Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 4992 ggr
ossilian
0

P-piller till diande?

Jag är egentligen ingen förespråkare av p-piller, varken till människa eller katt, men eftersom Electra löper väldigt starkt och intensivt (tom för att vara oriental…) funderar jag ändå på att ev stoppa ett löp med piller. Detta för att undvika att mjölken sinar.

Jag har pratat med min veterinär, som är en väldigt klok man och han är absolut emot p-piller till katt. Även när dem diar. 

Vilka är era erfarenheter? Någon som haft en diande hona som börjat löpa tidigt; har ni valt att låta henne löpa eller stoppat med p-piller? Konsekvenser?

Rovardotters
0

Jag har gett vissa honor p-piller när de diar (det har fungerat utmärkt) men då har jag börjat med det precis innan de har gått i löp, inte stoppat ett löp. Jag har märkt när de har varit på gång, när de har blivit okoncentrerade på ungarna och allmänt verkat lite oroliga och extra keliga. Då är det rätt tid att sätta in p-piller, annars kan mjölken sina om de löper ut. Det har jag varit med om i början av min uppfödning då jag inte var beredd på att sådant kunde hända (ungarna var bara tre veckor och honan hade en löpcykel med tre veckors intervaller, mycket starka löp). Man kan ju aldrig rekommendera någon att stoppa ett löp utom om det finns en mycket speciell anledning som nu i ditt fall. Är hon förstagångshona eller har du varit med om detta förut med henne? Det är en risktagning att stoppa löpet men om ungarna är små kanske du blir tvungen om du inte vill handmata dem under tiden som hon löper, det blir ju lite onödigt olyckligt av det men å andra sidan kan hon få livmoderinflammation om du stoppar löpet. Väldigt knivig situation, du måste bestämma själv. Om du ska stoppa ett löp måste du ge p-piller flera dagar i sträck.

SacredSouls
0

Vår Josefine starter med løp rundt 7-10 dager etter fødsel. Vi valgte (i samråd med veterinær) å begynne med p -piller istedet for at hun skulle fly rundt stresset og ikke ha ro til å ligge hos barna når de var så små.Vi måtte gi tillegg i noen dager og jeg lurer på om vi ikke ga p-piller i fire dager i strekk den første gangen for da var hun gått skikkelig ut i løp og var kommet lenger enn den vanlige ukonsentrerte,stressede mamman.

Jeg synes det fungerte bra. Kan ikke si at jeg merket store forskjellen i melkeproduksjon heller.Det var jo mitt første kull og jeg var mest glad for at hun roet seg ned og ville ligge hos barna igjen.Andre gangen hun fødte så visste vi jo at hun kom til å løpe så da begynte vi med p -piller etter en uke.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Celia
0

Olika bud beroende på vilken vet. som man frågar. Jag har frågat många i anslutning till olika artiklar och det svar jag fått flest gånger är: Aldrig före kattungarna har börjat äta fast föda.

Att människor inte får äta p-piller under amningsperioden måste ha en orsak, så svaret ovan ang. katter är det som har känts mest rätt för mig, även om jag aldrig ger p-piller till avelsdjur (med ett undantag för några år sedan).

Mina honor brukar börja löpa när kattungarna är ca 8 veckor, men det är ju så olika det också. Börjar de så tidigt som en del nämner här, så hade jag nog också övervägt p-piller. Det bildas nämligen ett giftigt ämne i modersmjölken då en honkatt löper, detta kan ge lösa magar på de små och en två veckors bebbe kan då bli snabbt uttorkad.

Det är som att välja mellan pest eller kolera…

Ha en fin dag alla! :)

Attacks
0

Jeg har heller ikke behøvd å gi pillen så tidlig,da mine har løpt veldig sent etter kull.Kattungene har vært 8-16 uker før det er i gang igjen med søt musikk. Men jeg hadde heller puttet i en pille,fremfor heftige løp.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

ossilian
0

#1 Det är hennes första kull. Hon löper inte ännu, men jag anar lite pms (vilket hon brukar ha 3-4 dgr före löp). Tänker som du att jag helst inte vill stoppa ett löp utan ge henne piller innan det kommit igång. Eftersom hon har en relativt stor kull (sex ungar) så känns det extra riskabelt om hennes mjölk skulle sina. Har du märkt några negativa konsekvenser av att ge p-piller repektive inte ge?

#2 Josefine låter som en lika hormonstinn katta som Electra Skrattande Förstår jag rätt att du fick stoppa ett löp? Och att det gick bra, men med lite stödmatning?

#3 & 4 Lyllos er! Pest eller kolera är verkligen läget;-) Men kanske är Electra typen som börjar löpa så sent som era och då är valet lätt; inga p-piller!

MalinL
0

Vad jag har läst och hört så ska man aldrig stopa ett löp på avelskatter. Jag vet de som gjort de och de honorna fick livmodersinflammation. Jag tror att det är bättre om du ger p-piller nu om du mistänker att hon är på G att löpa, istället för att vänta tills hon löper och sen stoppa med p-piller.

