Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 755 ggr
Fliris
0

hankatt problemer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hei

Jeg har nettopp hentet to nydelige siamesere på 12 uker fra Sverige og har et lite problem. Hannkatten min har de to siste dagene tisset og bæsjet i senga og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette. Jeg fikk et tips av oppdretteren da jeg hentet dem om å ha flere små "lådar" stående i de forskjellige rommene slik de ikke behøver å lete fram lådan når de må gjøre sitt fornødne. Det er utrolig frustreende og ikke minst dyrt å måtte rense dyner ofte. Jeg har heller aldri hatt katt før og vet derfor ikke hva jeg skal gjøre. Når jeg ikke er hjemme og på natten er de føreløpig på badet siden vi nettopp har flyttet og det er mye rot i leiligheten, jeg vl derfor ha tilsyn på dem når de er ute.

Jeg tenkte at i første omgang så skulle jeg kjøpe "Piss off". Men tar veldig gjerne imot all hjelp dere kan gi meg. Tusen takk

Hunnkatten er kjempeflink og spiser alt og tisser og bæsjer på riktig sted, det er bare han som er litt vrien.

kalindas
0

Det första jag skulle göra om du kan är att stänga ute dem från sovrummet. För är det bara där han kissar så kan det hjälpa.
Har du ingen dörr att stänga. Köp ett dusch draperi att lägga över sängen. Inte lika trevligt att gå på.

Se till att de inte har för stor yta att bo på första tiden.

Det kan även hända att han inte gillar sanden. Testa lite olika sorter i olika lådor och se om någon av den faller han i smaken.

Tvätta sängkläder i medel som inte innehåller amoniak och häll i lite ättika eller ättiksprit i sköljmedlet.

Hoppas att det rättar till sig för honom. Kan vara att han forfarande är lite blyg och inte vågar gå och kissa.

Något du absolut inte ska göra är att sätta kattlådan i sängen!

Sen tycker jag inte det borde vara så jobbigt att rengöra ett antal lådor efter två små kattungar. Flört
Det blir knappast mindre kiss o bajs av dem när de blir större.

/Elisa

SacredSouls
0

Gratulerer så masse med babyene dine!! Håper vi får se bilder snart.

Å bruke samme type sand som oppdretteren gjorde er jo en ide. Nå vet jeg ikke hva slags do du har.Men en enkel liten utstillingsdo kan kanksje være en ide også nå i begynnelsen til han har lært seg det skikkelig.Ikke flytte rundt på doen men ha den på samme sted(som er lett tilgjengelig) løfte han vennlig og bestemt opp i den når du hører han begynne å mjaue og krafse litt. Piss off er ikke noe jeg ville brydd meg om å prøve nå.

Disse små utstillings doene er veldig billige også så da kunne du jo kjøpt et par og hatt også.Jeg tror det bare er et spørmål om tid og tålmodighet jeg før han lærer seg det. Lukk igjen døren så han ikke får kommet inn på soverommet der hvor han har bæsjet og tisset.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
0

Dyner = sängkläder kalindas Skrattande

Fliris
0

#1 Hva er ättiksprit?

Han er jo forsåvit en pingle så det kan jo tenkes. Sanden kan det jo godt være, jeg får teste ut litt forsskjellige. Det er ikke noe problem å rense lådene, vi har bare litt liten plass for øyeblikket siden det er flyttesker i hele leiligheten. De bor begge som sagt på badet når jeg er borte og når vi sover. Jeg skal prøve å stenge av soverommet. Jeg har ikke hatt en do i senga, men stående på gulvet på soverommet etter at de sov der den første natten. Det er litt vanskelig å vite når han skal på do fordi han piper så mye ellers også, han piper med en gang han vi ikke har han i fanget eller når han ikke ser søsteren sin.

#2 babyene mine er så fine :D håper bare det ordner seg samboeren min er veldig trøtt på dem/han for øyeblikket. Siden han egentlig ikke vil ha katter og trodde at begge kattene skulle være helt innetrente. Han får bare være tålmodig. 

