Tonkines
Hej!
Min dotter har en burma och när man söker på burma på nätet får man även upp tonkines. Förstår att det är en korning mellan burma och siames, är det bara F1:orna som blir tonkineser eller kan man även para två tonkineser med varandra? Blir det även tonkineser om man parar en burma med ngn av de andra varianterna (balines, javanes mfl)?
Är tonkines godkänd som ras i IDP?
Finna det några fördelar med en tonkines? Jag gillar gillar båda raserna renrasiga så jag förstår inte varför att blanda, men kanske ngn av er vet.
Tror att Tonkines är godkänd i IDP men är inte säker…
Gå in på http://idpnordic.se och se vad som står där.
/Elisa

Jag ahr för mig att det blir bara tonkineser om man parar sia+ burma. tonkines+tonkines fungerar inte. Angånde långhår vet jag inte om man kan blanda
Jag vet inte om jag är ute och cyklar men,,, när jag köpte min första Cornish Rex Sally så var hon registrerad som Tonkines (32)för hennes blå ögonfärg hade inte växt fram helt. Men senare så fick jag regga om henne till (33) vilket är siamesens blå ögonfärg.
Jag trodde att det bara hade med ögonfärgen att göra,
Tonkines( 32) = gul, eller grön
Siames( 33) = blå
Min katt är lila maskad, med blå ögon.
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan

Det kan vara väldigt förvirrande men det finns båden en färvariant och en "ras" som heter så