Livmoderinflammation
Blev väckt imorse av min nyligen parade honkatt…
Kunde ganska snart konstatera en livmoderinflammation…
Har en superengagerad veterinär och han hjälpte mej snabbt..
Jag fick utskrivet VETRIMOXIN 2ggr per dag i 10 dagar,
Vad har ni här för erfarenheter av detta.? Bäde när det gäller livmoderinflammationer och medicinen?
Jag är jätteolycklig här, för detta skulle bli min honkatts sista kull (har haft 4) där jag även tänkt behålla en unge.
Hörde av en vänninna att AGRIA inte ersätter avel/livvärdet om kattan haft fler än x antal kullar. Detta låter väl inte rimligt?
Vad ska man då med en avelförsäkring till? Detta är ju inte helt ovanligt.
Hur är prognoserna för det mesta.? Vill helst inte operera bort livmodern. Kanske fick hon behandling tillräckligt snabbt?
Tacksam för kommentarer.
/Toyza

Hej, det jag fått lära mig är att det är Baytril som rekommenderas vid de flesta livmoderinflammationer. Möjligen Synulox. Utgår ifrån att vet gjort en bakterieodling för att se vilken typ av antibiotika denna bakterie behöver och att du får svar om några dagar, men Vetrimoxin låter för mesigt, Synulox borde getts som bredspektrigt . Det innehåller ytterligare en komponent som gör den mer effektiv än Vetrimoxin. Det jag också fått lära mig är att man behöver ge lång behandling, inte bara 10 dagar, utan kanske 3-4 veckor och följa upp med ultraljud för att se att det inte finns något var kvar i livmodern. Har livmodern svårt göra av med det så kan man ge sammandragande hormon som gör så att livmodern stöter ut detta. (Startar krystvärkar helt enkelt). Detta bör din veterinär kunna berätta mer om - om inte, konsultera en annan! Håller tummarna för din hona.
Jeg fikk behandlet Gloria med en 10 dagers baytril kur,men det var også pga ecolie infeksjon. Tidligere ble lille Kiss satt på en 4 ukers synolux kur for livmorsbetennelse.Dyrlegen sa det holdt med et par uker,men jeg ba så fint om å få gi henne i 4 uker. Da fikk jeg en 100 pk kur i stedet,så jeg hadde i rikelig over 4 uker.Siden har hun vært frisk som en fisk.Fikk 2 flotte kull og er i dag kastrat.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Hej
Usch nu blir jag nervös…
Han skrev ut receptet per telefon..han har inte tittat på henne..
Skulle hon inte bli bättre fram tills på fredag skulle jag återkomma till honom.
Är det Baytri eller Synulox hon ska ha..och längre tid än 10 dagar.
Det såg ut som hon krystade lite imorse och någon gång under dagen idag.. Nu är hon rätt lugn.
/Toyza

Men du måste få henne undersökt ordentligt 

Ibland kan livmoderinflammationer vara akuta, det är inget att leka med? Hur kan han ta det per telefon??
Oi da,Kiss i sitt tilfelle fikk ultralyd og rønkten og før medisinen ble skrevet ut. Gloria ble satt på kur etter obdusering av kull.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Oj det høres alvorlig ut synes jeg når hun har hatt krystinger.Da har hun tydelig noe innvendig.Hun burde hatt en ultralyd og prøver for å fastslå alvorligheten av livmorbetennelsen. Det kan jo være dødelig på få timer.
I vårt tilfelle var det Synulox som skulle til på vår ene jente.Men hun hadde ingen væske innvendig og der var det en mild betennelse og den var kun fortsatt i ytterkant av skjeden.Den gikk hun på iallefall i tre uker og ved første parring etterpå.
Jeg har ingen erfaring av den medisinen du fikk, men vet også at som oftest er det baytril og eventuelt et annet hormon som tømmer livmoren som brukes.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Ja, jag får hålla med övriga här. Jag blir förvånad över att du inte fick en omedelbar tid för undersökning.
När min Blondie hade sitt premiärlöp fick hon en liten släng av, vad jag trodde, urinvägsinfektion. Jag ringde vet och fick en tid samma dag där utöver urinprov och allmän undersökning med febertagning, även en röntgen gjordes för att försäkra om att där inte var förändringar i livmodern (sten eller förstorad livmoder). Även om röntgen i det här fallet kanske var lite "over kill", så kändes det bra att köra uteslutningsmetoden, då jag var orolig och denna veterinär tar väldigt allvarligt på livmoderinflammation.
Om du inte gjort det redan, ring veterinären för en tid imorgon.
Lycka till!

Hej…
Jag ska ringa honom imorgon igen..
Han hade hela dagen inbokad…idag..därför skrev han ut ett recept som jag hämtade på apoteket. Det var väl det han kunde göra i akut läge. Tacksam är jag för det då jag har 6 mil till närmsta djursjukhus..och ingen bil.
Ringde veterinärstationen här åxå imorse på jourtelefonen. Den veterinären var mest besvärad över att jag hade väckt henne. Sedan när jag framfört mitt ärende sa hon : du, jag är inte speciellt intresserad av katter. Då kände jag.. Näääe min veterinär är mycket seriösare.
Han har att göra med katter och hundar och andra smådjur nu i sin praktik. har varit distriktsveterinär. Faktiskt ganska duktig.
Ikväll märker jag ingenting på katten. Hon är precis som vanligt. Kan medicinen redan börjat verka?
Jag har aldrig varit med om livmoderinflammation innan…men en veterinär vet väl att det kan vara en allvarlig åkomma. ?
/Toyza
Ting kan skje raskere enn en aner.
Min øyensten Sherry ble akutt syk på natten,etter å ha lagt meg veldig sent den natten,med Sherry da helt synelatende frisk ved min side,våknet jeg noen få timer senere,fant blod på kjøkken gulv og på badet,og så da hvor det kom fra.Tok meg med katten og satte meg på toget (jeg har heller ikke bil) og 2 timer senere var vi på dyreklinikken.Livet stod ikke til å redde,hun døde av akutt blodforgiftning,forårsaket av en livmorbetennelse. Dette blir da kortversjonen av det,dem prøvde å redde henne,ville til og med prøve å få henne kastrert,men hun klarte det ikke,våknet ikke opp igjen. Etter hennes opplevelse så er jeg livredd livmorsbetennelser.Det er skummelt hvor raskt det noen ganger kan gå.
Men i Kiss sitt tilfelle,hun ble frisk etter en dag på medisiner hun,men fulgte jo videre opp hele kuren sin. Så jeg tror medisinen også har begynt allerede å virke på katten din.

Det är svårt med avstånd och att få tag på en kunnig veterinär inom lagom avstånd är ju tyvärr ännu svårare. Livmoderinflammation är allvarligt och en katt kan dö av det, om det gått för långt. Är livmoderinflammationen 'sluten' så har det ofta hunnit samlas en hel del var i livmodern innan det äntligen börjar trycka upp livmodermunnen och det sipprar ut - och först då upptäcker ägaren det. Man kanske har tyckt katten är lugnare än vanligt men tycker det är normalt eftersom man tror den är dräktig.
Vad en varfylld livmoder innebär är inte svårt att förstå? Den kan brista om det vill sig illa. Så det är för mig helt obegripligt att inte veterinären gör en omedelbar undersökning. Nu hoppas jag att det inte är så illa, men det går ju inte att säga utan undersökning.

Men oj…
Stackars dej.. så fort skede?! Detta är min stora fasa !
Hoppas det går vägen för min tjej här hemma .. Jag återkommer imorgon med ny dagsrapportering ;)
Tack alla för era erfarenheter och råd hittills…
/Toyza
#1 hej du har rätt Baytri ska man ge

'11 Jag ska absolut ringa honom imorgon bitti och dela med mej av vad ni sagt och fråga honom hur han ställer sej till allvaret och ev ett dödsfall..som i värsta fall kan hända.
Nu har ju min hona nyss löpt och blivit parad..den 18 nov lämnade jag henne och på torsd 22 nov hämtade jag henne. detta har alltså hänt från tidigast 22 fram tills igår kväll då jag märkte hatt hon inte riktigt var sej själv.
Återkommer imorgon. Tack för ert engagemang ;) Värdefullt forum detta.
/Toyza

^Jag ska fråga varför han inte skrev ut det ? Om detta är det vanligaste och effektivaste medlet..är det ju konstigt att jag fick nåt helt annat
/Toyza
Men hvordan stilles det å gi baytril om katten er drektig? Synolux vet jeg er helt trygt å gi.Det kan man gi utover drektigheten også.Vet noen som gav det noen uker inn i drektigheten,og også helt mot slutten,pga en livmorbetennelse. Det hele endte bra.

