biter bort päls!
Skrev ett inlägg i våras om min SIA som hade problem med magen och bet bort päls på ryggen.
Magen har varit bra länge nu, men han luggar sig själv på nedre delan på ryggen fortfarande.
Han gör det bara när ingen ser så jag antar att han vet om att han inte ska göra det, det är en smart kille.
Har ni några tips?
Fick ett tips om att raka hela ryggen så han inte kan lugga sig och kanske glömmer bort att göra det tills pälsen växt ut igen, men känns lite drastiskt.
Har inte gjort några förändringar vad jag vet som kan bidra till hans betende, varken mat eller omvårdnad.
MVH Eva

En bekant till mig hade samma problem med sin burma, dock slickade den bort pälsen på benen istället för ryggen (om jag inte missminner mig). Jag tror att hon fick ge kortison en lång period och nu är katten fri från det beteendet. Men jag är inte helt hundra
Är det inte mer förekommande på SIA/Osh än andra raser? Har för mig att jag läst något om det någonstans.
StoppOchVäx?
Som man har på naglar för att inte bita. Har provat det på kablar och sånna grejer, och jag vet folk som provar det runt stygn för att katten inte ska tvätta såret så mycket.. :)

Stop o väx har jag hemma , kanske ska prova det ett tag?
Hade det på ett bandage på honom runt tassen för att han skulle låta bli det, med hyfsat resultat!
Risken är väl att om han får saker som smakar illa att han då vill tvätta bort det. Men försöka går ju alltid.
Min Ecco bet bort päls på ryggen. I hans fall var det stressrelaterat, flyttade ofta under den killens livstid…
Tror att det blir en ovana att rycka päls. När den nya sen växer ut så kliar det och de forstätter.
Går det inte med stopp och väx, testa med en tröjja på honom.
Du kan även göra ett försök med Serenum (finns att köpa i Zoobutik) och se om det lugnar honom. Dvs om det nu är stressrelaterat.
Fick aldrig någon ordning på Eccos bitande. Ska ärligt säga att jag gjorde inga extrema ansträngningar för det heller…
/Elisa
Du kanske också skulle kunna prova en Feliway, om det nu skulle kunna vara stressrelaterat?

Ja kanske stress, han är lite hispig i bland faktiskt, som om han är rädd. Men feeliway om jag nu stavade rätt kanske kan vara något.
Och jag fasar för januari då ska jag börja studera och blir borta mycket. Min man o barna är hemma, men dom ser mig som ledaren.
Serenum, vad är det?

#7 Det var lite dyrt, och ska jag hålla på länge med det för att han kanske ska glömma att slita päls blir det väldigt dyrt!
Men det där feeliway kanske är bättre, håller väl i ett tag när man satt i det i kontakten.
Feliway håller i en månad. Kostar mycket den också. Det hjälpte inte på Eccos bitande eller Spokies kissande då jag provade det för många år sedan.
Vet i och för sig inte om Serenum hjälper heller.
Alternativt är det väl någon typ av antidepressiv medicin man kan testa…
/Elisa

#9 Det är nog dags att ringa o rådfråga vetrinären som vi varit hos för ett tag sedan för samma problem, men som avtog. Då slickade han sår på tassarna och slet bort päls på ryggen.