Juliette-
0

Jag ger mina honor p-piller från ungarna är 5-6v men då börjar de ju äta mer mat med.. Jag skulle dock ge p-piller istäället för att sitta där och du måste handmata hela kullen..
Jag har ju inga extrema orientaler som skall löpa så fort chansen ges

karitzy
0

Er det mange unger i kullet er det unødvendig å starte med p-piller. Hunnkatten løper som regel ikke før ungene er 8-12 uker…pluss-minus.
Er det kun 1 kattunge, kan hunnkatten stare å løpe alt etter 14 dager. En katt som løper, mister gjerne melken, spesielt om hun kun har 1-2 unger.
Gjennom mine 23 år som oppdretter har jeg gitt mine avlsdyr p-piller i perioder. Jeg har valgt mellom to onder, sien en  katt som løper uten å parres utsondrer krystaller som legger seg i livmoren.
Gjennom alle disse årene har ingen av mine avlskatter vært utsatt for livmorbetennelse etter/pga p-pillebruk.

Nå må jeg legge til at jeg kun i alle disse årene kun har opplevd å ha livmorsbetennelse 2 ganger - 2 ulike katter, da av helt andre årsaker.

Karitzy(。❤‿❤。)

kalindas
0

Smilla gav jag p-piller när ungarna var tre veckor. Detta pga att jag hade en fertil hane just då.
Nu har du ju ingen fertil hane. Men en honkatt som löper intensivt och ofta.
Jag hade nog tagit risken att ge henne piller, så hon håller sig lugn med ungarna…

/Elisa

CoralReefs
0

Jag brukar ge mina honor piller när ungrna är ca 3 veckor lite beroende på vilken hona det är som har bebisar=)

När Sintra fick sin bebis så började hon löpa nästan direkt säkert på grund av att det bara var en….jag hann inte riktigt med i svängen och resultat blev handmatning av den lille då hon struntade i han helt och hållet och började släpa på min vuxna sphynx i stället.

Jag hade gett E piller…risken är för stor att hon börjar med sitt löpande annars

SacredSouls
0

#5 Ja hun var gått ut i løp. Det var jo hennes første kull og jeg hadde ingen aning om at hun skulle begynne løp så tidlig etter fødsel.(hun hadde fått fire små) Det var da hun løp jeg måtte gi tillegg for da var det null melk og ingen ro til å ligge hos barna.

Jeg vet ikke om melkeproduksjonen gikk ned mye med pillene,men det var ikke noe behov for støttemating da,de gikk opp fint i vekt.

Ja Josefine er nok en slik høyfertil morsom frue,men veldig stabil i alt og det har aldri vært noen problemer med henne når det gjelder p-piller etc. aldri sykdom og slike ting. Derfor var nok valget lettere med å gi henne p-piller selvom man egentlig ikke har lyst. Vår Lizzie f.eks fikk jo livmorbetennelse etter parring på pillen og var aldri stabil i noe. Så jeg tenker det går litt på hvordan du kjenner katten din også jeg. Har det aldri vært noen problemer så ville nok jeg ha startet på pillen.(iallefall hvis det er slik at hun ikke er kommet fullt ut i løp enda, da trenger du jo kun gi en)

Hvis hun virker som om hun har litt pms så er jo risken stor for at et løp ikke er langt unna.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tellasmar
0

Jag har gett p-piller till diande hona, hellre det än att mjölken sinar. Detta var också rekommenderat av min veterinär. Riiga började en gång löpa efter tre dagar! Jag har inte märkt av några biverkningar.

ossilian
0

Tack så mycket för era svar!

I kväll har hennes rastlöshet ökat något. Hon är jättefin med ungarna och tar hand om dem väl, men när hon är utanför bolådan är hennes blick ofokuserad.

Jag kommer be om recept på p-piller imorgon och tycker jag mig se ytterligare tecken på att löp är på gång, så sätter jag in dem på henne. Jag vill helst undvika att stoppa ett löp, som känns än mer naturvidrigt.

Qetesh
0

Min hona var på väg att börja löpa när ungen (blev bara en i den kullen) var två veckor. Efter mycken vånda valde jag att ge henne p-piller och efter ett par dagar så märkte jag att ungen slutade gå upp i vikt och jag fick stödmata honom. Hon hade lite mjölk, den sinade aldrig helt, men det var väl inte tillräckligt eller så hade den kanske fått sämre kvalitet. Om det berodde på att hon nästan hann börja löpa eller på p-pillerna vet jag ju inte… Fundersam

ossilian
0

#14 Precis detta scenario hävdar två olika veterinärer jag pratade med idag kan ske med p-piller till diande katt. De vill inte skriva ut p-piller förrräns kattungarna är minst 5-6 veckor.

Tror Electra har lyssnat på mina samtal idag, för nu märker jag inga tecken alls på löp… Kanske misstolkar jag hennes beteende också. Det kan ju vara så att hon råkar vara en väldigt pigg och alert tonårsmorsa som har ork att springa runt och leka samtidigt som hon föder upp sex ungar Räcka ut tungan