Vilken dag ska man para på?
Nu är jag lite förvirrad och vet inte hur jag ska göra. Min honkatt började precis att löpa (har varit på gång ett par dagar och började höglöpa idag) och eftersom jag har hankatten också så hade jag tänkt att bara låta dem gå ihop hela tiden. Men så läste jag att man inte bör låta honan bli parad förrän på dag 3-4 av löpet, för annars kanske inte äggblåsorna hunnit mogna och hon kan bli skendräktig om hon blir parad utan att få ägglossning. Jag trodde att de blev skendräktiga om de fick ägglossning men inte blev befruktade… Jag var hemifrån ett par timmar tidigare idag innan jag märkt något, så jag kan ju inte vara 100% säker på att de inte parade sig då, och hur bra är det då att separera dem ett par dagar om de redan parat sig en gång? Ja jag vet inte riktgt hur jag ska göra, men så mycket nattsömn lär det ju inte bli med två tjutande katter på var sin sida om dörren…
Hoppas någon har tips och erfarenher att dela med sig av 
Jeg pleier å la hunnkatten bli parret fra dag 3-5. Jeg titter også litt i kalenderen for å se at hun ikke vil nedkomme i en helg eller høgtid, hvor de fleste veterinærer har stengt.
Når vi skal beregne ankomstdag for kull, regner vi fra 1 dags parring og like mange dager som moren gikk drektig, det har pleid å stemme på alle mine kat IV- hunner.
Hvis de først kanskje har parret seg så ville jeg bare latt de holde på et par dager til jeg nå.
Her har vi parret med suksess fra første dag av i løpet hos min Josefine.Men man sier vel at rundt 2- 3 dag er best.
(iallefall om man har prøvd før og hatt litt problemer så skal det være den optimale tiden)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag har låtit dem para från första till sista löpet. Ofta tröttnar hankatten efter några dagar och tycker honan är pest och pina.
Nackdelen är att det är svårare att veta exakt när beisarna ska födas.
/Elisa
Jag har parat redan på 1-2 löpdagen. Det har funkat bra. Jag tror att om honkatten är redo att låta sig paras så funkar det. I naturen så finns det ju ingen som håller isär katterna tills honan har löpt i tre dagar och ändå blir det kattungar, utan vår inverkan ;)

Tack för era svar!! Jag tänkte nog släppa ihop dem ikväll, tror jag, om jag kan sluta vela och bestämma mig någon gång… 
#3 Ja det brukar ju vara han som tröttnar först, inte så uthålliga de där killarna…
#4 Jo, det är så jag tänkt också, men sen läste jag det där med att äggblåsorna kanske inte hunnit mogna och så blev jag osäker. Men det vore ju konstigt om naturen tänkt ut det så dumt att om honan paras dag 1 som hon vill så kanske det inte blir några bebisar…Hmmm…. 

Ja nu paras det här hemma! Från att vi släppte ihop dem till första parningen så tog det mindre än 5 sekunder, vi tog tid! Det här hade de väntat på!
Så nu är det bara att hålla tummarna att allt går vägen 

Lycka till! :-) Håller tummarna!

Inte kommer Ramses att tröttna på Pixie heller! 
#6 *ler* Ja de var nok desperate av lyst.
Lykke til!! Håper det blir et par,tre,..fem fulltreffere 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus