Siames iFokus

Siames

Etiketthumor
Läst 2710 ggr
Canoodles
0

Tips från förr!

Satt och tittade i SVERAKs jubilieumsbok och höll på att sätta kaffet i halsen ;-)))

Hur man behandlade ohyra anno 1964.

Mot ohyra ges behandlingen med gammaexan eller DDT-pulver, vilket pälsen noga inpudras med. Efter en stunds verkan borstas pudret bort. Denna behandlig upprepas flera gånger med 3-4 dagars mellanrum….

Jösses!!!!

Liljekatten
0

Det var nog inte bara ohyran som dog av den behandlingen….

ChatNoir
0

Haha vilka guldkorn du hittar!

Det var bättre förr?

Attacks
0

Har endelig fått tolket deg om til forståelig Svorsk? Skrattande Jeg  tror jeg går for det er bedre nå om dagen..

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande Ja denne trengte litt oversettelse.

Uhyre på norsk betyr STORE monstre/troll i pelsen.

Räcka ut tungan

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Juliette-
0

Men gud?? Stackars katter..
Ja du man gjorde mycket dumt förr med..
Fast vi gör nog endel farligt idag med som vi inte vet om än

AFamosa
0

:-) Jag undrar om någon följde tipset med byrålådan…då det begav sig, det tror jag inte.  En sanning är ju förståss att man kan bespara sina egna ….och grannarnas nerver en aning genom att hålla den vrålande honan på en "mindre" yta, i alla fall periodvis (natt) under värsta call-perioden :-)
Vår gamla siameshona Leia var fullständigt outstanding i sin jakt på ställen i huset som gav absolut bästa ekot…Hon kom på att man via ett krypin ovan köksfläkten kunde ta sig upp via skorstensstocken och dess gångar….som dessvärre också löper in över grannens del i vårt urgamla hus  HERRE JÖSSES!!! hela nejden satt säkert käpprakt upp i sina sängar…och Leia var i top-form och vi var galna av oro för Leia och även för den "santitära olägenheten" vi nu utgjorde för säteriets hyresgäster… Där kutade hon runt i zig-zag gångarna- upp o ner, fram o tillbaka. Vilken mardröm! Leia sjöng och tonerna skar genom natten- genom vindlande tunnlar med god resonans…Hon hade funnit sitt livs operascen :-)
Rätt som det var så kikade hon ner på oss- upp-o-ner med sin typiska fräcka blick…nu täckt av spindelväv…men bara för att säga Tjena tjena och så drog hon iväg rätt upp igen. Våra andra katter var inte ett dugg oroliga utan mest irriterade över att de inte fick se den nya "lektunneln" som Leia promotade vilt för.
Självklart så gick allt bra- Leia blev trött….till slut och kom ned till oss.
Det har genom åren arrangerats många åtgärdspaket i försök att blockera gångarna. Vi har nog lyckats bra nu - en enkel lösning som t o m sotaren godkänner.  
Under en tid så undrade vi varför inte köksfläkten fungerade- men efter vissa djupdykningar så såg vi att plaströret från fläkten hade används som trampolin och lossat från fästet i stocken-  stansad av små vassa ettriga siamesklor.

Vad har detta med byrålådor och DDT att göra…inget mer än att jag kan ana mig till tankarna hos traktens boende den natten anno 1997. En löpande kat.4 hona hålls med fördel på en "mindre" yta, det lugnar såväl henne som …omnejd, men givetvis lite större än en byrålåda :-)))

Louise

AFamosa
0

# 5. Visst ! men det värsta är väl ändå att människan upprepar dumheter trots larmrapporter som en gång lamslagit oss.
Ett bra men skrämmande exempel är ju Neurosedynet.
Enda skillnaden, nu, är ju att detta verksamma och populära läkemedel togs bort från den moderna världens apotekshyllor då faktum stod klart att det gav kraftiga missbildningar på fostren….det togs bort men bara för att förpassas till den "tredje världen" istället. Varför iformera kvinnor i den tredje världen då man kan fortsätta att sälja produkten med god profit.
I tex Brasilien föds hela tiden neurosedynskadade barn. I många länder är neurosedynet godkänt som läkemedel mot spetälska, hiv, svår akne och vissa former av cancer och följden har blivit en ny generation av neurosedynskadade barn :-(( 

Medicinen ordinerades också i sverige som ett populärt läkemedel, lugnande, rogivande och med fördel till oroliga gravida mammor….resultatet av detta kan väl inte ha undgått någon. Vilken tur att inte min egen mamma behövde något lugnande och rogivande under sin graviditet…

Louise

SacredSouls
0

#6 SkrattandeFor en herlig levende historie du forteller Louise. Jeg ser det for meg.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MicaelWendell
0

#6.

Jag ser det också framför mig. En otroligt chamerande berättelse. Skulle kunna bli ett intressant intro i en novell eller en barnbok. :)

Celia
0

#6 - underbar historia! #7 var däremot tvärtom, jag visste faktiskt inte att det fortsatte att användas i andra länder. Hemskt! Gråter

Canoodles
0

# 10

Även annan medicin som t ex är utgången i datum sen lång tid tillbaka säljs till fattiga länder där de inte gör någon nytta alls…. Läste en bok för inte så länge sen och det är BIG Business…..

Denna kommentar har tagits bort.