa vara ledigt!

Jag och min 12-årige son hade Lisebergs åkattraktion Topspinn som förstahandsval i andra omgången, S* Topspinn´s. Fyndigt, tyckte vi. Men icke. Det bidde fjärdehandsvalet S* Marble & Silk´s. När jag slet upp brevet och såg mitt registrerade stamnamn, var min första tanke…"-Nää.." 

Idag är jag glad för att det blev just detta. Det kunde varit betydligt värre. Andra förslag på min lista var nämligen S* Tant Brun´s och S* Tant Gredelin´s...

S* Marble & Silk´s kom jag på då jag stod och stekte pannkakor en dag. Två motsatser, marmor och silke…en Siames, bländande vit, vacker och smäcker som en grekisk staty, men ändå mjuk och len som spunnet silke…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Avions
0

Avion=flygplan.SkrattandeSom siamesernas goa öron…Kyss

TetraFelines
0

Jag och min sambo älskar de orientaliska raserna sedan lång tid tillbaka. En vacker dag tog vi beslutet att vi ville föda upp dessa fantastiskt trevliga katterna. Vi satt och spånade på vilket stamnamn som skulle passa oss. Till slut kom vi fram till: Tetra (som betyder 4 på grekiska) samt Feline (som betyder katt på latin). Eftersom vi skulle föda upp katter tillhörande Kategori 4 så blev det just: S* Tetra Feline`s.

Denna kommentar har tagits bort.
SacredSouls
0

Ja dette var en morsom tråd.

Vi kom på vårt stamnavn fra de hellige tempelkatter fra Siam. De ble jo kalt Sacred og jeg synes det er et så vakkert ord med nydelig mening.Sacred Soul's var første ønsket mitt også så vi var veldig fornøyde.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Caelitus
0

Mitt stamnavn er Caelitus. Det er latin og betyr "fra himmelen". Det passer jo godt for våre vakre katter Glad.

Jeg synes også det er morsomt å høre hvordan folk har kommet frem til sine stamnavn.

tuska
0

Mitt stamnamn blev Tuskulums som betyder , lantlig fristad. Jag bor nämligen så, kom fram till att det va det enda stamnamn som skulle passa mej som handsken.  Jag bor så idylliskt önskade bara att huset va dubbelt så stort,ska kanske bygga ut så jag å mina katter får lite större plats, den lantliga fristaden är på 11000 m2

[hakkapelitta]
0

Mitt stamnamn var mitt andrahandsval, men jag tänkte först och främst på S*Kamigawa's, som betyder "små spöken, andar", för orientaler är som små spöken (dvs de är överallt) Kami och Gawa isär betyder också "Guds linje"… och det var ju lite roligt.

Men andrahandsvalet hoppades jag ännu mera på, S*Cupcakes, för då skulle alla katter kunna heta namn med teman från godsaker, och sötsaker - och jag blev superglad när det blev just Cupcakes :D

HeidiK
0

Mitt stamnavn er (N)Longitude's og ble godkjent i juni i år.

Jeg strevde lenge for å finne gode forslag - i utrolig mange måneder! Men fant til slutt noen jeg kunne sende inn og fikk mitt førstevalg.

Når jeg ser for meg mitt stamnavn, ser jeg for meg de orientalske rasene med lange og smekre vakre kropper og lange lemmer. Derav Longitude's (lengdegrad) Skrattande

Hadde også morsomme (roliga) forslag, men glad jeg fikk det jeg fikk tilslutt også :o)

Qetesh
0

Mitt stamnamn är S*Qetesh. Jag har alltid varit väldigt intresserad av det gamla egypten, dess gudar och kungligheter, så jag ville gärna ha något egyptiskt. Lyckan var stor när mitt förstahandsval antogs! Skrattande Qetesh är en egyptisk kärleks/fruktbarhetsgudinna och det tyckte jag kunde passa bra som namn på en uppfödning Glad

Rithwa
0

Oj vad roligt med alla bidrag som ni har kommit med. Vilka vackar stamnamn och vad roligt att få läsa hur dom kom till och vilken betydelse stamnamne har för er.

Fler kan väl bidra med sina stamnamn och dess uppkomst. Jag vet att många läser på listan men inte skriver eller skriver så ofta alla ni som inte har skrivit skynda er och skriv.

