Siames iFokus

Siames

Läst 163 ggr
Jossefina
2022-08-29 15:08
0

Medmatte/ -husse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!

Jag lever med Simon (oriental 9 år) och Indra (balines 7 år). De är min familj :) och jag älskar dem.

Nu testar jag att höra mig för här om det finns någon som skulle vara intresserad av att ha dem på deltid. Det brukar alltid ordna sig med kattvakt när det behövs, men det hade också varit bra för mig att kunna vara lite mer flexibel och fri.

Det som skulle vara aktuellt är ett lugnt och varaktigt upplägg.

Skriv gärna till mig!

Vi bor i Stockholm. Jag har bil så kan köra, men allra bäst är ju såklart om man bor nära. Vi finns i Västertorp/ Hägersten.

Varma hälsningar // Åsa

• Redigerat 2022-08-29 15:17 av Jossefina
Calcifer
2022-08-29 22:44
2

Några tips som kanske kan hjälpa dig att få fler svar.

Specificera vad du söker av medmatte/medhusse. Hur ofta du tycker katterna ska kunna vara där, tex. Och sen vad deras kattkunskap ska vara. Ska de stå för mat och sand medan katterna är där? Vad händer om katterna blir skadade eller sjuka medan de är där? Liksom vad förväntar du dig att de kan eller vad de ska stå för.

Och sen även kanske lite om hur katterna reagerar på nya miljöer. En del katter kan ju byta hem "fort", så att säga, medan andra behöver tid. Jag har två katter själv. Ena skulle säkert kunna ha ett medhem på nåt sätt, för han vänjer sig vid nya människor och miljöer på ungefär fem sekunder. Men andra katten behöver minst en vecka innan han är helt bekväm. Så teoretiskt sett skulle ju ena katten kunna byta hem varannan vecka medan andra katten skulle behöva minst 2-3 veckor per hem för att han ens skulle må lite bra.

Kan ju vara bra att veta innan, tänker jag. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

beirut61
2022-08-31 11:52
1

#0: Hej synd att du bor så långt bort annars hade det passat mej jag älskar katter.Mvh berit

Jossefina
2022-09-04 11:12
0

#2: Hej :) tack för svar. Va roligt, bor du jättelångt bort? Varma hälsningar // Åsa

Jossefina
2022-09-04 11:13
1

#1: Hej och tack för tipsen! Ska genast uppdatera med detta :)

beirut61
2022-09-04 11:25
0

#3: ja har väl 40 mil till Stockholm det blir för långt.

Jossefina
2022-09-04 11:36
1

#0: Lyckades inte redigera själva inlägget, så här kommer lite kompletterande info:

Vad jag söker av medmatte/medhusse:
Jag söker ett lugnt hem med varm energi. Katterna är nyfikna och sociala och har mkt bra koll på vad som händer i hemmet för det mesta. De tycker om när det händer saker, samtidigt vill de kunna känna igen rutiner och de personer som de omges av. Andra djur och barn är ingen bra ide, men funkar om barn kommer på besök någon gång då och då. De har varandra men älskar också människosällskap. Att vara med, att ligga i ett varmt knä. Simon har en mkt light astma som nästan aldrig gör sig påmind, men om hemmet är dammigt så kommer det märkas och då mår han ju inte bra. De gillar ordning och reda och mycket mys, gärna lek!

Hur ofta jag tycker katterna ska kunna vara där:
Detta är en flexibel fråga. Jag är öppen för olika alternativ, det behöver inte heller vara "fixed" som tex varannan vecka utan kan bestämmas efterhand - vara en vecka/ två/ en månad eller några dagar här och där. Allt beroende på förutsättningar och lust.

Grad av kattkunskap/ inställning till djur:
Viktigaste är att man har respekt för dem som medindivider och att man har grundläggande kunskap kring katt och deras behov. Detta är också något jag kan dela med mig av. Viktigast är personkemi och känsla energimässigt oss emellan (människor och katter).

Mat och sand mm:
Jag kan stå för sand och mat och annat som de trivs med och mår bra av att ha med sig i sin vardag . Om det finns vilja och möjlighet att dela så är det självklart välkommet. (Jag är visserligen ensamhushåll men har inte tagit på mig några utgifter jag inte klarar av).

Vad händer vid sjukdom:
Jag står i första hand för försäkring och kostnader i samband med vård. Om det finns en vilja att stötta och dela på detta vid större utgifter så vore det såklart fint. Detta är något man kan prata om.

Hur Simon & Indra reagerar på nya miljöer:
De tycker faktiskt om att byta plats! Bara de är i sammanhang som de kan trivas i. Det tar inte många timmar innan de nosat sig igenom ett hem och hittat någon favoritplats. De kan visa lite oro på olika sätt, men detta har bara hänt vid vissa tillfällen. Indra kan tex på natten verkat leta efter dörren till sitt vana hem, och jamat lite lätt efter det. Men det har bara hänt vid något tillfälle, svårt att veta helt. Generellt tar de emot nya platser med vaken nyfikenhet.

Jossefina
2022-09-04 11:37
0

#5: Åh! Ja, det blir ju för långt :)