Avelshane søkes!
Hej,
Jag heter Micael Wendell och är stolt ägare till en mycket busig och charmig OSH n22 flicka, Mikado Babushka, kallad Chama. Nu vid 1 års ålder har hon haft löpetid två ggr med kort varsel (2-3 ukes mellanrum) och jag förväntar mig att hon kommer i löp om omtrent en 2-3 uker igjen.
Jag bor strax söder om Oslo (eg. ÅS) och söker efter en OSH n,b,o,p ev. c hane att para min OSH n22 hona med. Jag undrar därför om någon har en hane tillgenglig för avel och tillvilket pris?
Många vänliga hälsningar,
Micael Wendell (N) Avena
Ps. Jag bor på Ås, alltså ikke i Sverige
Du kan jo ta kontakt med osh-kontakten her,kanskje hun vet om hva som er tilgjengelig:
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

# Tack för tippset!
Jag har varit i kontakt med Nora. Men inte heller hon vet ngn solid hane som skulle kunna passa min hona.
Kanske ska jag leta efter en solid SIA som alternativ eller gå på en vitfläckig OSH. Vad är mest smart egentligen? Ju mer jag söker ju svårare är det att finna bra solida OSH hanar. Har dessa blivit en bristvara. Är det därför lurt att para med en solid SIA för å få fram mer solida OSH hanar. Berätta gärna hur ni ser på saken.

Om du ska para med siames ska du se till att han har mycket god ögonfärg, mycket starkt djupblå. Det är viktigt för fortsättningen. Vill du avla vitfläck så ska du förstås välja så istället. Nackdelen med att använda siameser är att du inte kan få homozygota orientaler men ibland måste man ta till siameserna för att få mindre inavel eller bara för att få en fortsättning på generna. Du får ju förstås också siameser i sådana kullar och i Norge räknas dessa som orientaler, dessa regler måste du läsa på och ta hänsyn till. Parar du med vitfläck får du både och, då kan du spara de som inte har vitfläck om det inte är ditt avelsmål. Vitfläck är ju ett dominant anlag som inte ligger kvar fördolt hos de solida. Där finns ett recessivt vitfläcksanlag som ger fel sorts vitfläckar men det kan både solida orientaler och siameser bära på. Kolla upp detta med blodgrupper också på de vitfläckiga så att de inte skiljer sig åt från din honas blodgrupp (det vet säkert uppfödaren till hanen). En hona som ska paras för första gången behöver egentligen få så optimal miljö som möjligt, kort resväg och lite stress. När de blir erfarna kan de tåla mer. Det kan också avgöra en del för vilken hane du ska välja till hennes första kull.
Fattade jag detta rätt? Om man får en siames efter en orientalförälder så blir den katten en oriental? I Norge alltså. Heter det brunmaskad oriental då (som exempel)?

Om jag fattat NRR riktigt så gäller:
saxat från NRR.no
----------------------------
Stambokføring av avkom etter rasekryssing mellom søskenraser:
a) Avkom etter kryssing mellom søskenraser skal registreres på følgende måte:
- langhårsavkom etter perser x exotic: PER
- korthårsavkom etter aby x somali: ABY VAR
- langhårsavkom etter aby x somali: SOM
- avkom etter siameser x orientalsk korthår: SIA, OSH
- korthårsavkom etter siameser x balineser: SIA VAR
- langhårsavkom etter siameser x balineser: BAL
- korthårsavkom etter siameser x orientalsk langhår: SIA VAR, OSH, VAR
- langhårsavkom etter siameser x orientalsk langhår: OLH, BAL
- masket avkom etter siameser x Foreign White: SIA (w)
- korthårsavkom etter orientalsk korthår x orientalsk langhår: OSH VAR, SIA VAR
- langhårsavkom etter orientalsk korthår x orientalsk langhår: OLH, BAL
- masket avkom etter balineser x orientalsk langhår: BAL
- fullfarget avkom etter balineser x orientalsk langhår: OLH
- Alle avkom registreres i hovedstambok.
- Det skal ikke lenger være skråstrek-registreringer i NRR, for eksempel SIA n/ORI var (SIAn/ORS var) osv. (GF 2004)
b) Det skal klart fremgå av stamtavlens merknadsfelt hva som er målrase:
Eksempel:
Det skrives for en BAL n med OLH i linjene: Målrase: Orientalsk Langhår
Det skrives for en SIA n med OSH i linjene: Målrase: Orientalsk Korthår
Det skrives for en SIA n VAR med BAL i linjene: Målrase: Balineser
Det skrives for en SIA n VAR med ORL i linjene: Målrase: Orientalsk Langhår
Det skrives for en SIA n (w): Målrase: Foreign White
------------------------------------------------
Så får jag hoppas att det är ok att sprida NRRs lov och att det inte är ngt brott mot källa nu när jag tydligt talat om vad den kommer från…
Som jag förstår det är SIA som kommer från en OSH i Norge en SIA men det står i stamtavlan att målrasen var OSH. Alltså ingen SIA var eller OrientaliskSiames. Men jag kan ha fattat allt fel.
Det är en annan sak jag funderar över. Min hona har silver i linjerna, som man säger här i Norge. Silver förekom senast i 3de led. Jag har förstått det som att man, av goda skäl, inte får para en silver OSH med en SIA under NRR. Men hur är det med de med "Sölv i linjene".
Det är bara NRR (Fife) som har de reglerna. Är du med i Sverak eller IDP (men undantag Svenska Siamessällskapet) så är en maskad avkomma efter SIA alltid en SIA.
Så det är bara att välja "rätt" klubb, som stämmer med ens egna tankar om avel.
Skulle gissa att de får namnet Maskad Oriental. Det var iallafall vad Smilla hette när hon hade stamtavla i SES. Där står det "Oriental maskad SIA*/OSH" i stamtavlan.
Tror Norska Fife har liknade.
/Elisa