Skal legge til noen bilder i en annen tråd med en gang jeg får tatt noen der de faktisk står stille. Det er utrolig fine og etter å knapt ha sett noen bilder av dem ble jeg helt overrasket da jeg hentet dem.

Nilla
0

Jag håller med Kalindas om, att du inte bör ha dem på stora ytor till att börja med och undvik sovrummet. Köket är kanske ett lämpligare område? Kanske har hankattungen inte hunnit med att blir riktigt rumsren innan han flyttade eller så har flytten rubbat hans balans?

Ha dem i ett rum där du ofta är och kan spendera tid med dem. Du får helt enkelt börja om från början med en låda i varje hörn av rummet. Du ska ha små lådor, typ utställningslådor och inte vuxenlådor som kräver en hel säck sand i varje. (Då förstår jag att det blir dyrt. Lådorna kräver noggrann kontroll, så att de är rena och fräscha, 2-3 ggr/dag.)

Föregå honom, då du ser att han ska kissa eller bajsa och sätt honom på lådan. Ge mycket beröm.

Att du lägger tid på detta nu är viktigt, då det annars kan gå riktigt åt skogen och du riskerar att få en icke-rumsren-katt som du sedan inte orkar ha kvar och det vore synd.

Det kan ta lite tid. Han är ju bara en kattunge, så det är kanske för tidigt att ta till Piss Off och dylikt? Jag tror helt enkelt att han behöver toaträning!

Lycka till! Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Fliris
0

#5 Jeg får vel rett og slett bare gjøre det, utrolig irriterende, men det går nok bra. Jeg rengjør allerede
2/3-ganger daglig og det virker som om det fungerer fint. Jeg har allerede en liten en og har anvendt to andre. Alle er små og ikke alt for dype. Det skal nok gå bra, og heldigvis så har jeg ferie om noen dager og kan være ekstra mye hjemme med dem. Jeg fikk de ca en uker tiidligere enn jeg egentlig kunne, og har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke er like mye hjemme som vanlig. Kjærsten min er dog hjemme så de får menneskelig kontakt.

Mener du at jeg burde ha små lådar flere steder i stua? Vi har nemlig kjøkken stueløsning og på badet og gangen og bare stenge av soverommet? Blir han ikke vandt til at de er så lett tilgjenelig og at han bare kan gå hvor som helst? Hvilken kattesand er du anbefaler?

Nilla
0

Ja, ha flera lådor i stua, precis såsom man går tillväga då man lär små kattungar bli rumsrena. En i hörnet i kjökkenet och 2-3 i stua.

Bra att du har stua och kjökkenet i ett, då ser du vad de gör. Har han väl lärt sig göra alla sina behov på lådan, brukar det gå bra med en stor låda sedan. Men han behöver lite tid.

Sacred Souls #2 har redan givit dig rådet. Jag bara fyller i. Flört

SacredSouls
0

Om du vet hva slags sand oppdretteren brukte så ville jeg i begynnelsen gått for en så lik som mulig.Når han først har lært seg hvor han skal gå på do og ikke har noen uhell utenfor lenger da kan du jo ta vekk ekstra doene. Det blir nok ikke noe problem.

Men mye rot og flytte esker etc forsinker jo muligheten hans til å bli skikkelig kjent med omgivelsene sine og få den tryggheten og det kan nok ha noe å si på do vanene hans også.(hvis han i tillegg er litt sky)  Så mitt råd er : sett samboeren i gang med utpakking av esker og ryddingen Skrattande

kalindas
0

Min mamma hade en katt som tog månader att får rumsren. Men med mycket tålamod så är han jätteduktig att gå på lådan. Han tycker däremot inte om att gå på smutsig låda.

Så det ska säkert gå jättebra med toa träningen..:-)

Skicka gärna bilder på kattungarna.

