Fodervärd gone bananas.
Är lite nyfiken på om någon har varit med om någonting liknande. Inte mig eller min katt det gäller utan någon jag känner. Fodervärden är omöjlig på alla sätt. Ifrågasätter allt på ett väldigt negativt sätt. Verkar även snacka skit om uppfödaren till kattungeköpare. Hittar på att katta och ungar är sjuka. Kräver att honan tas ur avel. Endast en kull tagen.
Uppfödaren har inte gjort några fel. Avtal är skrivet och uppfödaren har fullföljt sina delar.
När avtalet skrevs tillhörde uppfödaren ett visst förbund under tiden har uppfödaren valt att byta förbund.
Uppfödaren vill inte ha med denna fodervärd att göra och känner sig tvingad att lämna ifrån sig katten då samarbetet inte fungerar alls. Detta är en dyr historia för uppfödaren och väldigt lukrativ för fodervärden.
I det nya förbundet ser avtalen helt annorlunda ut.
Hur hanterar man detta? Hur hade ni gjort?
Jag som inte är uppfödare vill ju spontant att uppfödaren ska åka och hämta katten och ungar och bryta avtalet. Hur ser ni på det?

Om fodervärden har brytit mot det som står i avtalet så kan ju uppfödaren kräva att få tillbaka sin katt.
Men som det ser ut så har ju fodervärden inte gjort det utan bara varit otrevlig och dum.
Byter uppfödaren förbund så är det alltid det avtalet som skrevs under av båda parter som gäller om man inte skrivit ett nytt avtal i samband med byte av förbund.
Stolt ägare till tre La permer
Ägaren kan inte bara åka och hämta katten. Har en kull (av två?) redan fötts upp av fodervärden så har ju fodervärden redan "betalat" en del (hälften?) av katten. Ägaren får ju i så fall erbjuda sig att köpa ut katten för den summa som fodervärden beräknas ha "betalat" genom sitt arbete. Det bör stå i avtalet hur man gör vid en sådan situation och finnas en schablonsumma med. Ägaren kan dock inte kräva att få köpa tillbaka katten så länge fodervärden inte faktiskt brutit mot avtalet, utan bara erbjuda denna lösning. Alternativt så kan man erbjuda fodervärden att köpa ut katten för resterande belopp.
Om fodervärden påstår att mamman och ungarna är sjuka och att mamman på grund av detta bör tas ur avel så är det kanske bra att undersöka sanningsgraden i detta påstående? En veterinärbesiktning görs ju ändå av ungarna innan flytt, så kanske kan det samtidigt göras en extra besiktning av mamman? Det är ju inte dyrt och då finns bevis svart på vitt att mamman är frisk ifall detta är något som fodervärden skulle fortsätta ta upp.
SE*Simbelmynes
#1: Tack för svar🙏
#2: Tack för svar.
Kattungarna har konstateras inte vara sjuka i någon kattsnuva.👍 Honan kommer att besiktigas. Troligtvis är hon inte sjuk hon heller. Lutar åt att uppfödaren släpper katten för att bli fri fodervärden.
#4: Bra att ha bevis även om man själv kan se att katterna är friska och fodervärden har fel. Det är svårare att argumentera mot en veterinär. Tråkigt att samarbetet måste avslutas, men tyvärr tror jag inte det är helt ovanligt att konflikter uppstår i samband med fodervärdskap.
SE*Simbelmynes