*16 j
Just det… Kan ju vara orsaken till att jag fick Vetrimoxin?
Men tror ni att de ev ungarna skulle kunna överleva och utvecklas under dessa förhållanden? Hon kan väl omöjligen ha några små embryon i sin livmoder?
PS…Svårt att säja god natt här på Forumet ;))
/Toyza
Säger samma som jag sa på telefon att ge Synolox och ev. hormonpreparatet som tömmer livmodern. Dvs om du vill ge henne en chans med en ny kull. Annars kastrera henne.
Trodde veterinären hade sett på henne när jag pratade med dej.
Tycker du bör försöka ordna skuts till ett större djursjukhus. Får distiktveterinärer har koll på detta med livmodersinf.
Du kan ge Baytril. Men det finns en chans att hon är dräktig och då dör ungarna eller får defekter.
Du måste i vilket fall som helst kolla upp så hennes livmoder inte är fylld med var.
Biancas flytningar slutade med 2 dagars Baytrilkur. När hon kom till veterinären visade sig att livmodern var förstorad.
Oavsett vad du gör ska behandlingen gå på försäkringen. Fast du får betala självrisken.
Däremot kommer du inte att få ut någon avelsersättning för att du kastrerar henne. Hon har fått för många kullar…
Korkat men sant…
Citat från Agria:
_7. Begränsningar i försäkringens omfattning
Här informerar vi om begränsningar i försäkringens omfattning.
7.1 Karenstid
Försäkringen har en karenstid som är 20 dagar. Karenstid gäller inte för skador orsakade av yttre våld.
7.2 Övriga begränsningar
Punkt 6.1 och 6.3-6.4:
Samma begränsningar som vid katthonans grundförsäkring för veterinärvård gäller.
Punkt 6.2:
Du kan inte få ersättning för katthona som har fött tre kattungekullar eller som har fyllt sex år och inte haft någon kull eller om katthonan förlorat sin
användbarhet till följd av:
- Exteriöra fel.
- Tandfel, bettfel, sternumkrok eller navelbråck.
- Beteendeförändringar och lynnesfel.
_
/Elisa

#16 i och med att hon krystar, så är jag förvånad att hon är så nyparad… betyder kanske tyvärr att det är var som hunnit samlas i livmodern. Finns det kattungeembryon där eller inte är omöjligt säga så här tidigt. Och veterinären bör väl rädda mamman i första hand, och ofödda ungar sedan. Eller åtminstone fråga dig vad du tycker, innan han i så fall tar den risk det är med att ge henne det alltför milda antibiotika.
Jag tror inte han har koll på vad han gett och vad livmoderinflammation innebär?

PS, jag menade #17 här ovan. DS

Fixa en odling och fortsätt med Vetrimoxin. Det vanligaste är e-coli eller betahemolytiska streptokocker (och det sistnämnda är allra vanligast på katt). Vid streptokocker fungerar det alldeles UTMÄRKT med Vetrimoxin, fast kör längre än 10 dagar.
Visar odlingen på E-coli så övergå till Synulox och om det är väldigt kraftigt så samkör med Baytril.
Numera ska det finnas något ännu bättre än de jag nämnt ovan, men det har jag aldrig testat och är så off i kattvärlden nu att jag inte minns eller orkar ta reda på det.
Pussa katterna!

* 18
Hennes flytningar slutade i går.. Hon har varit lugn hela natten och hela dagen nu… Hon äter som vanligt .
Vi kör på med detta medel som jag har nu och efter den ska vi kolla upp henne .
Kollade även med AGRIA . det stämmer. Kan ju hålla med.. HOn har ju faktiskt gjort sitt inom aveln.
tack för svaren ;)
/Toyza
Ja, Synolox ska väl ges då honan är dräktig, inte Baytril. Jag har också fått utskrivet Vetrimoxin till dräktig hona, antagligen för att det är ett milt preparat.
Du ser ju ganska lätt själv hur hennes allmäntillstånd är. Har hon temp t ex? Kläm också på hennes mage och kontrollera hennes liggplats efter tecken på flytningar. Förhoppningsvis har antibiotikan redan börjat verka.
Att katten har livmoderinfektion EN gång tycker inte jag är anledning nog, att genast rusa till veterinären för Kastrering. Hon kan mycket väl vara dräktig och klara dräktigheten alldeles utmärkt!
Det var min åsikt! Lycka till!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Möjligen kan hon behöva en kur till 10 dgr innan förlossning. Rådgör med din vet. 
Ps. Den där veterinären du ringde jourtid, hon som inte var intresserad av katt…kanske skulle sadla om och byta jobb? Hua!