/Elisa

Fliris
0

#8 Ikkesant! Han kan pakke ut alt også kan jeg bare være på skole og kose på kattene når jeg er hjemme :D Jeg vet forøvrig at det forsinker tilpassningen, men det virker som omde har det gøy med å løpe rundt og oppå dem. Snart er det juleferie og da kan jeg endelig jobbe litt mindre og passe litt bedre på hjemmet og kattene og kjærste :)

Attacks
0

Hos meg har dem aldri sett en dyne før dem flytter hjemmefra.Jeg er så redd for dem skal bli dynetissere av uvane rett og slett.Er sikkert bare meg som er litt paranoid akkurat med det der.Har hatt 2 dynetissere, fra B kullet mitt,men det var mer protest markeringer,og dem var ikke slik da dem flyttet. Så sier som dem andre,la dem være på andre steder,langt fra dynene til en ser det går  greit. Viser det seg det er blitt en uvane å tisse i dynene,så får dem helt enkelt la være å være på soverommet. Dem er jo 2 også,dem små,så dem har det jo likeså koselig andre steder enn soverommet. Hos meg er det bare Felix som blir med i sengen om natten normalt sett,for han elsker å sove der,og er sånt et B-dyr,som ikke liker å stå opp tidlig om morgenen. De andre får ikke bli med så ofte,for dem skal leke halve natten.

Men denne rasen vår har da sterke meninger. Kiss kunne finne på å markere i dynen,om det luktet mannfolk.Nå skal ikke det misforståes som det rant inn masse mannfolk i sengene hos meg da Skrattande Men da Heidi og samboer hadde vært hos meg,da bare måtte hun tisse på den dynen som samboer hadde lånt. Grrrrr. Kiss begynte ikke med den der stategien før hun var voksen. Søsteren til Kiss var den andre dynetisseren.Men hun gjorde det fordi hun protesterte som alenekatt.Hun fikk etterhvert nytt hjem,og tisser kun i dokassen sin i dag.

Men gleder meg også til å se bilder av nykomlingene dine.Dem er sikkert helt helt hærlige!!

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Fliris
0

#11 Kanskje han bare protesttisser fordi han har fått et annerledes kattesand. For det hadde vært deilig å slippe å måtte stenge av dørene til soverommet, for vi har en veldig iten leilighet og det ser så mye større ut når vi har dørene oppe. Han bæsjer jo i senga også, så jeg håper på at han bare er dårlig innetrent. Men jaja. Du har jo sett bilder av kattene mine og snakket en del med oppdretter Sweet Wishes.

Fliris
0

,Hei

Jeg fikk renset dynen min i dag, men den var ikke helt tørr da jeg hentet den. Jeg hengte den på badet, og glemsk som jeg er glemte jeg å skjekke om noe var på gulvet. Kattene var i stua, men før jeg merket det var Berlioz inne på badet og romsterte. Det ble plutselig stille så jeg lette etter han. Og gjett hva! Han hadde tisse på et hjørne som hang ned på gulvet. Dette må da være protest tissing, men jeg vet ikke mot hva. Og han har jo ikke gjort det noen andre steder enn på diverse dyner. Han tisser og bæsjer også mye mindre enn søsteren sin. Jeg begynner faktisk å bli litt urolig. Kan det bare være kattesanden han protesterer mot?

yahtzeecats
0

#13 Hej, jag tror såhär: Han har kanske varit den av ungarna som varit 'sen' med att lära sig bli rumsren, och är inte helt trygg i det beteendet än. Han kanske inte är lika mogen som sin syster utan sen i sin mentala utveckling - mer 'baby'. (Hans syster vet precis vad hon ska göra med sandlådan, det sker automatiskt, men inte för honom). Han är också lite stressad av miljöombytet (också positiv stress, dvs att det är så mycket nya intryck och morsomma saker att busa med i det nya hemmet, är stress) och då faller han tillbaka i det beteende han inte riktigt lärt sig av med. Det är en extra stressfaktor att ni håller på att flytta och packa kartonger, så han blir kanske extra upptrissad av det.