Jag TROR det är så att en SIA med oriental i stamtavlan enbart får paras med oriental och räknas då i PRAKTIKEN som en oriental.
"Det skrives for en SIA n med OSH i linjene: Målrase: Orientalsk Korthår."
Där skiljer sig reglerna från de svenska. För några år sedan i Sverige fick alla siameser med oriental i stamtavlan RIEX, de skulle då ställas ut och uppnå Excellent (det kallades för avelsgodkännande) och därefter räknades de som siameser som får paras med siameser. Idag är det fritt fram att para SIA med oriental i stamtavlan med alla andra SIA inom SVERAK.
Neida, en siameser med orientaler i stamtavlen, er en siameser med orientaler i stamtavlen, ingen orientaler.
Det er nok ikke så lett å finne en helfarget OSH i Norge, men har ikke ziamizzimo en??
Kattungen som kom fra Noras siste kull, var også en pen, sort og ikke minst stoor gutt.
Er den osh'en din uten siameser i stamtavlen, Micael??
Hvis ikke, kan du likevel få SIA i kullet, om du parrer med OSH, fordi ressesive gener varer for alltid.
For meg som jobber i fremtiden med blandete linjer,så byr det jo aldri på noen problemer å være med i NRR. Den eneste forskjellen er jo bare at en får målrase OSH i stamtavlen i 9 generasjoner,er etter disse generasjonene bare siameser igjen,så blir stamtavlen ren når kattungen har alle disse generasjonene såkalt "ren siam". Jeg beholdt Faustino i avl,en SIA,etter en OSH pappa.Der er null restriksjoner på "skrap siam" kattene som visse kaller dem. Man som oppdretter velger selv om man vil ha dem på klasse 1 eller klasse 2 her i Norge. På klasse 1 kommer dem uansett når dem eksporteres.
Derimot om det er sølv i stamtavlen,vi dette stå for evig og alltid som en liten pekepinn,det samme med hvitt,mener jeg. Det er heller ikke noe fy fy. Det er kun SIA med nært SIA sølv i de første generasjonene som må feks avlsgodkjennes,det samme med feks engelske importer som har caramel og apricot i linjene innenfor 4. generasjon. Og tenk alle dem som har importert derifra,også av dem som avler kun rent.
Er ikke IDP slik at en kan ha langhår også i linjene,uten noe styr? For det syns jeg ikke noe om,dersom man avler kun korthår.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Kul att se att mina nya landsmän svarar!
#9 Nej, min katt har SIA i 3e. led i stamtavlen sin. Den er också alltför nära släkt med Noras sorte OSH hanne. De stammar båda från Mikado Budolfi og de linjerne er visst ikke så lurt å krysse.
Jag har også fått svar att en SIA som parres med en OSH vil få en anmerkning i merknadsfeltet på stamtavlen på alle siaavkom. Og detta kommer stå i 8 el. 9 generationer men att detta har ingen egentlig betydning. Detta ettersom siamgenet er ressesivt. Jag tror vi kan enas om att det ikke er problem under NRR. Med andra ord är det fritt fram å para min OSH hona med en SIA.
Og eftersom min OSH hona kun har sölv i linjerne föreligger det alltså ikke noe alvelsrestriktioner vid parning med SIA eller vitfläck OSH.
Jag tror då att jag väljer å para min hona med en solid SIA eftersom solida OSH inte är helt lätta att finna :) om nu inte ziamizzimo har en (kan inte se han på hennes hemsida dock…).
Av Ziamizzimo (N) er min venninne….hun har er en veldig flott hannkatt som er blådmasket. Han har orientaler i 7 ledd syns jeg å huske..ta kontakt med henne på mail ziamo@online.no
Bildet av (N) Himmeltindens Jendor, som er til utlån i Fredrikstad.