Hej alla…
Ska berätta lite hur det går här hemma med min tjej…
Vetrmoxinet verkar hjälpa *so far* Hon är pigg och äter dricker och sover normalt.
Håller tummarna för att det läker ut….har dock bestämt att det blir Kastrering istället för omparning efter kuren.
Så nu har jag bestämt att satsa hellhjärtat på orientalerna istället.
/Toyza

Vad skönt att det är bra med din hona!
Tänk om hon är dräktig då? 
#25. Så flott å høre at det går bra med henne.

* 27
ja tänk om?!
Preparatet kan man ju ge dräktiga honor…så för den sakens skull ska det väl gå.
Men å andra sidan var hon ju parad och gått dräktig 1 vecka… Tror knappast det är troligt att de små ev embryna..kan överleva badande i var… (Usch va det låt läskigt)
/Toyza
Finns det några bebbar där inne, så ligger de ju i sina fosterblåsor. Jag håller tummarna för din lilla skatt!

Jag skulle inte våga chansa på det. Speciellt inte med erfarenheten jag fick med Smilla och hennes troliga pyo, i samband med parningen.
Inte kul att riskera att få defekta ungar. Bara en vecka in på ev. dräktighet så är det ingen fara att kastrera i vilket fall som helst.
Personligen hade jag antingen valt en hormonbehandling och starkare antibiotika och parat om eller kastrerat.
Men Toyza känner ju sin katt bäst, blir man inte förvirrad innan. Så blir man det när alla människor (inklusive mig själv) kommer med 10 olika förslag…
/Elisa
Toyza får ta till sig det som känns bäst för just henne. Javisst, har vi alla handfasta tips att komma med…ibland av skiftande karaktär. Jag tycker det är positivt, att man kan hjälpas åt och råda varann i olika frågor.

Men jag måste ändå tycka lite till, känner jag! 
Jag råder dig att göra ett ultraljud när det gått ca 3 veckor efter parning och Vetrimoxinkuren är slut. Finns det levande bebbar där inne…låter det hemskt tråkigt om du ska avsluta deras liv redan nu. Veterinären ser om det bankar små bebishjärtan och också hur hennes livmoder ser ut. Rådgör med denne om huruvida du ska avbryta en eventuell dräktighet eller ej.
En enstaka livmoderinfektion behöver inte ge defekta ungar. Inte om antibiotikan är för dräktiga djur. Jag gissar, att det finns ett antal uppfödare som parat katter med Vetrimoxin eller Synolox-kur pågång och fått välskapta ungar. Rätta mig om jag har fel…
Naturligtvis ska inte en hona med upprepade livmoderinfektioner gå i avel, men att ta till kniven för en infektion…känns drastiskt.
Naturligvis avgör du själv hur du ska gå tillväga. Har katten feber och variga flytningar, tyder detta på en allvarlig infektion. Har hon inte feber rör det sig troligtvis om en lindrig som du upptäckt i tid.

Jag har fått ungar med en hona som haft infektion i samband med dräktighet, kattungarna föddes utan defekter. Om medecineringen hjälper är det ju ingen panik med Kastrering utan det allternativet finns ju kvar, jag hade inte velat ta bort livmodern under ev dräktiget, dels för att blödningrisken är större och dels för att ge de ev kattungarna en chans om de finns där då de mycke väl kan må bra och frodas.
Jag har också haft hona med infektion i början av dräktigheten. Hon fick 5 välskapta små kissebarn.

Hej alla goa människor ;9
Jo jag har faktiskt funderat och funderat och kommer låta henne vara fri från kastreringen tills vidare.
Förhoppningsvis är hon dräktig..tycker mej se lite tendenser..rosa tuttar osv. Men så klart törs jag inte riktigt tro att det är sant….
Tänk om det faktiskt kan vara så att det ligger några härliga ungar därinne trots allt.
Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter..Ni ska bara veta att det är guld värt.
Jag bara älskar detta forum ;))
/Toyza

Hej
Ikväll var det lite flyningar igen…
Men hon mår bra och äter som vanligt…ingen feber heller…men det beror kanske på medicinen nu.
Nu har hon ätit Vetromoxin i 6 dagar…. Få be om Zynylox iallafall tror jag..
Usch detta hära var kämpigt…
Toyza
Nei,uff saa synd. Hvordan gar det med henne naa. Har dere vaert hos veterinaer.Det beste hadde nok vaert en grundig undersokelse og ultralyd for aa sjekke.
Lykke til.Haaper det gaar bra med henne.
(Beklager de rare bokstavene mine..men tastaturet er visst ikke norsk konfigurert saa jeg mangler noen bokstaver her og ikke finner jeg ut av hvordan jeg faar de)

