Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1307 ggr
acas
1

Problem med tassar??

Hej!

Ville bara höra om det finns problem med "blöta" sår emellan trampdynorna hos Orientaler/siameser.

Är det någon som har någon teori om vad det kan vara!! Ni får gärna höra av Er till mig!

Mvh Anna

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

Helenaf76
0

Min ena kastratkille hade sår under hösten, han fick en salva av veterinären. Det kom tillbaka ytterligare en gång och försvann snabbt igen med salvan. Samtidigt bytte jag från klumpbildande sand i lådan till pellets, jag tror att det var boven i dramat för honom.

//Helena

Nilla
0

Ja, jag tror att du ska gå till veterinären och be denne ta prov på vilken typ av bakterier det är i såren. Jag skulle tippa på att det rör sig om en stafylokockinfektion och då får din katt en antibiotikakur. Det gäller att du får rätt sorts antibiotika och det vet veterinären efter odlingen.

Se till att katten inte slickar och naggar sig mellan tassarna och att huden där hålls torr. Badda ev med Alsolsprit - uttorkande + LHP-salva från apoteket - antiseptisk. Eventuellt kan du också få sätta små kompresser mellan trampdynorna för att hålla det riktigt torrt och babysockar utanpå. Rådgör med din veterinär. Skrattande

Jag är absolut ingen expert, men har haft hundar med samma åkomma. Infektionen kollas först, innan diskussion om eventuell allergi/foderallergi påbörjas.

Lycka till! Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

acas
0

Tackar! Hittade lite gamla länkar oxå som jag läst.

Tror nog jag testar att "torka" ut det till att börja med.

Får höra av mig till min vet efter helgen om det inte blir värre.

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

Anderssonskan
0

Jag gjorde så med min SIA att jag hade på htp salva från apoteket och även baddade rent med jodlösning. Bomull mellan tassarna och sedan tejpade med sårtejp löst som en socka runt trampdynorna och tajt vid vristen, höll för två slitande kattmunnar o tungor. Efter en vecka var det läkt, och återkom efter någon vecka igen, körse samma procedur och sedan tidigt i höstas så är det helt borta.

Nilla
0

#4 Heter det HTP eller LHP…har för mig den heter LHP, men jag är ju lite halvsenil. Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Anderssonskan
0

#5 nä jag har fel det jag skrev ser inte bekant ut nu hahaha

Men salvan vi menar är kanon på både mäniska o djur!