Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 6979 ggr
ElisaCosmos
1

Sternumkrok

Hej vill inte nämna några namn jag har precis hämtat en kisse som skulle användas till avel o utställning o det visade sig när jag kom hem att den har sternumkrok..Den har gått igenom besiktning 2 ggr ua..Konstigt..Kan detta gå tillbaka å i så fall i vilken ålder ska man ge upp..Vad hade ni gjort?Vad ska jag göra?Står här o vet inte vad..Jag har aldrig sett någon förut o vet ingenting om sternumkrok..Ringde en uppfödare o beskrev o fick höra att det var sternumkrok..Jag har kontaktat uppfödaren o eftersom dom inte haft kull förut så vet dom inte om sånt här går tillbaks..Jag vill verkligen ha den här katten ,men eftersom jag hade tänk ställa ut o föda upp vet jag inte vad jag ska göra nu..Jag kände det inte när jag hämtade henne eftersom jag ville att hon skulle komma fram till mig,o ville inte vara påflugen ,så hade hon ju 2 veterinärintyg..Hoppas att ni delar me er av era erfarenheter o tankar!!MVH

Biames
0

Jag förstår att du har fäst dig vid katten fast du precis har hämtat den. Tyvärr så går inte sternumkrok tillbaka ( har aldrig hört detta ialla fal) då det är en defekt, man får inte ställa ut en katt som är fertil som har sternumkrok och jag hade själv aldrig avlat på en katt som har detta då man inte vet om det är ärftligt. Mitt råd till dig är att lämna tillbaka katten då du har rätt till detta då defekten måste ha varit där tidigare. Sternumkrok finns i två varianter, fast och rörlig. Tycker dock att det är lite konstigt att vetrinären inte har märkt detta men den kan ju vara rörlig vilket då innebär att den inte känns hela tiden.

Mvh Biame

cleo
0

Hej Den behöver inte ha varit där innan, jag gav en katt till min syster som fick en sternumkrok när hon var 7 månader gammal, inget hade kännts på katten innan.  så detta kan komma när som helst och behöver inte varit där vi besiktningen görs osv.

kalindas
0

Det kan hända veterinären inte visste vad det var eller var den inne en period. Vet en veterinär som jag var hos där jag visade knickarna på mina kattungar. Han hade ingen aning om vad det var. Så hade jag inte sagt något hade det inte stått i papprerna.

Chansen att den går tillbaka nu är liten. Det kan hända att den dök upp sent och de inte märkt den. Kan vara en rörlig sternumkrok.

Skulle inte rekomedera dej att avla på en katt som bevisligen har sternumkrok. Hade en hona som fick sin vid 10 veckor och hon går inte i avel. Den kändes bara ibland.
Hennes har bror har fått 7 levande kattungar och ingen där har sternum.
Men man vet inte arvsgången eller om det kan ha att göra med om katterna fått brist på något som kattungar. Magproblem verkar kunna vara en bidragande orsak i vissa fall…
Men finns tyvärr ingen garanti.

Ställa ut kan du inte göra så länge hon är fertil.

Mitt förslag är att du antingen lämnar tillbaka henne. Eller så behåller du henne som sällskapskatt.
Kanske finns det ett defektfritt syskon du kan köpa lite billigare?

Hoppas det ordnar upp sig utan bråk eller ovänskap.

/Elisa

Rovardotters
0

En sternumkrok kan tyvärr dyka upp väldigt plötsligt, bara på en dag. Det är dock ofarligt om det kan vara någon tröst. Ingen vet varför en katt plötsligt får det och man vet inte heller om det är ärfltigt. Sternumkrokar verkar för närvarande vara en lika vanlig defekt på på de orientaliska katterna som knickar. Ofarligt men retligt när man ska ställa ut. Sternumkrokar brukar inte gå tillbaka om det inte är ett rörligt sternum. Det finns alltså två varianter, fast och rörligt.

Kontakta uppfödaren och diskutera ett byte eller återköp eller någon annan lösning. Om det står i kontraktet att du har köpt katten till avel så har du rätt att göra så. I de flesta fall säljer man ändå kattungar enbart till sällskap eftersom det är omöjligt att garantera något men har man skrivit att katten är till avel lovar man mer som uppfödare (enligt lagen).

Nilla
1

Jag skulle föreslå, att du får henne undersökt av en kunnig veterinär. Det enda du har nu, är ju en annan uppfödares gissning per telefon, om jag förstod rätt? 

Kontakta veterinär först och kolla upp saken. Håll bra kontakt med uppfödaren och låt henne veta vad du tänker göra. Du behöver ett veterinärintyg på eventuellt sternum, rätta mig om jag har fel, ni andra? Fundersam

Får du intyg på sternum, ska du sedan diskutera nästa steg med uppfödaren, avdrag på pris eller lämna tillbaka.