Mina kattungar är alltid rumsrena vid 5 veckor men en gång har jag upplevt att en kattunge gjorde det som din kille gör efter flytt. De kollade om hon hade urinvägsinfektion hos veterinären, eftersom hon verkade ha svårt att kissa när hon stod i lådan - hon prövade men det kom inget. Men hon var frisk. De stängde ute henne från sovrum (även om det var besvärligt för de hade små barn som inte stängde dörrar). När hon gick på lådan så krystade hon bara en stund men det kom inget kiss, hon var för spänd. Senare kom det på fel plats istället! Det blev bra så småningom! Efter några veckor fick hon en kattkompis, och efter det fungerade det helt greit. Hon hade varit rumsren men föll tillbaka i baby-beteende vid flytten. Det som skedde var att hon flyttade från en familj utan barn, där vi arbetade på dagarna, till en barnfamilj där det var människor hemma hela tiden. De höll alltså dörrar stängda till sovrum, samt satt med henne och uppmuntrade henne när hon var på sandlådan, och satte tillbaka henne när hon gick därifrån, tills hon kissade/bajsade, så att hon fann ro att göra det hon skulle.

Min veterinär förklarade att sådana här beteenden är vanliga kring jul - för det katterna är inte vana vid att det är så mycket uppståndelse, och blir uppe i varv och då börjar de av stress kissa på fel ställen.

Man kan säga att det är stress och protest, helt klart. Protest för det han är stressad. Jag är helt enig med de andra här - stäng dörren till den favoritdynan hans. Och börja från scratch så som man tränar en liten kattunge att bli rumsren: ett enda rum, t ex köket, där det inte finns mjuka dynor/tyger att krafsa i, och 2-3 sandlådor kanske. Klappa och beröm när han gör rätt, visa honom sandlådan när han ätit, etc. Det blir en del veckor utanför sovrummet! Men det är det värt. Ni får absolut inte släppa in honom dit förrän det gått flera veckor där han är trygg med sandlådan och använder den lika flinkt som sin syster. Visst, det blir lite mindre öppna ytor i lägenheten under denna tid, men annars sitter ni med detta problem - ni kommer ha igen det sedan, att ni tog tag i det nu.

Fliris
0

Det høres nesten helt ut som min. Han krafser litt i sanden og går av og på, selv om jeg sitter der med han skjer det ingenting. Når jeg er borte er han på badet og da gjør han bare fra seg i kattesanden. Det samme må jeg gjøre med maten hans, han spiser av og til når jeg ikke er der, men stort sett må jeg dytte han på plass for jeg syns ikke at han har spist nok. Søsteren hans spiser som bare det og har lagt på seg masse siden jeg hentet dem. Heldigvis er jeg mye hjemme i neste uke og er mer hjemme enn jeg har vært denne uka ukene etter. Dermed kan jeg passe på han litt bedre. Han har ikke tisset noen andre steder enn dyna, så da må det vel kanskje ha noe med det å gjøre?

Takk for hjelpen

yahtzeecats
0

Hej, det låter som den kattungen jag beskrev.

Att begränsa utrymmet de vistas på i början, är ett bra sätt att introducera en ny katt i främmande miljö på fler sätt än just med toalådan. Kan de t ex bara vara i köket nu i någon vecka? Det verkar som att han är lite otrygg och rastlös och att det helt enkelt är för mycket nytt för honom att hantera. Tänk att han är en baby och behandla honom så nu. Dvs låt de båda vara i ett rum större delen av dagarna. Där kan han bli hemma och trygg. Nu när du är hemma under julferien kan du uppmuntra honom och klappa och berömma - "nu var du duktig" och så vidare. Jag tror alltså den nya miljön och att han inte klarar av att hantera det mentalt, han är kanske mer 'baby' än sin syster (är inte alla killar det? ;-) ) har gjort att han backat tillbaka i sin utveckling.

När saker börjar gå bra, efter kanske 10 dagar, öppna dörrarna och låt dem gå runt och utforska. Klappa och beröm osv. Allt för att han ska känna sig trygg.

Kryssar fingrarna, detta kommer gå fint! Lite jobb i början, men sedan kommer det gå fint. Husk bara att inte låta honom komma i närheten av dynan på minst 1-2 månader. För att vara säker!

