Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 785 ggr
Nilla
0

Diskussionsförslag!

Jag skulle hemskt gärna vilja ha in förslag på vad ni skulle vilja diskutera i "Månadens Dilemma" för 2008.

12 nya diskussionsämnen ska till och ni är alla med och påverkar. Ta en funderare och skriv förslag i tråden eller skicka mig ämnesförlag via PM. Som Medarbetare är tystnadsplikten något jag tar på största allvar och de förslag som kommer in via PM behandlas anonymt.

Tillsammans kan vi göra Siames i Fokus till ett levande forum med intressanta diskussioner och härliga "feel good"-trådar.

Vad är en "feel good"-tråd? Tja, det kan vara…

• Kattungetrådar/uppföljning av utflugna ungar
  • Små bildserier
  • Stöd, uppmuntran och positiv feedback till andra medlemmar.
  • Små roliga episoder ur vardagen i text eller bild.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

putt putt! Skrattande

Canoodles
0

Ett litet förslag ska jag väl kunna komma med!

- Avel eller inte på en katt med knick eller sternum?

Kan det vara något?

Attacks
0

1:Innavl/linjeavl

2:Restriksjoner

3:Matador hannkatter

Kunne dette være noe?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

1: Silversiameser eller Varför så rädda för silver?

2: Para SIA/OSH - ögonfärgen bättre sämre, teckningar osv..

3: Para "varianter" med korthår - pälskvalitet och vad är faran med det.

Lite enkla förslag…Skrattande

/Elisa

Nilla
0

Kanonbra! Det låter definitivt intressant. Jag noterar!

#4 -Javisst, lite "e n k l a" förslag…hm…jaa du, Kalindas! Skrattande

paivi
0

Jo det här med silver är faktiskt rätt så intressant :)

Inavel / linjeavel oxå, men tror att det har diskuterats redan någonstans…

kalindas
0

*hehe*

Lite utförligare förklaringar på tanken bakom. Inläggen.

1: Silverfrågan är ganska enkel. Varför vara rädd för silver? Hur upptäcker man låggradigt silver i en SIA? Finns det DNA test för att finna silver?
Visa era silverkatter…

2: SIA/OSH praningar har talats till leda och alla har olika uppfattningar där. Det som jag i nuläget är intresserad av i den frågan. Är inte vilka SIA som är "rena" eller "orena". Där vet vi ju alla vad vi står i den frågan och behöver inte "tjafsa" mer om den.
Utan mer en genetikfråga.
Dvs hur får man på bästa sätt tillbaka den gröna ögonfärgen på Orientalen och samma gäller Siamesen. Hur får man fram bäst maskning och ögonfärg.
Altså inte vad som är rätt och fel ia aveln. SIA behöver inte OSH men jag tror fortfrande OSH behöver SIA för att stärka ögonfärgen.

3: Variant + korthårs parningar. Vad är faran? Får katterna dålig päls? Blir det problem med pälsen även på långhår? Är det någon skillnad om man t.ex. jämför med Perser/Exotic.
Vissa IDP klubbar godkänner parningen andra inte. Svårighet med att sälja mm

Ganska snälla men intressanta frågor…

/Elisa

CoralReefs
0

Det med parning mellan variant och korthår låter himla intressenat!! Speciellt då det är tillåtet inom fife och det är sverak som har gjort det där konstiga tillägget…skulle gärna vilja veta anledningen…

Ett annat förslag till diskussion: Hur man ser skillnad på hane/hona på kattungar! Generad Kanske inte en riktig diskussion men det skulle vara kanon att få in några hemliga tips så att jag kan lösa mina problem här hemma=))

kalindas
0

Trodde det var hela fife som förbjöd sådana parningar…Fundersam
Men då är det väl bara Sverak och SES som inte godkänner dem i Sverige?
För jag vet att de är tillåtna i Hallandskatten.

Det där med könen på katterna känner jag igen. Trodde Alva var pojke trots de visade sig att hon var padda. Stackars Bianca fotograferade jag rumpan på och visade runt på kattutställning….*s*
Verkar som honorna ofta är dem man är osäker på…

/Elisa

CoralReefs
0

i danmark är det tillåtet med variant korthårsparningar likaså tysklan osv då det är bara sverak som har gjort regeln hårdare men förhoppningsvis får vi lika regelr över hela Eu så småningom och då får sverak ta bart sitt tillägg=))

Samma sak var det med silver i stamtavlan men nu är den reglen borta tack och lov!

[hakkapelitta]
0

Hm, det där med variant + korthår är intressant, däremot kan jag som variantägare och blivande korthårsuppfödare bli litet kluven i vissa frågor… det vore spännande med en sån diskussion, jag sitter ju med en fot i varje läger och vet inte själv vad jag tycker om det ens eller varför jag tycker det jag kanske tycker?

lite rörigt kanske? hehe, men jaja. så får det bli.

nu ska min variantpojke och jag åka och besöka hans flickvän, en långhårig kaneltjej och han själv är troligtvis kanelbärare… och i den kombon hoppas jag på bara långhåriga bebisar!