Gott Nytt År till era alla

önskar S*SiMyKeth

Liljekatten
0

Ja, jag har inte så mycket att skriva om mitt stamnamn. Jag heter ju Lilja i efternamn och tyckte det blev bra med Liljekattens eftersom jag ville ha ett svenskt namn. Jag fick det reggat 1984 då jag var 17 år.

cleo
0

Fick mitt förstaval S*Jackpott's  Ville ha ett namn som var lätt utan å ä & ö samt förmedlade känslan att äga en och bli ägd av en siames/oriental så då blev det högvinsten som fick bli mitt val.

Connie
0

Jag fick också mitt första val, (N) OffBeat. Tanken bak är att jag brukar vara lite i otakt med det mesta, går mina egna vägar och är sällan i takt med rådande modetrender och politiskt har jag också alltid hört till det lilla mindretal som brinner för rättvisa i samhället: Till alla efter behov, från alla efter förmåga. ;-)

Så det blev OffBeat.

Mina katter är ju lite "udda" i skallen, de också… Men mycket, mycket trevliga!!! Skulle bara önska de var lite mindre påhittiga…

Rithwa
0

Tänker försöka hålla denna tråd levande så alla ni som fortfaran inte har skrivit men läser skriv och berätta om era stamnamn. Det behöver inte vara så mycket men det är så kul att läsa. Jag vet att det är många som läser men få som skriver. Så alla ni som inte har skrivit SKRIV.

Och till er alla som HAR skrivit 10000 tack för att ni har skrivit och berättat om era stamnamn. Det är rolig läsning för oss alla och dessutom roligt att få veta hur era namn kom till.

ramithi
0

Ja Rithwa jeg får vel kome med mitt jeg også da.

Ja vi skulle også prøve å finne oss et stamnavn da vi kjøpte vår først balineser (N) EC Damrong's Ballentine hun hete Tine til dagelig hun er død nå. Så vi satte oss ned med penn og papir å begynnte å skrive. Det ble en og to bokstaver i alle dyre og meg og min manns navn. Så slik ble av Ramithi (N) laget.

Jeg fikk mitt første valg når jeg skulle ha mitt stamnavn.

ossilian
0

S*Momalas är uppbyggt av familjemedlemmarnas två första bokstäver i förnamnet, föga originellt;-) Men som grädde på moset så är ordets (momalas) betydelse Mothers Little One på jiddisch.

yahtzeecats
0

Jag läste datateknik när det var dags att söka stamnamn i början av 1990 och ville i första hand ha S*ConCat's (to concatenate har jag för mig betyder att sätta ihop två textsträngar i datatermer). Men detta var för likt ett redan befintligt stamnamn, det är väl så att minst 2 tecken måste skilja, kanske fanns det någon tidig MCO-uppfödare som hade CoonCat's Flört

Mitt andraalternativ dök också upp på dataskärmen i form av ett Yatzy-spel. På engelska stavas detta Yahtzee och så fick jag stamnamnet S*Yahtzee's. I efterhand är jag extremt nöjd med att det blev detta - tzee ger den lite orientaliska touch som jag tycker passar.

#8 Jag förstår att du inte fick Mandala - i början av 1980-talet blev den brunmaskade EP Mandala Gandhi Årets Katt i Sverak Skrattande Så det stamnamnet var redan taget…

dumuzi
0

Puttar upp för fler stamnamnshistorier ;)

Nonimonos
0

Hej på er.

Mitt stamnamn kommer efter min första hona som jag köpte ifrån S*Concinnus. Hon hette No Ni-Mono, det var ett namn som Iann och KG hittade i en japans kokbok. Har för mig att det har någonting med sjudande utav något att göra.

Noni var en mycket speciell svart oriental som hade det bästa av uttryck. Hon hade en blick som arg bitch jämt fast hon var världens goaste. Ett riktigt grymt orientaluttryck helt enkelt.

Så för mig var Nonimonos ett självklart val.

Dizcord
0

Jag har haft nicked Eris/Dizcord eller någon variant av det på nätet i många år (Eris är kaos gudinna i grekisk mytologi, Discordia är motsvarigheten i romersk mytologi och Dizcord är en förkortning på det). Sen såg jag någon på ett annat forum som hade användarnamnet ErisRising (som tydligen har sitt ursprung ur Principia Discordia). Vilket jag tyckte lät underbart bra, så S*Eris Rising's blev det.

Nilla
0

#21 Vad vackert! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus