Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 509 ggr
Kattifnatt
2020-08-29 19:24
0

Hur är en siames?

Hej! Jag är alldeles ny här och har drömt om katt i säkert ett år nu. Planerar kanske att besöka och bli kattägare om ett år eller så. Jag har haft en Exotic tidigare och har främst funderat kring lite lugnare kattraser. Min mormor hade dock flera siameser när jag växte upp eller ja de såg ut mer som de som kallas "Thai" numera. Jag tycker att de är vansinnigt fina. Mormors katter var utekatter och var mest myskorvar inomhus. Framförallt honkatten, en blåmaskad skönhet var troligen den snällaste barnkatt jag någonsin mött. Evigt tålamod. Stackars katt. Den enda katt jag mött med ett "modernt" utseende var extremt intensiv och skrek konstant, så var inte min mormors katter. De var känsliga, men väldigt harmoniska. Så till frågan…hur är dagens siameser? Finns det katter som är rimliga i aktivitetsnivå och skulle trivas som innekatter utan att riva lägenheten? Mvh Marie

Lejonhjarta
2020-08-30 04:06
0

Oftast dessa raserna aktiva, sociala och nyfikna. Skriker inte utan pratar och diskuterar. 👍Då dom inte har underull så passar dom bäst inne utom varma årstider. Finns en tråd du kan leta efter. Tror den heter  -Du vet att du har en siames…

Asynjas
2020-08-30 07:17
0

Kan inte låta bli att undra om det var en okastrerad du mötte, de kan vara extremt intensiva och skrikiga pga könsdriften.

=) /Helle

www.asynjas.se

Kattifnatt
2020-08-30 14:14
0

#1 Har läst igenom. Känner igen närhetstörsten och påhittigheten, men får skrämselehicka ibland ;)

#2 Jag har ingen aning. Jag vet att det var en hona. 

Jag tänker att jag får ta tid på mig och besöka lite olika uppfödare. Både vad det gäller ras, men även se om min son är allergisk. Det är ju ett "föralltidhem" här. Vill att det ska bli rätt. Jag är väldigt lugn, men heltidsarbetar. Min son är väldigt aktiv. Min förra katt var verkligen lugn och en riktig enmanskatt. Nu söker jag en katt som fungerar med oss båda. Min son är tre år nu så jag tänker att det kan bli lagom när han kanske är fyra och förstår lite mer. Om någon vet en uppfödare nära Borås får ni gärna skriva det. Mvh

Pia-69
2020-08-31 10:07
2

Jag skulle rekommendera dig att skaffa 2 siameser om du är ute efter en  kattunge, om du skaffar en vuxen omplacering finns det ibland individer som trivs bäst som ensamkatter. Siameser är enligt min uppfattning extremt sällskapssjuka och närhetstörstande, pratsamma, krävande och Alldeles, Alldeles Underbara. Jag är helt besatt av rasen siam orientaler!!❤️🐱

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Kattifnatt
2020-08-31 16:45
0

#4 Ja jag har en del att fundera på. Tror nog att jag vill ha en lite äldre ändå. Sedan tänker jag att det kan vara bra med en busig för min sons skulle. Min son är krävande så det kan ju bli en bra matchning ;)

NatasjaHemby
2020-09-03 22:21
2

En siames ska var sällskaplig, kommunikativ och kontaktsökande. Den bör däremot inte uppfattas som skrikig eller orimligt krävande. Då är den troligtvis understimulerad på ett eller annat sätt. Kanske var katten du träffade ensamkatt? Dessa katter mår i de allra flesta fall inte så bra utan en rasfrände som kan tillfredsställa deras sociala behov.

Jag har just nu en siames som pga akuta omständigheter bor hemma hos mig, avskild från andra katter. Honom skulle jag definitivt kunna beskriva som jobbig, skrikig och enormt krävande, eftersom han är väldigt frustrerad i brist på sällskap. (Som tur är så är han även extremt kelig, snäll som ett lamm och helt fantastisk ❤️) Mina andra är däremot bara jobbigt skrikiga när de vill ha mat, annars snackar de ganska lågmält och väldigt nyanserat. De är inte stökiga på något sätt, river ytterst sällan ner saker och klöser så gott som endast på sitt klösträd. De är dock supersociala och vill alltid vara med på allt vi gör, så vill man ha en "soffprydnad" så är de nog inte riktigt rätt 😃

SE*Simbelmynes

L30
2020-09-06 02:15
0

Hittade denna:
https://www.youtube.com/watch?v=WwSYm1NPHP4&ab_channel=fstopfitzgerald

Har ännu inte mina men kollar runt :)

Kattifnatt
2020-09-12 20:09
0

#7: OMG! Vansinnigt vackra, men definitivt men högljudda än min mormors.

• Redigerat 2020-09-12 20:10 av Kattifnatt
ErikaLennart
2020-09-13 08:16
1

De är pratglada och går självklart och ha i lägenhet. Men gärna ha möjlughet och gå ut i koppel mm. Siameser trivs bäst när der två.