Siames
Hej,
I slutet på förra året började jag leta siameser här men till sist blev det blocket som räddade mig.
Fick äran att ta hem två brunmaskade siamestjejer. Dock trivdes den ena så bra med sitt syskon att vi människor inte behövdes. Jag lyckades inte få henne social och flyttade hem. Har nu min Luna ensam och funderar på plan för kompis framöver. Just nu funkar det bra, jag är alltid hemma och vi gör allt ihop. Hon sitter på min axel eller sover i mitt knä. Det är en riktig rolls royce katt detta, och förtjänar en kattkompis.
Några idéer?
Tack!
Någon likasinnad kompis Siames, Oriental, Balines, Cornish Rex, Sphynx, Devon Rex eller liknande.
#1: Precis!
Flyttade hon tillbaka till uppfödaren?
Hur reagerar den kvarvarande katten nu?
/Maria
#3: Ja det stämmer, det gjorde hon.
Det har gått förvånansvärt bra, men sen är jag också med henne hela dagarna på grund av jobbet hemma osv. Dock har planen alltid varit en kompis till.
Tänk om du får en katt till som inte är så social med dig utan med Luna. Ska du lämna bort den katten också då?
Jag tänker att katter är så olika och det kan vara svårt att veta innan.
/Maria
Det är naturligtvis inte någon primär plan, och jag "ger inte upp lätt" om jag gav det intrycket. Vi jobbade med detta i veckor.
Däremot, en katt som inte trivs här hittar jag gärna ett bättre hem åt.
Mitt intryck var att katten trivdes så bra med Luna och det är väl underbart när katter är sådana vänner
På vilket sätt trivdes inte katten?
Jag är bara nyfiken på hur du tänker.
/Maria
Med Luna trivdes hon bra! Men med oss ville hon ville helt enkelt inte umgås. Var skygg och orolig och jag kände inte att det blev framsteg alls.
Det var ett riktigt misslyckande att återvända till uppfödaren så klart men jag hade alltid kattens bästa i åtanke. Hellre präglas från kattunge i en miljö som fungerar, och det ordnades lyckligtvis fort hos en annan familj.
Luna är mycket trygg i sig själv, nyfiken, intelligent och aktiv och det finns inga "synliga" tecken på att hon inte trivs men så klart ska det till en kompis.
Tips är att gå med i FB grupperna Siames och oriental i Sverige och Orientaliskt långhår och Balines i Sverige, du får inte annonsera elker efterfråga katt/kattunge men finner uppfödare och inlägg med kattungar och kan ta kontakt via PM, skulle rekommendera en hane som du kastrerar.
Lycka till //Lisa