Fliris
0

#16 Ja alle dører til soverommet er nå lukket, men på nyttårsaften må han være der. Da skal jeg gjøre som Kalindas foreslo, legge et dusjforheng over slik at han ikke vil gå på senga eller at tiss skader dyna. Vi har en litt rar romløsning på leiligheten som sagt. Og det å bare være inne på badet tror jeg blir trist for dem, og for meg. For når vi er hjemme løper de rundt i stuen eller ligger i fanget mitt i sofaen. Tror du dette også vil bremse utviklingen hans? Jeg kan jo ikke bare la han være der heller fordi han er så avhengig av søsteren sin.

yahtzeecats
0

Nej, om du följer råden du fått så kommer det inte påverka negativt. Eftersom de råd du har fått har målet att han ska kunna vistas i rum utan att göra på fel ställe som t ex dynan, och när det lyckas efter några veckor/2 månader så kommer han ju ha ett normalt lyckligt liv som familjekatt som kan vistas i alla rum :-).

Nilla
0

#17 - Du har väl dem alltid ihop, syskonen? Skilj aldrig på dem och stäng aldrig in hanen ensam. Han är ju en liten bebis. Flört

Fliris
0

Jeg vet at jeg ikke skal skille dem. Begge blir veldig urolig og jeg merker at de er veldig knyttet til hverandre. Jeg tror det skal gå bra jeg, jeg var innom en dyrebutikk idag, men de hadde ikke utstillingslådar så jeg skal gå innom en annen en imorgen. Enn så lenge så har jeg to lave plastbokser uten lokk med kattesand i og en ordentlig låda på badet.

Nilla
0

Jag tror du fixar detta alldeles galant. Ge det bara lite tid. Här finns många att hämta goda råd av. Glad

SacredSouls
0

#20 To plastbokser går sikkert like fint.Glad

Lykke til.

Fliris
0

#22 Hehe. Vi får håpe det, hittil har de bare brukt den ene av dem. Men Berlioz bruker bare den på badet tror jeg.

Stakkars Marie, hun får gjennomgå. Når Berlioz vil leke så kaster han seg bare over henne med jevne mellomrom ^^. Akkuratt som i Aristokattene, Berlioz tror han er tøff bakgårdskatt, men er egentlig ikke det og Marie er en liten prinsesse :)

SacredSouls
0

#23Skrattande Utrolig søte navn. Passer sikkert kjempegodt på de.

Fliris
0

#24 Ja det passer dem kjempebra :)

Jeg tror jeg har funnet ut av hvorfor Berlioz begynte å tisse i dyner noen dager etter at han flyttet. I kattesengen hadde jeg nemlig en pute fordi det er bare en kurv og i dag fant jeg en klump med bæsj i den og litt tiss. "Det var da rart" tenkte jeg. Men så begynte å begge å krafse i senga mens jeg var på badet og jeg måtte sette dem bestemt på kattedoen, tilslutt måtte jeg holde Berlioz mens Marie fikk bæsje og så måtte jeg holde Marie slik at Berlioz fikk gått. Når jeg kom hjem fra jobb i dag tittet jeg på puten og den er helt gjennomtisset. Det må jo være derfor Berlioz tror at dyner=do hvis han tisser på sin egen hele tiden. :/

Attacks
0

Håper uvanen blir å endre,siden dem ikke er gamle enda. Jeg har også hatt en Marie,men broren ble kalt Toulouse,så hadde jeg en Duchess.Det var A kullet mitt. Aristokattene er en kjempemorsom og hærlig Disney film.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

yahtzeecats
0

#25 Förvånad Alla dynor bort… han beter sig som en 5-veckorskattunge som inte ännu lärt sig vara rumsren. Kanske var han rumsren innan, men som jag spekulerade i så kan det i så fall ha blivit en störning vid flytten så att han ramlade tillbaka i detta baby-beteende.

Är det bara han som använt dynan eller systern också?

Alla dynor bort, börja från början som en uppfödare gör med små kattungar… rum utan tyger (kök/bad),  bara en filt, och passa på att sätta honom på lådan så som du gör, var envis och lägg tid på detta några dagar - bra kämpat. När de är ute fritt - ett par lådor till hands, bevaka, sätt på lådan titt och tätt - beröm och klappa när han gör rätt.

Fliris
0

Jeg vet ikke, det er mulig at hun også har brukt den fordi hun krafset litt i den i går. Kanskje hun bare ville ha bort lukten. Ikke vet jeg.