#13 Vilken kille 

Micael, inte för att jag är någon expert på tabby men nog tycker jag att din chama såg väldigt fin ut på bilden du just lade upp i en annan tråd. Själv skulle jag nog försöka välja en oriental i första hand till henne- och en med riktigt bra markeringar.
På bilderna jag sett av Wilunds (Nonimonos) Thunder Underground så ser hans markeringar top ut. (kanske kastrat nu?) Har du lyssnat med S*Decias- hon har säkert också ganska bra koll på vad som finns bland orientaler ( hon talar ofta sig varm om just tabby ;))
Då jag här om veckan surfade runt så fann jag de mest häpnadsväckande spottar på kattungar uppfödda av…förlåt mig om jag har fel nu men jag tror bestämt att det var JeanDark´s, trodde nästan jag kommit till ett kattungegalleri med annan ras :-)) Det kan absolut löna sig att kontakta olika uppfödare direkt och låta dom komma med tips. Avelshanelistor i all ära men där är utbudet sällan stort.
Stort lycka till !
Louise

Jo, chama har ett väldigt tydligt classic tabby mönster med fina spottar på magen :)
Har inte haft möjlighet att ställa chama, hade varit kul. Hade absolut varit fint å få in andras input å tankar om avel. Det får bli efter hennes första kull!
lägger upp en bild på henne så ni får se henne bättre.
Om du är intresserad av classic tabby så finns det en fin hane i Varberg här i Halland. Han är cremesilver classic tabby. Ingen extrem katt, men med otroligt bra ögonfärg. Han har även en vacker och superfint blåspottad bror.
Creme Hanen har blivit pappa till 7 OSH med en SIA hona. Så troligtvis bär han inte på SIA anlaget.
/Elisa

#15 instämmer med detta inlägg efter det att jag sett bilder på henne, Micael. Kolla här: http://www.moramyran.com/

#18 å 15. Håller helt med om att "Åskar" ær en fin kille med længder och oj så snygga makeringar!
Men det tar 6-7h till Færnas i Dalarna från Ås i Norge. Egentligen helt ok før mig. No probl. om det ær det mest optimala. Men jag tænker på min lilla førstfødeska.
Som det skrevs tidigare "En hona som ska paras för första gången behöver egentligen få så optimal miljö som möjligt, kort resväg och lite stress. När de blir erfarna kan de tåla mer. Det kan också avgöra en del för vilken hane du ska välja till hennes första kull."
Jag ligger vaken om nætterna och tænker å tænker på vad som ær bæst. Inget enkelt val alla gånger…
Om du er i tvil,så hadde jeg tatt det som var nærmest første gang,om det faller i smak med både stamtavle og katten selv. Så kan en jo håpe en man liker lenger borte,er fertil også neste år.Ev et vakkert avkom av denne som er tilgjengelig for parring nr 2.

Det akkurat så jag tenker å.

#19 Ja, det är svårt att veta hur man ska göra, det beror också på hur trygg honan är i sig själv. Du ska också tänka på att ta en snäll och erfaren hana till henne, är båda unga och oerfarna kan det också bli strul. Är hanen trygg och man litar på varandra kan man ibland få låna hem hanen istället för att åka iväg med honan. Honorna älskar att få para på hemmaplan och vill gärna para sig i alla rum (i alla fall är det så hemma hos oss).
När det gäller mönster brukar de som är tabbyexperter säga att en bra spotted ska paras med en klassiktabby, då blir det absolut bäst spottar. Det skulle vara väldigt snyggt.
Det tar max 5 timmar från Fredrikstad till Färnäs, på vinterföre och på småvägarna genom Finnskogarna.
Om det är torrt väglag borde det kunna gå ännu fortare.
Åskar är stor, elegant, snäll och har de bästa spottarna jag någonsin sett på en oriental.
Hej på er
Vad kul att ni pratar om min Åskar (eller nu är han ju Marias iof).
Åskar är än så länge fertil men kommer att kastreras snart.
Men jag kan direkt säga att båda jag och Maria skulle vara överlyckliga om det ville komma en tabbytjej till honom - det är lite av en dröm.
Jag har avlat just med tanke på mönster när det gäller mina orientaler och Åskar blev ett rättså bra exemplar, men jag har saknat "tabbykryddan". Har letat i flera år efter en tabbykatt faktiskt. Någon dag har jag nog en själv. Tror på att avla tabby och spott för att förstärka orientalens mönster.
Åskar har parat alla sina honor utan problem och alla har blivit dräktiga. Han är en snäll herre som vet vad han ska göra så att vara förstagångshona hos honom ska inte vara några problem - han har träffat flera sånna.
Jag hoppas att du vill bortse från att det är lite långt till Mora för det skulle vara jättekul att få para två bra mönstrade orientaler med varandra.
Skicka ett mail eller ring - mig (Nonimonos) eller Maria (moramyrans)
gärna så snart som möjligt om du är intresserad så att han inte kastreras i ovetskap.
Lina