Hej
Jo hon får Synolox nu och det verkar fungera jättebra 
Skillnaden mellan Vetrimoxin och Synolox är att i Synolox finns en slags syra som verkar mot stafylokocker.
Ska när hon ärtit upp kuren…kolla henne.. Men faktiskt så tror jag hon har bebisar i magen ! Tänk om hon faktiskt har det !
Då kommer de att födas runt 24 januari 2007.
Håll alla tummar och tassar snälla…för fina friska småttingar.
/Toyza

#39 Håller tummar och tassar stenhårt. Vore så roligt om allt gick bra! Kramizar!!
Hoppas att de kommer ut friska bebisar…
/Elisa

#39 Jo, jag skrev i #1 att Synulox har en extra komponent… hoppas det ordnar sig så att hon inte har var kvar i livmodern efter avslutad kur, och jag hoppas du fått en lång kur. Och hon behöver ultraljudas för att kolla att livmodern är tom efter avslutad kur…
Så skönt att höra, att det är på rätt väg. Jag håller alla tummar jag har!

Å da skal jeg kryss fingre for at det går bra. Ønsker deg masse lykke til.
Hvor lang Synulox kur fikk du?
Hur har det gått med antibiotikakuren? Hoppas att din tös är frisk, kry!
Då min Zelda gick tom efter parningen med S*Bokskogens Son of Demian och herrn i fråga nu är kastrat, har hon fått en andra chans med snygginen S*Dinkums Tobler One. Så kanske väntar vi bebbar efter samma hane! 

Hej
Synoloxen höll henne pigg i 6 dagar
Sedan flödade det värre än någonsin….Nu har hon ätit Baytril i 8 dagar och peppar peppar håller hon sej frisk ännu.
Däremot såg jag att hon igår kväll hade fått en liten *påse* under hakan. Tänk om jag varit för hårdhänt med henne när jag gett tabletten? Annars kanske det är en reaktion på medicinen?
Ser lite bättre ut idag, men den är inte helt borta.
Fy vad svårt det var att lura i henne den där Baytrilen…måste smaka satan. ?!
*45 Hoppas din hona håller sej frisk nu då….så det inte är nån smitta som är överförbar.
Hur länge tycker ni hon borde äta baytrilen? Erfarenheter?
/Toyza
Min Zelda är frisk som en nötkärna. Även Toble såg frisk och fräsch ut. Hoppas verkligen Baytril får bukt med de ilskna bacilluskerna.
Har du fått pasta eller tabletter? Jag har för mig att jag provat pastan…eller var det Vetrimoxin-pasta? Ja, pastan luktar iallafall abrakadabra!!! 10-20 dgr är väl brukligt vid djupare infektioner, rätta mig gärna om jag har fel.

#46 Jag gav min hona som hade livmoderinglammation en kur på tre veckor, rekommenderat från erfarna uppfödare.

I mina öron låter det faktiskt så att honan bör kastreras.
Tyvärr 
# 46. Du är ju Gammelmormor till min Zelda, så får hon bebbar är du släkt med dem.

Redan när denna tråd började gav jag och några till goda samlade råd om lämplig medicin och längd på kur. Baytril skulle satts in direkt, med 3-4 veckors kur.
Är hon undersökt och ultraljudad nu då? Vet ni hur det ser ut i hennes livmoder, är den mycket förstorad?? Eller bara lite grann? Även om hon 'svarat' delvis på medicinerna hon fått, så verkar det bara ha hjälpt mot det 'värsta', dvs i hennes inre produceras fortfarande var pga en infektion. Återigen, detta inte är ett tillstånd att leka med och nu har hon väl gått med detta i 2 veckor. Hur skulle vi må med var i magen?

3 veckor…

Hej
Anledningen till att baytril inte sattes in från start var att hon ev var /är dräktig.
Ska kolla henne nästa vecka för att se både om det finns var kvar och om hon är dräktig. Hon verkar må bra oh är sej själv igen. Synd bara att att hon var parad …annars hade vog kuren varit överstökad.
Att jag och veterinären valt att vänta med kastreringen är dels för den ökade blödningsriken i samband med både infektionen och att hon ev skulle vara dräktig. Det är därför vi väntar..är hon ite dräktig…kommer hon snarast att kastreras,
* 50 Ja jeg vet ju detta
kommer säkert bli jättefina bebbar där 
/Toyza
Du har gjort rätt med att vänta med kastreringen
#53 Hvordan har det gått med hunnkatten din? Håper hun er frisk igjen.
Ja, hur går det? Har allt gått bra?
Du ska blir Gammelmormor, Toyza!!! Här är det bebbar på G och mormor heter S*Tonga Toy´s Queen Latifa!