Katt i bandage
Större tratt kanske? Så han inte kan komma åt benet. Siameser har en tendens att ha väldigt lååååång hals. Speciellt då det är något de vill bita tag i.
Kan ibland behövas en större tratt.
Testa annars att kleta på Stopp & Väx eller något annat äckligt på bandaget så han inte biter.
/Elisa

Han biter inte. Jag tror tratten funkar. Jag tror han trycker fast benet nånstans och drar loss. Eller så hjälper de andra katterna honom…
En strumpa över bandaget, som du sätter snöre i och binder på ryggen kanske fungerar…
/Elisa

Oj vad sur han kommer bli, men jag ska nog testa det om inte mer tejp hjälper då :) Tack. Min katt har just börjat komma över tratten. Han låg helt död hela dagen igår och jag började bli helt övertygad att han verkligen var döende. Och så tog jag av tratten en stund och han började studsa runt igen.
Se om du kan få tag i en genomskinlig tratt istället. De har inte lika ont av dem.
Har du varit hos veterinären och fått tassen lindad?
Jag vet att när min hund ryckte av sin klo inklusive pulpan. Så skulle man försöka hålla såret luftigt och rent. Är osäker på om hon fick bandage på tassen…
/Elisa

Jo, jag har varit hos veterinären. Jag fick tratten, antibiotika och noggrana instruktioner där. Fick till och med lämna in katten för att han skulle sövas så såret kunde rengöras… Usch, det var inte kul när jag trodde att jag bara var lite väl nojjig som tog honom till veterinären.

#6 Är han jättebesvärlig hos veterinären eller har de inte överdrivit en smula? Söva för att rengöra ett sår på en tass - brukar inte behövas?
Hoppas det funkar bra med tipsen. Känner igen det där med att spela döende svan om tratten är på 

Jag vet faktiskt inte. De sa bara att de ville droga honom för att ta bort resterna av klon. Och det var nog bra att de gjorde det, han skrek bara jag rörde klon.

Jag kanske ser fel men det ser inte ut som om det är en sådant där självhäftande elastiskt bandage? Brukar vara tassar på dem eller någon "kul" färg. Mina katter har iallafall svårt att få loss sånt. Brukar finnas att köpa hos veterinären eller på apoteket, finns ett märke som heter Vet-flex

#8 OK, det var lite mer än rengöra, så då förstår jag hur de tänkte 
#9 Jag tänkte också på sånna bandage, sånna i färg som häftar ihop sig själv och är väldigt elastiska?
Om inte annat var Kalindas strumpe-metod en bra lösning, om man kan sätta den så att den inte går att dra av.
När Nemesis hade tratt betedde han sig väldigt snällt efter ett par timmar. Fast gick han in i saker fortsatte han bara att gå, så kroppen fick svänga runt, och så svängde han otroligt lustigt på huvudet när han gick :DDD
Usch, tratt är inget vidare, tycker jag. Jag brukar försöka bandagera så att det sitter kvar och då slipper katten tratten då jag är hemma.
Ja, självhäftande bandage är nog det enda. Granngården har sådant. Funkar till alla djur, både stora och små.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Stackars Phoenix!
Bandaget heter vetflex eller animal soft, det används som spenbandage. Jag hade på Pepper när han hade sår under svansen. Han försökte ta bort det hela tiden men då satte jag lite bandage på benen som han pillade med istället.
mvh ethel

Tack för tipsen, jag ska kolla efter vetflex idag. Han har varit ganska duktig med bandaget nu och har fått slippa tratt idag. Tassen ser riktigt bra ut och antibiotikan är nästan lika bra som godis enligt Phoenix.
Jag har själ fått "bandagera" här hemma idag. Fru Kajsa har ett ont öga till min Ocicat Zelda, som för övrigt är dräktig. Kajsa ser sin chans att klättra lite på rangskalan här och far som ett torrt skinn med ragg efter Zelda.
Vanligtvis brukar det handla om rätt harmlösa attacker, där Kajsa hämtar poäng genom att jaga in Zelda under fåtöljen, men idag blev det värre…
Högst hönset i flocken, Fru Bassia la sig i det hela och det slutade med att Kajsa blev fångad i ett hörn med bägge de andra uppretade honkatterna runt sig. Fru Bassia fick in en riktig fullträff och bet Kajsa i benet.
Jag har tvättat rent, satt kompress och vetflex. Det blöder inte och jag hoppas att det bara är skinnet som slitits av. Men bäst att se till att Kajsa inte slickar.
-Tjosan, här kommer Kajsa UTAN bandaget…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus