kattunge vikter och utveckling
jag har ju just fått, min och min katthonas, førsta vackra kull orientalbebbar. Føljer givetvis vartenda fotspår som de tar med stor nyfikenhet. Noterar deras vikt varje kvæll, ritar diagram øver deras utveckling, kollar øgon ordentligt så det inte finns ngt som kan orsaka infektion. Ser noga till så mammakatt diar de små æven nær det hænder mer spænnande saker i huset.
Min undran ær hur pass olika en kull kan utvecklas?
Alla mina 5 små utvecklas, men det ær 4 st som utvecklas mer och større, snabbare æn minstingen. Minstingen stod næstan stilla i 4 dagar ibørjan, gick bara upp 3g om dagen då, før att sedan gå upp 8-13g før att ibland stanna, før en dag, av å bara gå upp 2-3g. Ingen av de andra ungarna gør så. Denna kattunge verkar i øvrigt frisk. Var kanske lite mager vid fødslen å ær just inte lika "fet" som de andra små men ok. Denna katt går alltid upp minst. Nær den går upp 16g går de andra upp 20. Nær den går upp 8 går de andra upp 15, så skillnaden økar før var dag. Stødmatningen verkar støra mer æn den ger. Tror mammakatts mjølk ær bættre æn KRM. Ær helt sæker på att det inte ær ngn platt brøst eller liknande. Och den går ju upp hela tiden om så bara 6g. den ær underbar och søt.

Hej, det höres normalt ut, där kan vara enstaka ungar i en kull som kommer efter de andra lite i utvecklingen. Orsakerna kan variera men oftast är det inget farligt eller speciellt som ligger bakom. En orsak kan vara att de minsta kattungarna oftast knuffas undan från de bästa spenarna och får den som det är minst mjölk i, uppe under mammans framben.
När de börjar äta fast föda kan en sådan liten unge öka mycket snabbare i vikt.
Det är fint att den ökar i vikt och det är den rätta riktningen! Låter som att ni gör allt alldeles rätt och sköter dem med omsorg, så jag skulle inte vara orolig för den lille, han växer nog ikapp när de blir större.