Hoppas verkligen, att det löser sig till det bästa.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

tellasmar
0

Det finns inget utställningsförbud för katter med sternumkrok. Man kan ställa dessa katter som kastrater och då kan de bli premierade också. Ett alternativ är att operera bort kroken då katten kastreras.

kalindas
0

Vad jag vet är det inte godkänt att operera bort kroken så länge den inte innebär något problem för katten. Även om hon blir kastrat så tror jag att det räknas som en typ av plastikoperation, vilket inte är godkänd i Sverige.

/Elisa

ElisaCosmos
0

Tackar för snabba svar..Jag ska fundera vad vi ska göra.HMM…

kalindas
0

Hoppas det löser sig på bästa sätt. Hade gärna kommit förbi och känt på henne. Plus kollat in dina kaniner (gammal kaninuppfödare som man är).
Men det är en liten bit att åka från Halland…Flört

Men be och få ett veterinärintyg på kroken. Sen får du och uppfödaren diskutera vad som känns bäst för er båda och för katten.

Oavsett krok eller ej. Så är det en otroligt vacker katt du köpt!Kyss
Själv hade jag nog haft svårt att lämna tillbaka…

/Elisa

Juliette-
0

Gud så tråkigt.. jag har valt att behålla en defekt katt som jag hämtat och upptäckte hennes defekt efter bara nån dag.. jag hade inte hjärta (och hade hämtat henne väldigt långt bort) de ångrar jag absolut aldrig men av min erfanrhet idag och skulle de hända igen hade jag nog tyvärr fått inse katten i fråga inte var mina drömmar och lämna tillbaka den.. för den är ju inte de du drömt om..

Visst är de tufft men att kroken skulle gå tillbaka har hört de kan de chansen är ju inte speciellt stor

yahtzeecats
0

Kanske är det bra med ett veterinärintyg, det beror på om uppfödaren går med på att det är ett fel eller inte. Jag stod en gång med en kattunge i England, satte mig i bilen… och där ploppade kroken fram. Det var en jättefin tjej som istället hamnade som avelshona hos min vän där, hon hade inte hjärta lämna tillbaka henne till uppfödaren… och kroken var rörlig och var inte framme lika mycket senare i livet. Men jag vågade inte ta risken, för mig är det en familjemedlem och om man också vill avla, så måste man i så fall köpa en katt till man kan avla på istället… och då blir det så många Oskyldig

SacredSouls
0

Å så tristLedsenHåper det løser seg etter beste evne. Jeg er enig med de over her.Det er ikke sikker veterinæren visste hva det var(min hadde aldri kjent det før da vi var der med vår sternumkattunge) Og det kan være den plutselig ploppet ut. Håper virkelig du og oppdretter kommer frem til en god løsning for dere begge. Såklart fester man seg ved en katt og jeg forstår godt om du synes det er fryktelig vanskelig å levere henne tilbake.

Vi hadde en i forrige kull som plutselig fikk sternumkrok. Alle de små var syke med oppkast og han var den som så mest pjuskete ut. I den forbindelse ploppet kroken frem. Ingen av foreldrene har det og vi har heller ikke hatt noen andre med det. jeg tror at kroken kom i forbindelse med sykdommen og den har blitt værende siden. Jeg kan ikke nok om defekten men jeg innbiller meg at det er to forskjellige typer. Den rene arveligheten også har du den som kan oppstå ved mangler,sykdom etc. Men at kanskje den genetiske svakheten er den som ligger i bunn for begge. Jeg vet ikke.

Det står en del om sternumkrok her:

http://siames.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=3a42acc3-b2a3-444b-b4dc-64f58a8d6ace

og her

http://siames.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=b064b655-5643-4f81-a720-2bb9f69944b6

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

ElisaCosmos
0

Vi har nu löst det hela jag ska lämna igen kissen imorgon:(Tråkigt som 17 men vi är eniga med uppfödaren o har inte varit ovänner alls eller oense båda var helt nya på sternumkrok:)Så det var alltid en tröst att vi båda känner oss lika "dumma"..Jag är i alla fall glad att vi kommer överens..Men det var jättetrist då jag verkligen ville ha den lilla kissen..Det var ju tur att jag upptäckte det så fort..

SacredSouls
0

Å så trist. Men godt at det løste seg for dere begge.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Juliette-
0

Vad tråkigt :(
Hoppas du finner din drömtös i framtiden

yahtzeecats
0

Vilken otrolig otur alltsammans Ledsen Vad bra att det kunde lösa sig så att det känns bra för alla - men sorgligt såklart för man fäster sig ju omedelbums vid de små.