Kan noen hjelpe meg med utstilling?
Hei.
Jeg er helt ny katteeier og har bare delvis kunnskap om utstilling av hunder og hundesport. Det er NORAK utstilling i Oslo i april og jeg har blitt bedt med på en i Stockholm i mars. Jeg har kjempelyst til å utstille babyene mine, men jeg trenger litt råd og slikt. Hadde vært fint med noen tips. Takk
Her er et bilde av Marie (S*Sweet Wishes Cities Of The Future)

Så kjempenydelige og vakre de er begge to.
Hva er det du lurer på når det gjelder utstilling? tenker du på stellet av kattene før utstillingen? Man trenger som regel ikke gjøre noe særlig. Klippe klør er viktig og nappe ørehårene er det mange som gjør+ den lille tusten i øret.Den skal bort.
Men nå har jeg bare stilt ut en gang så jeg er nok ikke den rette til å svare her
Tenkte også å melde meg på Norak i april.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#2 Takk, men det er et litt dårlig bilde av Berlioz, han vil ikke sammarbeide.
Da ses vi der, jeg må bare få ordnet en transfer fra SVERAK først. Jeg trenger egentlig hjelp med alt, aldt fra stellet til hva de egentlig bedømmer. Jeg kan jo rasestandarden, men vet ikke helt hva de måler utifra etc. Tilogmed kloklipping aner jeg ikke hvordan jeg gjør. De er jo ikke så store nå og ble klippet like før jeg hentet dem så det har ikke vært behov for det hittil.

Det kom plutselig så mange nye tråder så jeg putter opp litt, fordi jeg trenger virkelig hjelp.
Ja du må bare spørre i vei
Har du meldt deg inn i en lokal katteklubb? For det må du for å stille ut.Det står en god del om utstilling på NRR sine sider.(under om katt/generelt,litt ned på siden der er det understreket katteutstilling)
De dømmer utifra rasestandarden og det som bedømmes hos en katt er: Type,hode,øyne(form og farge)ører(form,størrelse og plassering)Pels,hale(kan aldri være lang nok)kondisjon og tilslutt totalt inntrykk.
Når det gjelder kloklipping så er det kun den aller ytterste tuppen som skal klippes. ca en mm bare. Det beste er å kjøpe en slik klosaks som de selger på zoo butikker.
Den enkleste måten er å trykke på poten til katten ,da kommer klørne ut. Om du ser på klørne så vil du se at det aller ytterste er hvitt og bittelitt lenger inn er det et rosa område. Det innheolder nerver og blodårer og det er vikitg og klippe langt utenfor det området. Det er kun den aller ytterste hvite tuppen som skal vekk. Hvis du skal til en veterinær i nærmeste fremtid så er det kjempelurt å få han/hun til å vise deg hvordan det gjøres også.

Jeg har ikke meldt meg inn enda, men jeg skal gjøre det til NORAK, tror det er min lokale, eller Alfakatten, en av delene.
Takk for hjelp. Også ses vi i april.
Hoppas du fick den hjälp du behövde av SacredSouls. Annars kan du kanske hitta tips på en svensk sajt;
www.katter.nu och klicka på utställning/utställningsguide.
Skriv igen om du undrar över något. Här finns många som kan hjälpa och råda. Glöm inte, att du måste träna ofta på kloklippningen, flera ggr i veckan…eller en klo om dagen?!
Underbara namn på underbara ungar!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Takk. Jeg er bare ikke helt sikker på hva men skal gjøre med en katt, men hunder vet jeg jo at man ofte bruker talkum og sinksalve og alt som er og vasker med flere forskjellige sjampoer, det er ihvertfall slik med boston terrier. Skal man bare vaske og klippe klørne og ørehårene på siamesere eller er det noen andre hendige tips?
Klatrer kattene deres oppå alt også eller gir det seg litt med aldern?
Fördelen med Siameser och Orientaler är att man inte behöver göra så mycket innan utställning.
Du behöver inte bada katterna så länge de inte är smutsiga. Det enda du behöver använda är en gummikarda och eventuellt sämskinn.
Många trimmar öronens insida och tar bort håren där. Detta för att få öronen att se större ut. De flesta domare tycker om att se katter med trimmade öron.
I övrigt är det att katterna ska vara rena i öron, näsa och ögon. Klor ska vara klippta.
Lycka till..:-)
/Elisa
Oppdretteren du kjøpte kattungene av, burde vist deg og lært deg hvordan man klipper katteklør.
For klør skal være klippet før utstilling, det står spesifikt i NRRs utstillingsreglement. Du kan også klippe vekk hårene i kanten på ørene, men det er ikke nødvendig. En siameser trenger sjelden å bades, man bør ha med seg et pusseskinn som er vridd opp i vann med litt eddik i, før det legges i etuiet og tar det med på utstilling. En antistatisk spray eller lignende, kan også sprutes på pusseskinnet og gnis over katten før den skal opp til dommeren. Det som mange syns er ulempen med ulkie remedier som selges til å få finere, mykere og mer glansfull pels, er gjerne at det lukter så sterkt. Hvis du ikke er glad i sterk lukt, sniff deg fram til noe du kan godta, før du kjøper det….
Jeg vil anbefale deg å prøve ut ulike ting hjemme før utstillingen, slik at katten har mulighet til å komme tilbake til sitt "vanlige jeg" før utstilling.
Hvis du venter på transfer fra SVERAK, må den sendes sammen med stamtavlen til NRR, for omreg. av katten(e). Om ikke du har fått papirene fra klubben innen 2 uker før utstilling, be klubben din om å få midliertidig registreringsbevis, noe som viser at katten er i systemet, men at alle papir ikke er ferdigbehandlet ennå.
Du må altså ha med stamtavler og vaksinasjonsattest for hver katt du viser. Hver gang.
En annen ting som ikke er likt med hundeutstilling, er at du og katten må bli i utstillingslokalet til det kommer beskjed over høytaleranlegget om at man får gå hjem. Om dommeren sier at katten din kan "gå hjem", betyr det ikke annnet enn at du kan sette den tilbake i buret, for da har dommeren sett nok på den. Hvis du drar fra utstillingen før det er ferdig, vil du miste det katten(e) har oppnådd på utstillingen.
Hvis du ser på nrr.no, under utstillinger, står det ganske greit forklart hva du trenger å gjøre og ikke gjøre. Men det første du må gjøre, er å melde deg inn i en klubb, for ellers vil du ikke få omregistrert kattene dine.

Tusen takk
Du skjønner, oppdretteren min har jeg hatt nesten null kontakt med og jeg har snakket mer med oppdrettere jeg kanskje skulle kjøpe katt av enn den jeg endelig kjøpte kattene av. Det er mye jeg er missfornøyd med ang. oppdretteren, men jeg vet at det ikke er hennes feil at hun er uerfaren, jeg skal derimot kjøpe katt av en mer erfaren oppdretter neste gang. Jeg ble derimot positivt overrasket da jeg fikk kattene og så hvor fine de var, jeg hadde bare sett 2,3 og 8 ukers bilder på de før jeg hentet dem.
Tar jeg helt feil eller er ikke NORAK en katteklubb? For i Oslo virker det som sagt som om det er enten det eller Alfakatten.
Jeg tenkte jeg skulle dra på LIRAK sin utstilling i lillestrøm slutten av januar bare for å se litt hvordan det er og slikt. Så kan jeg jo spørre folk der.
Takk for tips
PS: Hvor får man forresten tak i slike pusseskinn ++?

Alfakatten är i Stockholm, tror du menar Adelkatten?
Siameskatter klättrar på och utforskar allt. Särskilt kattungar, de har myyycket energi. Det blir mindre med åldern, men de är nyfikna och livliga hela livet.

Adelkatten var det selvfølgelig jeg mente. Sånn går det når man ser for mye på svenske katter :P
Vet at de er veldig nygjerrige, lurte bare på om de klatret så mye, for i det siste har de tatt helt av, men jeg får bare kjøpe noe de får lov til å klatre på, de jo så søte, så man greier ikke helt å bli irritert på de heller.
Ett riktigt klösträd är nästan krav på när man har katter. Annars finns alltid risken att de börjar klösa på andra möbler.
/Elisa
#13 Jo Norak er en katteklubb og det samme er Adelkatten. Så da kan du velge og vrake hvem du vil melde deg inn i.
Ja nå har de jo begynt å føle seg hjemme hos deg og da skal alt utforskes og klatre på.En som kjøpte katt av meg i sommer hadde en madrass stående opp mot veggen i soverommet. Nå et halvt år etter står den der fortsatt for han har ikke hjerte til å ta den vekk. Katten elsker å løpe opp og ned på den 
Et klatrestativ er nesten et must for aktive siamesere. Vi har et slikt som går til taket og både store og små løper til topps ørten ganger om dagen.

#14 Jeg vet egentlig det, men jeg håpet på at jeg alapp å ha et for stort ett. Jaja, får se hva jeg finner som passer ved siden av sofaen.
De to klubbene som er i selve oslo, er NORAK og Adelkatten, hvis du ønsker å være med på medlemsmøter gjennom året, bør du kontakte sekretærene i klubbene for å høre om når de skal ha møtene, og evt. hvor.
Det er en ting som gjelder for både svenske klubber og soloklubbene, og det er at de er fulle lenge før påmeldingsfristen går ut. NORAK i desember hadde påmeld. fra sept til oktober, men var fulltegnet 3-4 dager etter at påmeldingsfristen åpnet, altså i begynnelsen av september. Jeg vet ikke status til NORAKS utstilling i april, men kan tenke meg at de begynner å bli fulle, om de ikke allerede er det. Det er nesten blitt sånn at hvis man skal melde på kull, så kan kullet knapt være født før det må meldes på, og fargene på en siameser vises som regel ikke før etter en viss tid, så jeg tipper det blir lite kull på april-utstillingen til NORAK også. Nå i desember var det 2 kull på hele utstillingen.
Så leit at du ikke er fornøyd med oppdretteren du kjøpte kattene av, vi som andre utstillere får heller prøve å hjelpe deg, om du skulle trenge hjelp.

Ja, tusen takk. Oppdretteren er søt, men ekstremt uerfaren og det var nesten sånn at jeg ikke fikk hentet kattene når jeg var i Stockholm fordi jeg fikk ikke tak i henne. Det er ingen krise om jeg ikke får meldt meg på, men selvsagt er det litt synd. Jeg sendte mail til både NRR og NORAK nå, så får vi se hva de svarer. Jeg tror hvertfall at jeg skal på utstilingen til LIRAK i slutten av januar. Noen andre som skal?
Jeg vet at det er påmeldt mer enn 50 kat IV-katter der, så nok av utstillere og oppdrettere vil du få treffe om du kommer.

Flott
Det er jo greit å vite litt hvordan det gjøres før man bare kaster seg inn i det.